Middelen analyse
Klanten reageren niet meer zoals voorheen op mailings en uitingen. Er komen steeds meer middelen bij, zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Hoe geef je nu een nieuwe richting aan je marketing- en communicatiemix?
Analyse van je marketingmix
Een analyse kijkt niet alleen of je marketing- of communicatiemiddelen wel optimaal worden ingezet, maar ook hoe ze op elkaar zijn afgestemd qua effect, identiteit en uitstraling. En waar liggen juist kansen om op te pakken? Heeft het zin om ook met Snapchat te beginnen bijvoorbeeld? Moeten we gaan vloggen? Waarom levert onze website nou niets op? Deze analyse zal je organisatie zeker de nodige vragen stellen, en ook kunnen wijzen op de noodzaak om bepaalde zaken aan te scherpen: wie is je doelgroep? Hoe verloopt hun koopproces? Op welk productniveau profileert jouw bedrijf zich?
Stakeholders tellen ook mee
Een typische middelen analyse bestaat uit een uitgebreide briefing, bezoek aan de winkel of locatie, website analyse, online concurrentieanalyse en analyse van alle middelen. Stakeholders, zoals medewerkers, klanten en relaties, tellen uiteraard ook mee. Daarvoor zijn enquetes of interviews mogelijk.
Twee A4tjes
De analyse staat op twee hooguit drie A4tjes. Hierop staat de kern waarmee je direct aan de gang kan. Een langere analyse geeft mooie proza en invulling, maar maakt het bespreken en het omzetten naar daden er niet makkelijker op. Twee A4tjes dwingt tot kiezen en het benoemen van prioriteiten. Niet alles kan belangrijk zijn. En dat is precies wat er nodig is bij verbetering van de inzet van je marketingmix.
Een middelen analyse doe ik graag. Ik vind het echt geweldig om mijn kennis en kunde in te zetten op deze manier in te zetten: inspirerend en vooruitstrevend. Met werkervaringen als hoofd marketing & communicatie bij VVV Texel en e-business adviseur bij Groothandel Vegro, heb ik niet alleen een brede kijk op offline en online uitingen, maar ook de specialistische kennis voor het inzetten."