Hoe optimaliseer je Google Adwords? Tips!

Je Google Adwords campagnes draaien. Je ziet het verkeer op je website toenemen, je verkoopt meer en Google stuurt je maandelijks een factuur. Maar dan begint het echte werk: hoe ga je nu je opbrengsten uit Google Adwords optimaliseren?
Alle marketing draait om effectief gebruik van je middelen en tijd. Want één ding ben je zeker wanneer je adverteert: dat geld ben je kwijt. Maar levert het je ook iets op? En hoe zit dat bij Google Ads?
Als je nog niet de conversie in Google Analytics meet, noteer dat dan direct als actiepunt. Anders kom je er nooit achter of Adwords überhaupt iets oplevert, of dat er wellicht betere marketingmiddelen zijn voor jouw organisatie. De belangrijkste graadmeter zou je Cost per conversion als percentage van je omzet per aankoop moeten zijn. Zo zie je direct wat het kost ten opzichte van je marge. Let op: wanneer in jouw markt een langdurige relatie juist standaard is, dan kun je gerust meer betalen voor een nieuwe klant. Hij blijft daarna immers bij je kopen zonder op je advertenties te klikken. (als je dat kanaliseert via je eigen mediakanalen tenminste)
De structuur van je Adwords-campagnes bepaalt je mogelijkheden om te kunnen optimaliseren. Er zijn verschillende systemen natuurlijk. Ik raad je deze structuur aan:
Voor mij is optimaliseren niks anders dan ‘gecontroleerd spelen’. Gecontroleerd omdat je alles vastlegt en bijhoudt. Spelen, omdat je effecten gaat ontdekken. Soms positief, soms negatief. Hoe vaker je optimaliseert, hoe meer ervaring je krijgt, des te beter je weet wat wel en niet werkt. Dus waar kun je mee spelen?
Bij advertenties let je als eerste op de CTR: welke advertentie krijgt meer clicks?
Daarnaast let je op de kosten/ conversie. Wat levert het je uiteindelijk op?
Het uitproberen van verschillende advertenties is vooral het gestructureerd testen van nieuwe versies. Goede advertenties laat je staan, slecht scorende advertenties verwijder je. Een aantal tips zorgen gemiddeld genomen voor meer clicks per advertentie:
Mensen zoeken op bepaald zoekwoord omdat ze:
Als je dus maximale inkomsten uit je Google Adwords wil halen, dan zou je je dus direct op transactionele zoekwoorden kunnen richten. Maar als jij juist klanten binnenhaalt door kennis te delen (zoals Bloeise doet), dan richt je weer op informationele zoekwoorden. Navigationele zoekwoorden stel ik voor het gemak gelijk aan merkzoekwoorden.
Specifiek en breed
“Facebook marketing Den Helder” is héél specifiek en wordt dus weinig op gezocht. “Facebook marketing” wordt al veel meer opgezocht. Je kan ook breed zoeken (zonder “) met +: +Facebook +marketing. Je advertentie wordt dan ook getoond bij ieder zoekwoord wat er op lijkt, zoals Facebook marketshare. Verdiep je hier goed in, of gebruik anders altijd specifieke zoekwoorden.
Negatieve zoekwoorden
Gebruik je toch brede zoekwoorden, dan raad ik je zeker aan om een negatieve woordenlijst te hanteren: uitsluitingszoekwoorden. Zoekwoorden waar je niet op gevonden wil worden, zoals ‘Facebook marketshare’ in bovenstaande voorbeeld. Denk ook aan woorden als ‘jobs’ en ‘vacatures’ als je geen vacatures als bedrijf open hebt staan. (en zowel, maak daar een nieuwe campagne voor!) Google eens een zoekwoord waar je over twijfelt, om te kijken of je wel tussen de zoekresultaten zou moeten staan. Je kan ook een lijst met uitsluitingszoekwoorden maken en die laten gelden op al je campagnes.
Voila, je ziet precies op welke specifieke zoekwoorden je advertenties zijn getoond en welke ook kliks genereerden. Hier kun je ook die specifieke zoekwoorden toevoegen of op je negatieve woordenlijst zetten.
Biedingen kun je instellen per advertentiegroep en per zoekwoord. Per advertentiegroep is verplicht, per zoekwoord is een optie. Maak gebruik van die optie! Tips:
Je Quality Score per keyword wordt niet alleen bepaald door het CTR per advertentie en per zoekwoord, maar ook op de landingspagina. Optimaliseer je landingspagina:
Er zijn nog veel meer opties om je Google Adwords te optimaliseren, maar die verschillen nogal per specifieke situatie:
€ 27,99 via Bol.com
Ideaal startpunt voor iedereen dit stapsgewijs wilt leren Google Adwords in te zetten. Van zoekwoordonderzoek en campagnes maken tot kwaliteitscore optimaliseren en prestaties meten. Met speciale aandacht voor remarketing, adverteren met video’s en rapportages. Bekijk op Bol.com.
Een vraag die ik geregeld krijg: hoe geef je iemand toegang tot Google Analytics? En…
Voor welk bedrijf is geld verdienen nou niet belangrijk? En je hebt marketing nodig om…
Voor veel bedrijven begint het eerste klantencontact via Google: wanneer je een product of dienst…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: