Zo ga je op een goede manier met jouw klanten om!

brand
Zo ga je op een goede manier met jouw klanten om!

Zo ga je op een goede manier met jouw klanten om!

Als je een onderneming hebt, krijg je hoogstwaarschijnlijk te maken met mensen die jouw product of diensten willen afnemen. Deze mensen, jouw klanten, wil je natuurlijk tevreden houden en waarschijnlijk wil je er zo veel mogelijk hebben om genoeg winst te maken en de zaak draaiende te houden. Lees daarom verder voor wat tips!

De algemene voorwaarden

Een goede relatie met jouw klanten begint bij het maken van duidelijke afspraken. Deze afspraken kun je op verschillende manieren maken. Een van de meest gebruikte manieren is het opstellen van algemene voorwaarden. Hierin staat bijvoorbeeld hoe uw bedrijf omgaat met zaken als de garantie en aansprakelijkheid. Een ander belangrijk aspect dat vaak in de voorwaarden staat, is hoe een bedrijf de betalingen behandelt. Als bedrijf is het immers fijn om betalingen op tijd binnen te krijgen. Je kunt daarom ook in de algemene voorwaarden uitleggen wat jouw bedrijf doet als de betaling niet binnen de afgesproken termijn binnen is. Het is voor veel bedrijven gebruikelijk om dan een incassobureau in te schakelen. Soms kan het helaas zo ver komen dat een klant dan nog steeds niet betaalt en dat er mogelijk een deurwaarder in het spel komt die beslag moet leggen op bepaalde eigendommen van jouw klant die je nog een bedrag verschuldigd is. Kortom: algemene voorwaarden zijn als bedrijf erg handig om op te stellen, zodat jouw klant weet welke rechten en plichten hij heeft.

Klantgericht zijn

Klantgericht zijn

Voor jouw klant is het belangrijk om goed behandeld te worden en de juiste service te krijgen van jouw bedrijf. Op een hele hoop manieren kun je ervoor zorgen dat dit lukt. Zorg er allereerst voor dat jouw klant weet wanneer ze in contact met je kunnen komen. Dat betekent dat de informatie over de openingstijden altijd actueel moet zijn. Zorg ook voor verschillende manieren waarop jouw klanten contact met je kunnen opnemen, bijvoorbeeld via de telefoon, de mail, op locatie en via social media. Daarbij is het fijn als de klant niet al te lang hoeft te wachten op een reactie. Mocht het jou en jouw team niet lukken om snel te reageren, laat jouw klant dan weten wanneer hij een reactie kan verwachten. Ten tweede is het belangrijk om jouw klanten te allen tijde met respect te behandelen. Het kan natuurlijk weleens voorkomen dat jouw klant niet tevreden is met het product of de geleverde diensten, maar zelfs in zo’n soort situatie is het belangrijk om respectvol te blijven. Dat betekent echter niet dat je alles van jouw klanten hoeft te pikken. Stel jouw grenzen, maar houd het respectvol. Tot slot is het belangrijk om alle gemaakte beloftes ook echt na te komen. Beloof de klant dus geen dingen waarvan je eigenlijk al weet dat het niet haalbaar is. Als je eerlijk bent, weet de klant namelijk waar hij aan toe is.

Goed met jouw klanten omgaan kun je bereiken op verschillende manieren. Zo helpt een klantgerichte aanpak en daarnaast kun je algemene voorwaarden opstellen, waarin je de klant bijvoorbeeld informatie kunt geven over wat jouw bedrijf doet als er niet betaald wordt. Heb je over dit juridisch advies nodig? Kijk dan op de site van Juristu!

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *