De contentplanning maken die werkt voor jouw bedrijf

brand
contentplanning

De contentplanning maken die werkt voor jouw bedrijf

Elk bedrijf streeft ernaar zo veel mogelijk omzet te maken. Maar dit gaat niet vanzelf. Een belangrijk onderdeel voor veel bedrijven is de website. Om consumenten geïnteresseerd te houden, moet de website regelmatig bijgewerkt worden met nieuwe content. Om te voorkomen dat er een tijdje te weinig content wordt geplaatst, of juist teveel tegelijkertijd, moet er een goede contentplanning worden gemaakt, die werkt voor jouw bedrijf. Hoe je dat doet, lees je in dit artikel. 

De voordelen van een goede contentplanning 

Een goede contentplanning brengt veel voordelen met zich mee. Het voorkomt namelijk dat je op het laatste moment nog moet verzinnen waar je een artikel over wilt (laten) schrijven en vervolgens tot midden in de nacht nog bezig bent met het uitwerken ervan. Ook kun je dankzij de planning beter je werktijden indelen. Zo kan er bijvoorbeeld ruimte over zijn voor een vrije dag of korte vakantie. Bovendien kun je met een planning zorgen voor continuïteit wat betreft de context. De websitebezoekers weten dat ze regelmatig nieuwe context zullen ontvangen en zullen hier eerder actief naar op zoek gaan door jouw website te bezoeken.  

Hoe maak je een goede contentplanning? 

Wat een goede contentplanning is, verschilt per bedrijf. Je moet daarom altijd kijken naar de behoeften en werkwijzen van jouw bedrijf. Niet elk bedrijf biedt dezelfde hoeveelheid content aan. Om een goede planning te maken, kun je een aantal stappen volgen. Maar ook hiervoor geldt: niet ieder bedrijf heeft even veel baat bij de verschillende stappen. Om een richtlijn aan te houden, volgen hieronder enkele stappen waarmee het maken van een contentplanning een succes kan worden in jouw bedrijf.  

contentplanning

Het maken van een goede contentplanning bestaat uit een aantal stappen

Stap 1: bekijk de content van eerdere maanden 

Als je voor het eerst een contentplanning maakt, weet je door alle informatie soms niet waar je moet beginnen. Ook kan het zijn dat je niet precies weet hoeveel content normaal geplaatst wordt. Het is daarom belangrijk om goed te kijken naar de content die je de afgelopen maanden hebt geplaatst. Hieruit kun je veel informatie halen. Wat was de frequentie van het plaatsen? Was dat elke maand ongeveer gelijk of zaten er grote verschillen tussen? En als er veel verschillen waren, wat werkte dan beter voor de consumenten? Als je dit weet, kun je daarop inspelen bij het maken van de planning en is een begin zo gemaakt.  

Stap 2: stel je doel vast 

Het is goed om te weten waar je de content voor maakt. De meeste bedrijven zullen als doel hebben meer bezoekers naar hun site te trekken om zo meer omzet te genereren. Dit is echter een redelijk vaag doel. Het is aan te raden om dit doel wat specifieker te maken. In hoeverre wil je je omzet verhogen en wat is het uiteindelijke streefbedrag? Als je dit weet, kun je berekenen hoeveel content er nodig is om je doel te behalen. Of ga je binnenkort veel nieuwe producten lanceren of wil je juist enkele producten eruit laten springen. Dan is het belangrijk om je content hierop te richten. Hetzelfde geldt voor bepaalde thema’s als feestdagen. Als er een feestdag aan zit te komen, kun je je alvast voorbereiden op content die hieraan verwant is.  

Stap 3: bekijk je sociale media-statistieken 

Veel bedrijven bieden hun content ook aan op sociale media. Afhankelijk van de doelgroep, scoort een bepaald medium vaak beter dan het ander. Als je een jonge doelgroep hebt, werkt Instagram bijvoorbeeld erg goed bij het promoten van je content. Bij een wat oudere doelgroep is Facebook weer een beter medium. Als je meerdere sociale media gebruikt, is het raadzaam om eens goed te kijken naar het aantal volgers, reacties en comments. Hieruit kun je opmaken welk medium het meest geschikt is voor jouw bedrijf en waar je de meeste tijd en energie in moet steken. 

Stap 4: bepaal de frequentie van je content 

Als je de eerste paar stappen hebt gevolgd, beschik over voldoende informatie om de frequentie van je content te bepalen. Je weet ongeveer hoeveel content je op de website moet plaatsen om zo veel mogelijk bezoekers te trekken. Noteer dit aantal en houd hier rekening mee bij het maken van je planning. Bovendien weet je welke sociale media kanalen je het beste kunt gebruiken en kun je per kanaal vaststellen hoe vaak je je content wilt promoten. Mocht Instagram je belangrijkste medium zijn, zorg dat je hier dan het vaakst iets op post. De andere kanalen hoef je niet volledig links te laten liggen, maar volstaan al wel bij wat minder posts per maand. 

Stap 5: maak een duidelijk overzicht 

Nu je weet welke content je de afgelopen maanden hebt geplaatst en wat je doelen en doelgroep zijn, kun je langzaam aan beginnen met de planning. Een planning moet je altijd zo overzichtelijk mogelijk houden. Dit kun je doen door te categoriseren. Deel de onderwerpen waar je de meeste content over schrijf overzichtelijk op. Zo kun je elk nieuw artikel plaatsen onder één van deze categorieën. Bovendien voorkom je op deze manier dat je een categorie over het hoofd ziet. Voor een nog overzichtelijkere planning, kan het helpen om de belangrijkste categorieën te markeren met een kleurtje, aangezien in deze categorieën waarschijnlijk de meeste tijd wordt gestoken en dit dus een groot deel van je planning beslaat.  

Stap 6: maak de planning 

Nu je alle benodigde informatie hebt verzameld, blijft er nog maar één ding over:  het maken van de planning zelf. Je kunt ervoor kiezen om een planning op papier te maken, maar de meeste mensen vinden het fijner om de planning in een programma als Excel te maken. Bepaal per categorie welke content je de komende maand wilt maken en stel de publicatiedatum, het onderwerp en het kanaal vast. Je kunt je planning zo gedetailleerd maken als je zelf wilt. Het kan bijvoorbeeld ook fijn zijn om de reden van de plaatsing of het doel erbij te zetten. Zorg er in ieder geval voor dat je de content afwisselt. Dankzij een goede planning, weet iedereen in je bedrijf waar hij of zij aan toe is en wordt uiteindelijk het meeste rendement bereikt. 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *