Een bedrijf verkopen: hoe pak je dat nu aan?
Zo goed als iedereen heeft in zijn of haar leven wel eens ervaring met de verkoop of de aankoop van een huis. Veel zeldzamer is echter de overname van een bedrijf. Waar je misschien wel een goed idee hebt van de stappen die je moet zetten voor de verkoop van jouw thuis is de kans groot dat je dit veel minder hebt voor de verkoop van jouw bedrijf. Is dat toch iets dat in de plannen ligt? Dan ben je ongetwijfeld op zoek naar een houvast of wat extra informatie. Laat dat nu net zijn wat we voor je hebben!
Waarom een bedrijf verkopen?
Er zijn heel wat redenen te bedenken om een bedrijf van de hand te doen. Zo kan het zijn dat je gewoon in een nieuwe levensfase bent aangekomen en het werk niet meer ziet zitten. Misschien zijn er kinderen op komst, misschien wil je gewoon van een sangria gaan genieten onder de Spaanse zon. Een andere mogelijke reden is dat je nood hebt aan een nieuwe uitdaging na vele jaren in dezelfde sector te werken. Ook kan het zijn dat je niet direct een opvolger ziet in de familie of tussen de werknemers en op een hoogtepunt wilt stoppen. Soms is ook de passie weg of zie je geen opties meer tot groei voor jouw bedrijf. Misschien is de wet- en regelgeving plots anders of zie je geen toekomst meer in de sector. Wat de reden ook is: ga je een bedrijf verkopen mag je geen stappen overslaan!
Hoe pak je het aan?
Je bedrijf op de markt zetten? Dan is het eerste wat je moet doen een hele hoop research en een hele hoop papierwerk. Het is niet toevallig dat de gemiddelde bedrijfsoverdracht ergens tussen de zes maanden en het jaar duurt. De goede aanpak is dan ook om ruim op voorhand al na te beginnen denken over jouw exit-strategie. Dat betekent in de eerste plaats dat je jouw organisatie en jouw bedrijf verkoopklaar moet maken. Denk eens na over of je wel beschikt over de juiste fiscale en juridische structuur om zo veel mogelijk winst te behalen uit de verkoop. Is er nog veel bedrijfsrisico voor een potentiële overnemer? Moet er op de koopsom belasting betaald worden en hoe veel belasting dan?
Als dat in orde is? Dan kan je best jouw bedrijf waarderen. Een goede en correcte bedrijfswaardering zorgt voor een correcte vraagprijs. Hoe voer je die waardebepaling het beste uit? Daar zijn verschillende manieren voor die elk hun voor- en nadelen hebben. Zo heb je de verbeterde rentabiliteitsmethode, er is de Peer Group Analyse, de Discounted Cashflow methode, de beoordeling aan de hand van de intrinsieke waarde en ga zo maar door. Zie je door de bomen het bos niet meer? Je bent niet de enige. Dat is dan ook de reden dat professionele hulp vaak welgekomen is bij de verkoop van een bedrijf.
De juiste hulp
Als ondernemer heb je vaak wel enige kaas gegeten van de juiste juridische en fiscale structuren. De onderneming correct waarderen is vaak al iets lastiger omdat je ook met bepaalde subjectiviteit zit. Bovendien weet je niet altijd exact welke ingrepen met vrij minimale moeite de waarde van jouw bedrijf nog kunnen verhogen. Die optimalisatie kan een serieuze slok op de borrel schelen en is dan ook een goede reden om professionele hulp in te schakelen. Je vindt online dan ook heel wat ondernemingen die jou met de glimlach willen begeleiden bij de verkoop van jouw bedrijf. Naast hulp bij het waarderen en het optimaliseren nemen dergelijke bedrijven ook de gigantische documentatiestroom uit handen. Denk bijvoorbeeld aan een financieel plan, aan een goed informatiememorandum en in een latere fase een grondige due diligence. Als ondernemer ben je emotioneel betrokken. Een externe adviseur is dat niet en kan veel correcter de juiste inschattingen maken.
Hoe verloopt het proces exact?
De verkoop van een onderneming verloopt in verschillende fases die je elk onder kunt verdelen in diverse deelaspecten. De eerste fase is de voorbereidingsfase. Dit is het stuk van het traject waarbij je jouw onderneming verkoopklaar maakt, waarin je de waardebepaling uitvoert en ook het informatiememorandum uitbrengt. Dit laatste document is een soort informatief bundeltje voor potentiële kopers. Het bevat voldoende informatie over jouw bedrijf om correct in te kunnen schatten of het een match zou kunnen zijn. Dat betekent een achtergrond van jouw bedrijf, de juridische structuur, de financiële gegevens, de prognoses en natuurlijk ook de reden van verkoop.
Is deze fase doorlopen en heb je de potentiële kopers in kaart gebracht? Dan start fase twee van het proces. Deze fase houdt in dat er met potentiële kopers gesproken en onderhandeld wordt. Heb je kopers in kaart gebracht met serieuze interesse? Dan kan je na een ondertekening van een geheimhoudingsverklaring een echt gesprek aanknopen. Wil jij de best mogelijke waarde voor jouw onderneming uit de brand slepen? Dan kan je best ook even op voorhand jouw onderhandelingsstrategie bepalen. Wat is bijvoorbeeld jouw wensenlijst? Dat gaat niet alleen om de prijs maar ook over wat er met jouw functie zal gebeuren, wat er met het personeel zal gebeuren, hoe het met de naam zit van de onderneming en ga zo maar door. Zorg er ook voor dat je niet alle eieren in één mand legt. Andere potentiële kopers of desnoods een ander scenario dan verkoop drijft de prijs de hoogte in!
Is dat allemaal achter de rug? Dan ga je de laatste fase van het papierwerk in. Dat betekent het opstellen en ondertekenen van de intentieverklaring, het due diligence onderzoek en het opstellen en ondertekenen van de eindovereenkomst. Klaar? Dan kraak je de fles champagne en vieren maar!
Wat voor tools kunnen je helpen?
Tijdens dit hele proces kan je alles een stuk vlotter laten verlopen door je goed voor te bereiden en de juiste mensen om je heen te verzamelen. Er zijn echter ook tools die je in kunt schakelen om het verkoopproces wat te bespoedigen. Een bekende tool die hierbij helpt is de zogenaamde dataroom. Een dataroom is in de regel digitaal en bevat alle informatie die verkrijgbaar is over de verkoper. Dat betekent dat alle info over het due diligence onderzoek op één plek terug te vinden is en digitaal kan worden gedaan. Wat moet een dataroom zeker bevatten? De algemene ondernemingsgegevens, financiële overzichten, een overzicht van het personeel en van de organisatie, een fiscaal overzicht, een overzicht van de juridische documentatie en ga zo maar door.
Een goed opgezette dataroom kan de verkoop vlotter laten verlopen en naast tijdswinst ook heel wat goodwill bij de andere partij kopen. Een dataroom kan je zelf opzetten of kan je ook laten doen door een externe partij. Als je geen goed inzicht hebt in de complexe procedures rond het opzetten van een dataroom valt dat wel aan te raden ook!
Reacties