Hoe optimaliseer je Google Adwords? Tips!

brand

Je Google Adwords campagnes draaien. Je ziet het verkeer op je website toenemen, je verkoopt meer en Google stuurt je maandelijks een factuur. Maar dan begint het echte werk: hoe ga je nu je opbrengsten uit Google Adwords optimaliseren?

Alle marketing draait om effectief gebruik van je middelen en tijd. Want één ding ben je zeker wanneer je adverteert: dat geld ben je kwijt. Maar levert het je ook iets op? En hoe zit dat bij Google Ads?

Conversie meten

Als je nog niet de conversie in Google Analytics meet, noteer dat dan direct als actiepunt. Anders kom je er nooit achter of Adwords überhaupt iets oplevert, of dat er wellicht betere marketingmiddelen zijn voor jouw organisatie. De belangrijkste graadmeter zou je Cost per conversion als percentage van je omzet per aankoop moeten zijn. Zo zie je direct wat het kost ten opzichte van je marge. Let op: wanneer in jouw markt een langdurige relatie juist standaard is, dan kun je gerust meer betalen voor een nieuwe klant. Hij blijft daarna immers bij je kopen zonder op je advertenties te klikken. (als je dat kanaliseert via je eigen mediakanalen tenminste)

Adwords structuur

De structuur van je Adwords-campagnes bepaalt je mogelijkheden om te kunnen optimaliseren. Er zijn verschillende systemen natuurlijk. Ik raad je deze structuur aan:

  • Per product of dienst één campagne
    Je kunt campagnes gemakkelijk kopiëren, dus zoveel werk is dat niet. Maak ook voor je Homepage een campagne aan, waarmee je je richt op je merknamen. In mijn geval zijn dat bijvoorbeeld de keywords ‘bloeise’, ‘thomas lapperre bloeise’ maar ook ‘bloeize’.
  • Per campagne één advertentiegroep
    Keywords zijn gekoppeld aan je advertentiegroep, niet aan je advertenties. Om inzicht te krijgen in het effect van je keywords, is het belangrijk om deze te groeperen. Rondom je product of dienst. Dus voor bijvoorbeeld het product ‘facebook workshop’ maak ik een advertentiegroep aan met de keywords ‘facebook workshop’, ‘facebook masterclass’ en ‘facebook cursus’. Het keyword ‘SEO cursus’ hoort er absoluut NIET bij.
  • Per advertentiegroep een paar advertenties
    Waarom een paar? Omdat je hier gaat optimaliseren. Je probeert verschillende advertenties, kijkt hoe de CTR per advertentie is, hoe vaak ze procentueel getoond worden. Je maakt bijvoorbeeld twee advertentieteksten, en wisselt met de titels en body tekst: Titel A + Tekst A, Titel B + Titel B, Titel A + Tekst B, Titel B + Tekst A. Maakt vier advertenties.

Google Adwords optimaliseren

Voor mij is optimaliseren niks anders dan ‘gecontroleerd spelen’. Gecontroleerd omdat je alles vastlegt en bijhoudt. Spelen, omdat je effecten gaat ontdekken. Soms positief, soms negatief. Hoe vaker je optimaliseert, hoe meer ervaring je krijgt, des te beter je weet wat wel en niet werkt. Dus waar kun je mee spelen?

Optimaliseer je Adwords advertenties

  • Advertentietitel
  • Advertentieregel 1
  • Advertentieregel 2
  • Zichtbare URL
  • Uiteindelijke URL

Bij advertenties let je als eerste op de CTR: welke advertentie krijgt meer clicks?
Daarnaast let je op de kosten/ conversie. Wat levert het je uiteindelijk op?

Tips meer clicks per Google Ad

Het uitproberen van verschillende advertenties is vooral het gestructureerd testen van nieuwe versies. Goede advertenties laat je staan, slecht scorende advertenties verwijder je. Een aantal tips zorgen gemiddeld genomen voor meer clicks per advertentie:

  • Gebruik specifieke nummers: dus 71 in plaats van 70, en 8,23 in plaats van 8.
  • Gebruik bijzondere karakters: #, € en % bijvoorbeeld.
  • Gebruik een call to action: Lees hier, Zoek nu, Bekijk het aanbod.
  • Gebruik voordelen: 100% success rate, gratis bezorging. Iets waar mensen op getriggerd worden.
  • Gebruik contactgegevens: telefoonnummer, adres. Advertentie extensies helpen je hierbij.
  • Vertel een verhaal: hoe, ontdek, leer, waarom. ‘Ook jij kunt …. Ontdek hoe!’
  • Verwijder risico: geef garantie, trials, een gratis retour. Verwijder elk obstakel.
  • Gratis verzending: wordt ook steeds meer de verwachting.
  • Geef sociaal bewijs: 9 op de 10 mensen kozen voor X, al 155.000 klanten, etc.
  • Creëer schaarste: slechts vandaag, last-minute, geldig tot…
  • Wijs op gevaar: voorkom, bescherm. Wijs op gevolgen en bedreigingen.
  • Stel een vraag (want die wil je automatisch beantwoorden?): wie, wat, hulp nodig?

Optimaliseer je zoekwoorden

Mensen zoeken op bepaald zoekwoord omdat ze:

  • Navigational: Naar een specifieke site zoeken; www.bloeise.nl
  • Informational: Naar specifieke informatie zoeken; uitleg over Google Adwords optimaliseren;
  • Transactional: Naar een specifiek product of dienst zoeken; iemand die een Google Adwords account kan beheren.

Als je dus maximale inkomsten uit je Google Adwords wil halen, dan zou je je dus direct op transactionele zoekwoorden kunnen richten. Maar als jij juist klanten binnenhaalt door kennis te delen (zoals Bloeise doet), dan richt je weer op informationele zoekwoorden. Navigationele zoekwoorden stel ik voor het gemak gelijk aan merkzoekwoorden.

Specifiek en breed
“Facebook marketing Den Helder” is héél specifiek en wordt dus weinig op gezocht. “Facebook marketing” wordt al veel meer opgezocht. Je kan ook breed zoeken (zonder “) met +: +Facebook +marketing. Je advertentie wordt dan ook getoond bij ieder zoekwoord wat er op lijkt, zoals Facebook marketshare. Verdiep je hier goed in, of gebruik anders altijd specifieke zoekwoorden.

Negatieve zoekwoorden
Gebruik je toch brede zoekwoorden, dan raad ik je zeker aan om een negatieve woordenlijst te hanteren: uitsluitingszoekwoorden. Zoekwoorden waar je niet op gevonden wil worden, zoals ‘Facebook marketshare’ in bovenstaande voorbeeld. Denk ook aan woorden als ‘jobs’ en ‘vacatures’ als je geen vacatures als bedrijf open hebt staan. (en zowel, maak daar een nieuwe campagne voor!)  Google eens een zoekwoord waar je over twijfelt, om te kijken of je wel tussen de zoekresultaten zou moeten staan. Je kan ook een lijst met uitsluitingszoekwoorden maken en die laten gelden op al je campagnes.

Op welke specifieke zoekwoorden worden mijn advertenties met brede zoekwoorden getoond?
Google_Adwords_brede_zoekwoorden_tonen

  1. Ga naar zoekwoorden
  2. Klik in de navigatiebalk op Details
  3. Selecteer Zoektermen / Alle.

Voila, je ziet precies op welke specifieke zoekwoorden je advertenties zijn getoond en welke ook kliks genereerden. Hier kun je ook die specifieke zoekwoorden toevoegen of op je negatieve woordenlijst zetten.

Biedingen per zoekwoord optimaliseren

Biedingen kun je instellen per advertentiegroep en per zoekwoord. Per advertentiegroep is verplicht, per zoekwoord is een optie. Maak gebruik van die optie! Tips:

  • Geen € 1,00 maar € 1,03. Veel mensen bieden ronde bedragen, maar Google gaat voor die paar cent extra. Je wordt dan meer getoond.
  • Biedt hoog. Wat?! Je bieding is niet je exacte cost per click. Een hogere bieding zorgt er vooral voor dat je advertentie meer getoond wordt. En je dus meer clicks krijgt. Wanneer je Quality Score per zoekwoord echt laag is, (5 en lager), hou er dan rekening mee dat je dan ook echt meer gaat betalen. Je Quality Score verhoog je door de CTR van je advertenties te verhogen én de landingspagina te optimaliseren.
  • Kijk ook op de bodsimulator wat een hoger of lager bod zal betekenen voor je vertoningen.
  • Met Quality Score x bod bepaalt Google Adwords je ad positie. (kolom Gem. Pos). De nummer 1 positie is niet altijd de beste positie! Soms is dat positie nummer 2 of 3. Blijf wel boven de 4: daar is het aantal clicks en de CTR gewoon hoger. Hou je Quality Score hoog, maar speel met je bieding per keyword. Heb je toch een lage Quality Score maar kost een zoekwoord je te veel? Overweeg die eruit te halen.

Optimaliseer ook je Adwords Landingspagina

Je Quality Score per keyword wordt niet alleen bepaald door het CTR per advertentie en per zoekwoord, maar ook op de landingspagina. Optimaliseer je landingspagina:

  • Eén landingspagina per product.
  • Denk aan Google’s stokpaardjes: zorg voor een snelle landingspagina (snelheid) en een veilige omgeving (https).
  • Verwerk de belangrijkste zoekwoorden in de gebruikelijke SEO plaatsen: URL, paginatitel, Headers (vooral H1), in de tekst en in de afbeelding (naam en tag alt image). En idealiter plaats je de landingspagina-URL ook in je navigatiemenu. Of eventueel een apart menu onderaan de pagina met al je landingspagina’s.
  • Zorg voor beleving: meer informatie, een video, een verhaal. Doe je dat niet? Dan maak je meer kans dat je duurbetaalde bezoekers zo weer wegklikken. Hup, je bouncerate gaat omhoog (in Google Analytics), Google Adwords registreert dat die zoekwoord en die advertentie een slechte beleving geven, en Hup je Quality Score gaat omlaag. En Google Adwords wordt duurder.
  • Maak de vervolgstap duidelijk. Hoe krijg ik meer informatie? Wat betekent dit voor mij als bezoeker? Waar kan ik dit bestellen? Hoe wordt het geleverd? Kan dit ook op mijn locatie? Help je klanten met het doen van een conversie: kauw het voor.
  • Dit blog? Leest overzichtelijk? Bulletpoints. Geeft overzicht. En voldoende kopjes ook, (tevens meer headers om zoekwoorden in te verwerken).
  • Oh look a butterfly!’ Hou je bezoekers gefocused. Voorkom banners / menu items / plaatjes naar compleet andere pagina’s op je website. Je bent nu bezig met een specifieke conversie, stick to the program! Je kan ook overwegen om je navigatiemenu voor je landingspagina te verkleinen of zelfs te verwijderen.
  • Een telefoonnummer op je landingspagina is ook een factor waar Adwords naar kijkt.

Er zijn nog veel meer opties om je Google Adwords te optimaliseren, maar die verschillen nogal per specifieke situatie:

  • Apparaten: desktop / laptops, mobiele apparaten en tablets.
  • Geografisch: stad, regio, provincie, land.
  • Tijd: per maand, per dag in de week, tijden per dag.
  • Weergavesnelheid: standaard of versneld.
  • Advertentie extenties.
  • Advertentieweergave: Optimaliseren voor klikken, Optimaliseren voor conversies of Roteren.
  • Display: Frquency cap, Sociale instellingen, Automatische Campagneoptimalisatie.

Het belangrijkste om te onthouden over het optimaliseren van Google Adwords:

  1. Focus je op conversies.
  2. Ga gestructureerd te werk.
  3. En blijf bijsturen.
Liever uitbesteden? Bel me op 06-10665629 of stuur een mailtje om de mogelijkheden door te nemen.

Handboek Google Adwords

Handboek Google Adwords

€ 27,99 via Bol.com
Ideaal startpunt voor iedereen dit stapsgewijs wilt leren Google Adwords in te zetten. Van zoekwoordonderzoek en campagnes maken tot kwaliteitscore optimaliseren en prestaties meten. Met speciale aandacht voor remarketing, adverteren met video’s en rapportages. Bekijk op Bol.com

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *