Het Storyboard Framework voor een heldere boodschap waar klanten naar luisteren

brand
Storyboard Framework voor een heldere boodschap

Het Storyboard Framework voor een heldere boodschap waar klanten naar luisteren

Het StoryBrand Framework is een krachtige methode om een duidelijke boodschap te creëren waar klanten echt naar willen luisteren. Er wordt gebruikgemaakt van storytelling om de aandacht van klanten te trekken en betere resultaten voor je bedrijf te behalen. Met behulp van dit framework kun je jouw bedrijf op de kaart zetten als de gids die klanten de problemen van klanten kan oplossen en hen kan helpen om hun doelen te bereiken. In dit artikel gaan we dieper in op de kern van het StoryBrand Framework en geven we praktische tips om het toe te passen. 

Wat is het StoryBrand Framework? 

Een StoryBrand Framework staat  ook wel bekend als het SB7-framework. Dit framework is ontworpen om de aandacht van je klanten te trekken en betere resultaten voor je bedrijf te behalen. StoryBrand verwijst naar de methodologie die is ontwikkeld door marketing expert Donald Miller en is een techniek die de structuur van films of romans volgt. Het Brandscript is een model of sjabloon dat is ontworpen op basis van de StoryBrand techniek en de structuur volgt van een boeiende film. Waarom? De gemiddelde persoon besteedt meer dan 30% van zijn tijd aan dagdromen, tenzij hij aan het lezen is of naar een film kijkt. Wanneer we betrokken zijn bij een verhaal, trekt het verhaal onze aandacht. 

Wat is het kernidee? 

Het is erg belangrijk om te begrijpen dat klanten niet zozeer geïnteresseerd zijn in hoe of waarom je bedrijf is ontstaan. Ze willen vooral de hoofdrol spelen in een verhaal waarin zij de macht hebben om hun problemen op te lossen met behulp van jouw producten of diensten. Het StoryBrand framework beschrijft dit proces in zeven stappen: ontdekken wat klanten echt willen, begrijpen welk probleem ze hebben, jouw bedrijf presenteren als de gids en de klant als de held, duidelijk maken welke stappen ze moeten volgen om met jou zaken te doen, ze aanzetten tot actie, de mogelijke successen communiceren die ze kunnen behalen door met jou in zee te gaan, en benoemen wat ze missen als ze niet voor jouw product of dienst kiezen. 

Storyboard Framework voor een heldere boodschap

Wat zijn praktische tips om StoryBrand toe te passen? 

StoryBrand is een methode die je kunt gebruiken om op een effectieve manier te communiceren met je klanten en ze meer betrokken te maken bij jouw merk. Hier zijn een paar handige tips om StoryBrand in de praktijk toe te passen: 

De klant begrijpen 

Bedrijven moeten weten wat hun klanten willen en nodig hebben. Wanneer je goed voor ogen hebt wie je klant is en waar ze naar verlangen, kun je jouw producten of diensten afstemmen om oplossingen te bieden waarmee ze hun doelen kunnen bereiken. Op deze manier ontstaat er een verhaal waarin de klant de hoofdrol speelt en waarin jouw merk een duidelijke richting en betekenis krijgt. 

Wat is hun probleem? 

Wanneer mensen over jouw bedrijf horen, associëren ze het met het specifieke probleem dat jouw bedrijf oplost. Heb je niet duidelijk gemaakt welk probleem je aanpakt? Ga er dan maar vanuit dat mensen je vergeten. Ze nemen contact met je op, bezoeken je website of komen naar je winkel omdat ze een probleem hebben en jouw hulp nodig hebben om dat probleem op te lossen. Je moet hun problemen dus begrijpen en een oplossing bieden om hun interesse te wekken. 

Wie begeleidt hen? 

Je klanten zoeken naar iemand die hen kan helpen om hun doelen op de makkelijkste manier te bereiken. Wanneer jouw bedrijf die gids wordt die klanten nodig hebben om hun problemen op te lossen, zul je niet alleen meer mensen aantrekken die naar je luisteren, maar ook gezien worden als een expert waar klanten naartoe gaan wanneer ze jouw oplossingen (producten of diensten) nodig hebben. 

Wat is het plan? 

De gids is er altijd om te helpen met een plan. Wat is jouw aanpak? Volgens StoryBrand is het slim om een eenvoudig plan van 3 stappen te gebruiken, zodat klanten meteen “ja” kunnen zeggen. Ook al bestaat jouw proces misschien uit 20 kleine stappen, klanten hoeven niet alle details te kennen om te kunnen beginnen. Houd het simpel, want anders raak je klanten kwijt. Een fitness instructeur kan bijvoorbeeld zeggen: ik denk dat je je fitnessdoelen veel eerder kunt bereiken dan je dacht.  

  1. We gaan samen in gesprek 
  2. We bespreken je doelen 
  3. Je ontvangt een op maat gemaakt trainings-en voedingsschema 

Storyboard Framework voor een heldere boodschap

Actie ondernemen! 

Nadat je hen een plan van aanpak hebt gegeven, is het tijd om te vragen om de verkoop. Je klant zal niet uit zichzelf iets doen, tenzij je hen aanspoort om in actie te komen. Maak deze call to action eenvoudig en direct. De klant moet je boodschap namelijk begrijpen, dus duidelijk zijn is echt cruciaal. Het bekendste voorbeeld van zo’n oproep is de klassieke “Koop nu” knop die je ziet op webshops. Voor een fitnessinstructeur zou het een “start nu” knop kunnen zijn. 

Succes laten zien 

Laten we de fitness instructeur als voorbeeld pakken. Je klanten moeten een duidelijk beeld hebben van hoe hun leven zal veranderen nadat ze jouw product of dienst (persoonlijk trainings- en voedingsschema) hebben aangeschaft. Je moet de juiste woorden en afbeeldingen gebruiken waarmee jouw klanten hun succes voor zich zien dankzij jouw programma. Stel je voor dat een klant dankzij het speciale schema fitter en sterker wordt. Ze stellen zich al voor met een gespierd en gezonder lichaam, vol energie en zelfvertrouwen. Door deze beelden en woorden te gebruiken, kunnen klanten echt begrijpen hoe ze met jouw programma hun gewenste resultaten kunnen behalen. 

Mislukking voorkomen 

Tot slot moet je de negatieve gevolgen benadrukken als klanten jouw producten of diensten niet kopen. Als merk moet je dit duidelijk communiceren. Door te wijzen op de mogelijke negatieve consequenties van het niet kopen van jouw product of dienst, worden klanten zich bewust van wat ze zouden kunnen missen (ongezond lichaam, geen sixpack, weinig energie en zelfvertrouwen).  

Dus, hoe werkt het nu precies? 

Met behulp van het StoryBrand Framework kun je een boodschap ontwikkelen die klanten écht interessant vinden. Je kunt de aandacht van klanten trekken en betere resultaten voor je bedrijf behalen. Met dit framework kun je je bedrijf presenteren als de gids die klanten kan helpen bij het oplossen van hun problemen en het bereiken van hun doelen.  

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *