Een webshop beginnen: Hier ga je tegenaan lopen

brand
Webshop beginnen

Een webshop beginnen: Hier ga je tegenaan lopen

Gastblog door Eva Bootsveld van CCV Shop

The sky is the limit. Deze spreuk is typerend voor de online webwinkel. Met een webshop is de afstand tussen je bedrijf en je klanten veel minder bepalend voor je doelgroep. Maar hoe zorg je er voor dat de volle potentie van deze enorme doelgroep wordt benut?

Verkoop meer producten online

Of je nou net begint met ondernemen of al jaren een fysieke winkel hebt, Vrijwel iedereen moet nadenken over online verkopen. Anno 2020 hebben vrijwel alle ondernemers een webshop of zijn ze aangesloten bij een affiliatepartner. Voor wie hier nog niet over heeft nagedacht is het raadzaam om dit wél te doen. Je laat een enorme potentie liggen als je je uitsluitend of fysieke verkopen richt.

Een goed werkende webshop is geen garantie voor veel omzet

Dat een goed werkende webshop geen garantie is voor online succes zullen veel online ondernemers kunnen beamen. Online shoppen groeit enorm, maar de concurrentie groeit net zo hard mee. Hierdoor moet je steeds meer concurreren met bedrijven die veel meer budget hebben, en vanzelfsprekend beter presteren in Google. Daarnaast moet een website goed werken, up to date zijn en gebruiksvriendelijk zijn. De voorraad moet correct worden bijgehouden. Nieuwe artikelen moeten gefotografeerd worden. Je online klanten hebben tevens 14 dagen bedenktijd.
Een andere factor die het lastig maakt om te concurreren met de grote spelers zijn de bezorgvoorwaarden. Bedrijven die veel afzetten zijn in staat om gunstige voorwaarden af te dwingen bij bezorgpartijen, zoals lage kosten per pakket en latere afhaaltijden. Het kan lonend zijn om jezelf op een plek te vestigen waar reeds bedrijven gevestigd zijn die met pakketvervoerders samenwerken.

Daarnaast zijn er dilemma’s waar alle webshops mee te maken hebben. Zo komt het vaak voor dat winkeliers afgerekend worden op fouten van de bezorgpartij. Ook komt het regelmatig voor dat klanten ontevreden over hun aankoop zijn. De kwaliteit van producten kan bij online winkelen minder goed ingeschat worden.

In een drukke winkelstraat loopt altijd verkeer, maar waar bevindt je je online?

Online verkopen lijkt wellicht vrijblijvend en risicoarm maar in de praktijk is dit vaak niet het geval. Je hoeft niet te investeren in winkelpersoneel of hoge huurprijzen die bij een winkelstraat horen. Toch kun je snel hoge kosten maken om je website te optimaliseren en vindbaar te maken.
De basiszekerheid van het verkeer in de winkelstraat is online niet aan de orde. Met name in de beginperiode is de kans groot dat je geen verkeer op in je webshop krijgt als je niet gaat adverteren.

Een push-strategie is marketing gericht op het vergroten van het aanbod. Het tegenovergestelde is een pull strategie. De gedachte hierbij is dat de markt vraag naar een product waar weinig aanbod in is. In een drukke winkelstraat kunnen beide strategieën werken. Online werkt een pull-strategie al snel een stuk beter. Vooral als je een beperkt budget hebt voor SEO en SEA optimalisatie zal het tegenvallen als je een push-strategie gebruikt.

push strategie

Van een push-strategie naar een pull-strategie

Hoe zorg je voor een goede pullstrategie?
Begin met een marktonderzoek! Als je begint met ondernemen is het verstandig om eerst zoekwoordenonderzoek te doen alvorens je de collectie bepaalt. Het klinkt leuk om producten te verkopen waar jij binding mee hebt of waar je makkelijk aan kan komen, maar dit is online niet waar het om gaat. Bezoekers zoeken gericht naar specifieke producten.  Juist dit is waarin online verkopen zich onderscheid van fysieke verkopen. Verkoop je bijvoorbeeld bloemen in een winkel, dan kun je ervanuit gaan dat klanten opzoek zijn naar bloemen die algemeen beschikbaar zijn. Uiteraard kun je dit ook online verkopen, maar je zult al snel ergens helemaal onderaan in de zoekmachine eindigen omdat er nog tientallen bedrijven boven je staan die dezelfde producten verkopen. Juist voor bijzondere producten zijn mensen eerder geneigd om in Google zoeken. Verkoop je bijvoorbeeld heel specifiek ‘zwarte lelies’ of een soortgelijk specifiek product, dan is de kans dat je hierop gevonden wordt veel groter. Dit is waarin online verkoop voor nieuwkomers het beste werkt. Nichéproducten verkopen waar weinig aanbod in is.

Het snelle geld

Een manier om snel omzet te vergroten is het plaatsen van advertenties. In tegenstelling tot zoekmachineoptimalisatie kost het plaatsen van online advertenties beperkte tijd en inzet. Een voorwaarde om dit winstgevend te maken is dat je genoeg marge maakt en dat je bestelproces goed verloopt, zodat weinig mensen afhaken. Ook moet je natuurlijk genoeg voorraad hebben en goede beschrijvingen en foto’s om te zorgen dat het websiteverkeer dat de advertenties opleveren ook eerder over zullen gaan tot aankoop. Het plaatsen van advertenties is iets waar je jezelf in kan trainen. Het type advertentie, de tekst, afbeeldingen, tijdstip en ingestelde zoekwoorden zijn allen van invloed op de prestaties van je advertenties.

Gastblog

Gastblogs zijn geschreven door gastauteurs: studenten, specialisten en betrokken marketingmedewerkers met een vlotte pen. Gastbijdragen zijn van harte welkom op Bloeise, omdat ze vaak een frisse blik werpen op bestaande onderwerpen waar we soms gewoon al teveel over hebben geschreven.
Alle artikelen van Gastblog

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *