De mogelijkheden van WhatsApp voor uw bedrijf

brand
WhatsApp voor bedrijven - whatsapp marketing

De mogelijkheden van WhatsApp voor uw bedrijf

Oorspronkelijk gastblog 2014 door Desirée Boon, student Communicatie  Update per augustus 2020 door redactie

In Nederland neemt het gebruik van WhatsApp nog altijd toe, zo’n 12,1 miljoen Nederlanders gebruiken de app in 2020. Een zichtbare ontwikkeling is dat steeds meer bedrijven op zoek gaan naar de mogelijkheden om WhatsApp zakelijk in te zetten. WhatsApp marketing: de gratis app is met name geschikt om het bereik en service van bedrijven te vergroten.

De geschiedenis van WhatsApp

Whatsapp is in 2009 bedacht door door Jan Koum en Brian Acton, beide voorheen werkzaam bij Yahoo!. Gevestigd in Mountain View, California, had het in 2012 ondanks het wereldwijde succes slechts 35 werknemers. Vier jaar na de oprichting waren er al 415 miljoen actieve gebruikers in de wereld. Vanaf 2014 werd WhatsApp door Facebook overgenomen voor vier miljard dollar cash en twaalf miljard dollar in Facebook-aandelen. Ook in Nederland maakte het gebruik van WhatsApp een enorme groei mee: het werkwoord appen (met de Engelse A van application) werd al in 2011 aan het Algemeen Nederlands Woordenboek toegevoegd.

WhatsApp functionaliteiten

Oorspronkelijk was WhatsApp uitsluitend bedacht voor de iPhone, daar kwam Android bij in augustus 2010. Eerst was het alleen mogelijk om berichten te versturen, maar het versturen van foto’s kwam daar al in 2009 bij. Per 2012 worden alle berichten beveiligd met encryptie. Voicemessaging kwam in 2013, en in 2014 kwam de functie bericht gelezen erbij. In 2015 werd de belfunctie toegevoegd en kwam er WhatsApp Web, waarmee je via desktop kunt whatsappen. Videobellen kwam er in 2016 bij, net als de functie om bestanden te versturen.

Wat is WhatsApp Web?

De allerbeste tip: je hoeft niet meer op je smartphone te zitten om te kunnen whatsappen. Koppel je telefoon aan je computer door in je browser web.whatsapp.com te bezoeken en de QR-code op de pagina  in te scannen via de WhatsApp app (zie menu rechtsboven). Onderstaande video laat het je exact zien. Voor meer toelichting, zie Whatsapp Web informatie op MNLK.nl.

WhatsApp in Nederland 2020

Elk jaar brengt Newcom Research & Consultancy het Social Media Onderzoek uit, waarin het gebruik van WhatsApp altijd sterk naar voren komt. Voor 2020 meldt Newcom dat er 9,3 dagelijkse miljoen gebruikers zijn, een groei van 2% (+195.000) vergeleken met de 9,1 miljoen in 2019. Voor het niet-dagelijkse gebruik zijn er in 2020 12,1 miljoen gebruikers, een groei van 2% (+220.000) vergeleken met 11,9 niet-dagelijkse gebruikers in 2019.

Newcom concludeert dan ook dat minder dan 10% van de mensen in de leeftijdsgroep 15-65 jaar géén gebruikmaakt van Whatsapp. Gemiddeld zitten we in 6,8 Whatsapp-groepen. In elke leeftijdsgroep wordt WhatsApp als het belangrijkse social media platform genoemd: 46% voor 15-19 jaar, 63% voor 20 – 39 jaar, 64% voor 40 – 64 jaar, 61% voor 65-79 jaar en 47% voor 80 jaar en ouder.

WhatsApp gebruik 2020 Nederland per leeftijd

Bron afbeelding: Newcom Research & Consultancy BV. Newcom brengt elk jaar de Social Media Monitor uit, zie https://www.newcom.nl/socialmedia2020

WhatsApp voor bedrijven: business app en business API

Met zoveel gebruikers is het alleen maar logisch dat bedrijven er ook iets mee willen doen, en in 2017 start WhatsApp met een enterprise platform waarmee bedrijven klantenservice op schaal kunnen bieden.  Vliegtuigmaatschappi KLM is één van eerste gebruikers. In januari 2018 bracht WhatsApp een zelfstandige zakelijke app uit, de WhatsApp Business App, die gericht is op eigenaren van kleine bedrijven. Dit is een gratis app, speciaal ontwikkeld voor het kleinbedrijf.  Zo kun je een catalogus maken die je producten en services presenteert, gemakkelijk met klanten communiceren via automatisatietools en berichten snel beantwoorden en sorteren.  Daarnaast is er de WhatsApp Busines API voor middelgrote en grote bedrijven voor het verlenen van klantenservice en het leveren van belangrijke klantmeldingen.

De verschillen tussen de WhatsApp business app en business API zijn als volgt:

Business appBusiness API
Voor kleine bedrijven en zzp’ersVoor middelgrote en grote bedrijven
Een gebruikerMeerdere gebruikers
Werkt via een appWerkt via een CRM
Geen integraties mogelijkIntegraties mogelijk
Handmatig standaard berichten versturenAutomatisch berichten versturen
GratisGedeeltelijk betaald

Beiden bieden de mogelijkheid tot tags, een afwezigheidsbericht en pop ups. Bij beiden zijn er statistieken beschkibaar, maar die van Business API zijn uitgebreider. De kosten maken het grootste verschil: bij de Business API is het verzenden van berichten binnen 24 uur (session messages) gratis maar na 24 uur (template messages) kost dit geld, afhankelijk van het land. Gebruik je een tool van een WhatsApp partner, dan komen daar nog kosten van bovenop.

Ongeacht de keuze die je maakt, is het natuurlijk de vraag hoe je als bedrijf goed gebruikt kunt maken van WhatsApp.

Deelknop vergroot het bereik

Tussen de berichtjes die één persoon per dag gemiddeld verstuurd zit ongetwijfeld ook een link naar een interessante webpagina. Het bereik van uw website of een bepaalde webpagina kunt u vergroten door eenvoudig een WhatsApp deelknop te plaatsen.

Bezoekers van uw website kunnen door op dit icoontje te klikken eenvoudig de link via WhatsApp versturen naar hun vrienden.

Een dergelijke deelknop wordt al op veel websites toegepast voor Facebook en Twitter. Diverse nieuwssites, zoals metronieuws.nl, hebben de knop voor WhatsApp toegevoegd aan het rijtje share buttons. Ook steeds meer webshops en blogsites zien de toegevoegde waarde van de knop.

Hoe voeg je WhatsApp toe aan je website?

WordPress

  1. Ga naar ‘Plugins’ in het hoofdmenu
  2. Kies voor ‘nieuwe plugin’ en typ in het zoekveld ‘Whatsapp
  3. Selecteer je gewenste plugin en installeer deze. Aanrader is Share Buttons by Add To Any.

Vergeet niet daarna de plugin ook te activeren.

Geen WordPress? 

Dan stel je eerst je gewenste knop samen, sla deze op als HTML, en voegt deze toe in je CMS.

  1. Ga naar WhatsApp Sharing;
  2. Selecteer de grootte, de tekst in de knop, en de standaard tekst die mee wordt gestuurd met de link. Je kan ook kiezen of je altijd een standaard URL meestuurt, of de pagina die wordt bezocht. Kies voor die laatste om ergenis te voorkomen.
  3. Genereer de HTML code en plaats deze in je CMS.

Handig is om deze code onderaan je pagina te zetten, zodat je bezoeker na het lezen kan besluiten om je pagina te delen via WhatsApp.

Samenbrengen in een WhatsApp groep

Kennis uitwisselen en ideeën verzamelen? Dat kan met een WhatsApp groep! Maak een groep aan, verzamel deelnemers en start de conversatie. De Bibliotheek Rivierenland organiseerde onlangs de ‘WhatsApp Writer’, een groepsgesprek waarin deelnemers vragen konden stellen aan een bekende schrijver. Deelnemers konden zich van te voren aanmelden voor het vragenuurtje en na afloop werd de groep verwijderd.

Maar het kan ook anders. Zo introduceerde BBC kortgeleden in de strijd tegen ebola een WhatsApp groep voor Afrikanen. In Afrika hebben veel mensen geen internet, maar wel een telefoon met internetverbinding. Onder andere om die reden heeft de BBC ervoor gekozen WhatsApp in te zetten. De organisatie stuurt maximaal drie keer per dag een update over de situatie rondom ebola. Deze updates bestaan uit tekstberichten, foto’s en geluidsopnames. Overigens zijn de berichten van andere ontvangers niet zichtbaar in deze groep.

whatsapp ingezet door Fontys Hogescholen

WhatsApp als extra communciatiemiddel

Als klanten contact met de klantenservice van uw bedrijf willen, dan bellen of mailen ze. Heeft u er wel eens aan gedacht om WhatsApp toe te voegen als communicatiemiddel? Eenvoudige vragen en mededelingen kunnen prima via WhatsApp verstuurd worden. Het implementeren is eenvoudig, het enige wat u in eerste plaats nodig heeft zijn een SmartPhone en een telefoonnummer.

Fontys Hogescholen heeft WhatsApp toegevoegd aan haar middelenmix. Haar doelgroep, scholieren en studenten, is gewend om te communiceren via deze App. De binnenkomende berichten worden op werkdagen beantwoord door een medewerker die zonder schuldgevoel mag WhatsAppen onder werktijd. In het geval van gecompliceerde vragen wordt doorverwezen naar de e-mail van een specialist.

Ongetwijfeld zijn er nog meer toepassingen van WhatsApp door bedrijven. De komende tijd zullen meer bedrijven op zoek gaan naar de mogelijkheden om WhatsApp te gebruiken. Kent u nog meer toepassingen? Ik ben benieuwd! Hieronder kunt u een reactie achterlaten.

Gastblog

Gastblogs zijn geschreven door gastauteurs: studenten, specialisten en betrokken marketingmedewerkers met een vlotte pen. Gastbijdragen zijn van harte welkom op Bloeise, omdat ze vaak een frisse blik werpen op bestaande onderwerpen waar we soms gewoon al teveel over hebben geschreven.
Alle artikelen van Gastblog

Reacties

1 Reactie
  • Bosman Annemijn schreef:

    Bedankt voor de informatie! Ben nu ook wat meer te weten gekomen over deze applicatie (de geschiedenis natuurlijk). Ik gebruik whatsapp ook al jaren en kan ook aangeven dat het een geweldige applicatie is, voor zowel persoonlijke als zakelijke gebruik.

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *