Trends spotten voordat je concurrent dat doet

brand
Het woord 'TREND' op een schoolbord.

Trends spotten voordat je concurrent dat doet

Iedere moderne ondernemer zal het onderkennen: we opereren in een maatschappij die bol staat van de start-ups, waarin iedereen op elk moment van de dag wilde ideeën kan ventileren en waar creativiteit niet langer een luxe, maar allesbepalende noodzaak is. Om als ondernemer écht succesvol te kunnen zijn, is het in de hedendaagse wereld belangrijker dan ooit om vooraan te staan bij gloednieuwe trends. You snooze, you lose.

Trendwatchen: sommige mensen maken er een fulltime baan van, maar de ondernemer van nu moet het er maar een beetje naast doen. Wie trends niet tijdig herkent, loopt achter de meute aan. Maar een trend herkennen voordat je concurrenten dat doen, hoe krijg je dat voor elkaar? We geven je zeven tips.


Manier 1: Snap hoe trends werken en ontmasker rages

En dat begint met de vraag wat een trend eigenlijk is. In dit eerdere blog hebben we al uiteengezet wat de definitie van ‘trend’ is en hoe een trend afwijkt van een rage. Rages zijn wellicht interessant, maar op lange termijn zullen ze volledig doodbloeden: de slimme ondernemer investeert er niet in of stapt er tijdig uit.

Manier 2: Herken de maxitrend boven de microtrend

Geen enkele trend staat op zichzelf. Er is altijd een maxitrend – een algemeen geldende behoefte onder consumenten – die trends veroorzaakt. Past dat ene nieuwe product, dat nog niemand kent, wat jou betreft perfect in die ene maxitrend die al de katalysator van zoveel succesvolle producten is? Dikke kans dat je dan een nieuwe trend hebt gespot!

Cijfers en grafieken

Ken je cijfers. Een gladde elevator pitch helpt niets, als de geloofwaardigheid van de juiste cijfers ontbreken.

Manier 3: Check feiten en cijfers

Voordat je op een gladde elevator pitch meelift of ergens in besluit te investeren: check feiten en check cijfers. Zorg dat je de waarheid kent. Er is een hoop bedrijven veel aan gelegen om hun producten te presenteren alsof ze deel uitmaken van een geweldige trend, maar dit is lang niet altijd het geval.

Manier 4: Let vooral op kleine start-ups

De meeste trends worden in de markt gezet door kleine ondernemers en start-ups. Grote bedrijven starten zelden een trend. Zelfs een gigant als Google koopt voornamelijk start-ups die succesvolle trends lanceren, in plaats van dat ze dit echt zelf doen. Bedenk: bij grote bedrijven moeten eerst ellenlange vergadersessies, procuratietrajecten en andere processen worden afgerond voordat er met marketing kan worden begonnen.

Manier 5: Kijk, luister en leer

Veel ondernemers zijn goede praters, maar als je vooraan wilt staan bij een trend, loont het om vooral goed te luisteren. Kijk en luister naar wat er in de maatschappij en bij jouw klanten speelt en leer daarvan. Denk vooral dat je de waarheid niet in pacht hebt, maar ga ervan uit dat je het verkeerd ziet. Alleen al deze open mindset zal je helpen trends te kunnen identificeren.

Manier 6: Volg het gesprek in je doelgroep

De trends liggen voor het oprapen, je moet alleen weten waar je dat kunt doen. Waar begeven jouw klanten zich? Op welke fora en in welke markten? Waar komen ze samen? Door actief deel te nemen aan discussies op bijvoorbeeld een forum waar jouw doelgroep zich bevindt, wordt het stukken eenvoudiger om groeiende trends tijdig te kunnen onderscheiden. Voeg je dus tussen je klanten en kijk dan goed om je heen.

Manier 7: Kijk naar toepassingen

Een innovatie moet een probleem oplossen om een trend te kunnen zijn of worden. 3D-printing en de blockchain zijn bijvoorbeeld waanzinnig interessant, maar lijken voorlopig nog niet aan te slaan in de markt. Zodra een innovatie nog op zoek moet naar een probleem, is er nog geen waardevolle toepassing.

Manier 8: Volg talent

Welke keuzes maken de beste afgestudeerden in jouw vakgebied op dit moment? Waar gaan ze aan de slag, waar belanden ze, wat vinden ze interessant? En waarom maken ze eigenlijk massaal die keuze? Dikke kans dat de plek waar al dat talent zich verzamelt, binnen mum van tijd een broeinest is van nieuwe trends. Het is nooit onverstandig om je daar eens in te mengen.

Manier 9: Stop met “ja, maar”

We hebben de neiging om onze eigen werkwijzen als logisch en heilig te zien (waarom zouden we het anders zo doen?) en alternatieven af te branden voordat we ze geprobeerd hebben. En daar verzinnen we dan graag wat belemmeringen bij. Trends spot je niet door belemmeringen in stand te houden. Probeer iedere keer wanneer je bij een nieuw idee “ja, maar” denkt, hoort of zegt, voor jezelf de mogelijkheid te onderbouwen toch tot realisatie over te gaan.

Man die met zijn handen in het haar voorover gebogen zit.

Blijf niet te lang stilstaan bij een gefaald product. Focus je op de volgende trend!

Manier 10: Staar je niet blind op één succes of misser

De grootste innovators ter wereld hebben tal van gefaalde producten op de markt gebracht. Apple was ooit bijna failliet. Dat wil niet zeggen dat de trend waarop deze producten inspeelde, niet bestond. Richt je niet te veel op individuele producten en hun succes of falen, maar kijk naar het bredere perspectief.

Manier 11: Zoek trends ook buiten je eigen marktsegment

Niet zelden komen nieuwe trends voort uit (samenwerkingen met) andere marktsegmenten. De nieuwste innovaties in de woningbeveiligingssector komen voort uit trends die met connectiviteit en telecom te maken hebben. Als je dit als ondernemer tijdig doorhebt, kun je dit soort nieuwe trends eerder voorspellen dan je concurrent en de nodige aanpassingen doen in je manier van ondernemen.

Manier 12: Vergeet demografie

De tijd dat een doelgroep alleen zou bestaan uit mannen van 25 tot en met 49 jaar is voorbij. Echte trends doorbreken tegenwoordige demografische barrières. Mensen staan meer met elkaar in verbinding dan ooit en ze doen dat via media die niet kijken naar locatie, leeftijd of afkomst.

Manier 13: Introduceer het product dat jouw bedrijf zou ruïneren

Waar ben je als ondernemer het bangst voor? Welk product of welke dienst zou voor jouw onderneming het einde betekenen? Wat zou een concurrent moeten doen om jouw bedrijf de nek om te draaien. Introduceer het zelf. Draai je eigen producten de nek om. Wees de Picnic tussen de XL-supermarkten. De Netflix onder de videotheken. Introduceer WhatsApp voor mensen die zich scheel betalen voor sms-bundels.

 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.