Een zakelijke cadeaukaart? Check deze do’s en don’ts!

brand
Zakelijke cadeaukaart

Een zakelijke cadeaukaart? Check deze do’s en don’ts!

Een zakelijk geschenk. Het is een gegeven waar elk bedrijf vroeg of laat wel eens over na moet beginnen denken. Er zijn immers heel wat situaties denkbaar waarbij het wel gepast is om eens uit te pakken met een leuk cadeau. En daar begint het al bij. Menig zaakvoerder heeft zich in het verleden al het hoofd gebroken over wat nu het perfecte zakelijke geschenk is. Er zijn dan ook heel wat opties. Iets waar je echter nooit iets mee fout kunt doen? Een zakelijke cadeaukaart. Ben jij van plan om een zakelijke cadeaukaart te geven: hou dan de volgende zaken in het achterhoofd.

Wie is de doelgroep?

Om te bepalen wat voor type kaart je cadeau gaat geven moet je natuurlijk eerst bepalen aan wie je de kaart gaat geven. Ruwweg gezien zijn er voor zakelijke cadeaus drie grote doelgroepen. Je hebt het personeel, je hebt de particulieren en je hebt andere bedrijven. Afhankelijk van wie de doelgroep is van jouw geschenk ga je met andere zaken rekening moeten houden. Waar een cadeaukaart voor spotify een leuk idee voor personeel of voor particulieren is dat toch net iets vreemder voor zakelijke klanten.

Een dergelijke generische kaart is misschien ook net iets beter geschikt voor particuliere klanten dan voor het personeel. Om indruk te maken op de eigen werknemers kan je bijvoorbeeld best opteren voor cadeaukaarten toegespitst op de persoonlijke interesses van jouw werknemersbestand. Zijn het bijvoorbeeld gamers? Filmfanaten? Of nog iets compleet anders? Een zakelijk cadeau zal altijd jouw imago bij elk van deze doelgroepen verbeteren maar echte retentie bereik je door er echt over nagedacht te hebben.

Geef je werknemers en klanten een geschenk

Een wereld aan opties

Heb je besloten om een zakelijke cadeaukaart op de kop te tikken voor personeel, zakelijke relaties of klanten? Dan heb je heel wat verschillende opties. Zo is een echte klassieker een cadeaukaart gefocust op een feestdag zoals Kerstmis. Op de markt vind je diverse dergelijke cadeaukaarten terug die de ontvanger heel wat opties geven qua bestedingsmogelijkheden. Ben je toch op zoek naar iets anders? Dan gaat de liefde van de man (en vaak de vrouw!) door de maag. Een dinerbon is daarom een schitterend idee voor iedereen die fan is van een culinaire ervaring.

Ook een boekenbon is er eentje die het altijd ontzettend goed doet en bovenal je heel wat opties geeft om aan te besteden. Ten slotte is voor bepaalde klanten of zakelijke relaties een kaart gericht op goede doelen een goed idee. Zo draag je de boodschap uit dat jouw bedrijf bij wilt dragen aan een betere wereld en dat is altijd mooi meegenomen. Vind je een dergelijke kaart een goed idee maar zie je door het bos de bomen niet meer? Dan kan je bij een onderneming als KaartDirect op één handige locatie allerhande aanbieders vergelijken.

Zeg het persoonlijk

Een zakelijke cadeaukaart geven kan dus absoluut een goed idee zijn. Om de retentie en de goodwill die je bij het publiek koopt te maximaliseren kan je echter nog een stapje verder gaan. Je vindt immers heel wat aanbieders op de markt die jou toelaten om jouw cadeaukaarten te personaliseren. Opties tot maatwerk zijn altijd een leuke extra voor een cadeautje. Denk daarbij aan dingen zoals een ontwerp in de eigen huisstijl en de eigen kleuren, aan een doosje waar het bedrijfslogo duidelijk op te zien is.

Tevens kan je zonder enig probleem kiezen voor een persoonlijke boodschap om dat gevoel van uniciteit nog wat extra in de verf te zetten. Bij een bedrijf als Bol.com bijvoorbeeld heb je als ondernemer heel wat opties om de zakelijke cadeaukaarten in te vullen op een manier naar keuze.

Een extra tip

Ben je een zzp’er? Dan kan je gebruik maken van een leuke handigheid om toch een kerstpakket als zzp’er te ontvangen. Een zakelijke cadeaukaart is immers een zakelijk geschenk. Dat betekent ook dat dit weggeven aan een zakelijke relatie valt onder de categorie relatiegeschenken. En het pakketje dat je zelf ontvangt dus ook!

Het geven van een cadeaukaart

 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.