Hoe effectief is sponsored content als marketingstrategie?

brand

Sponsored content: betaalde content waarmee op een wat verdekte manier reclame wordt gemaakt. Sponsored content komt in allerlei vormen voor, maar hoe effectief is het eigenlijk? Is het wel de moeite waard om geld, tijd en moeite te steken in sponsored content, en zo ja, wanneer pas je het dan toe?

De kracht van sponsored content

Welke vorm van sponsored content je ook overweegt of gebruikt, hetzelfde uitgangspunt zal vrijwel altijd gelden: de lezer heeft bij voorkeur niet door dat hij reclame aan het lezen is. Denk bijvoorbeeld aan een informatieve blogpost over wasmachines, waar terloops een bepaald merk of type machine wordt aangeprezen. Zodra de lezer doorheeft dat de hele blog eigenlijk een betaalde reclame-campagne van de fabrikant van die wasmachine is, zal hij zich misleid, of minstens geïrriteerd, voelen. De tijd dat bedrijven wegkwamen met ‘Wij van wc-eend…’ is namelijk al even voorbij.

Goede sponsored content vraagt dan ook om een goede tekstschrijver, die zich toespitst op de doelgroep die dient te worden aangesproken en die, naast het aanprijzen van een merk of product, ook zeker een informatief stuk weet te schrijven. Sponsored content moet relevant leesvoer zijn voor de doelgroep, anders zal het gewenste effect niet bereikt worden. Wat dat effect exact is, is overigens lastig meetbaar. Het is moeilijk in euro’s aan te geven wat sponsored content oplevert. Onderzoek op dit gebied toont wel aan dat sponsored content in ieder geval effectiever is dan ‘ouderwetse’ banners. Van grote invloed zijn waar en hoe de content wordt gepubliceerd; een grote aankondiging met ‘sponsored story‘ boven jouw advertorial helpt bijvoorbeeld niet echt mee. Ook de kwaliteit van de content en de periode waarin het stuk online staat zijn invloedrijke factoren. Wanneer je het gebruik van sponsored content overweegt, zijn dit belangrijke zaken om vooraf af te stemmen of uit te onderhandelen.

Drie redenen om voor sponsored content te kiezen

  1. Je voegt waarde toe voor je lezers. Klassieke (online) reclame draait om vluchtige boodschappen, snelle prikkels en strakke one-liners. Leuk en aardig, maar daar worden consumenten steeds ongevoeliger voor. Sponsored content biedt de mogelijkheid om lezers echt met diepgang te informeren over een product, evenement of merk. Het is alsof je aanbelt voor een verkooppitch met de garantie dat je geen deur in je gezicht krijgt.
  2. Je wordt gelezen. Ouderwetse online marketing wordt eenvoudigweg genegeerd, dus wie gezien en gelezen wil worden, moet op zoek naar nieuwe vormen van adverteren. Hoe vaak je gelezen wordt, hangt helemaal af van de kwaliteit en plaats van je content, maar dat je vaker gezien wordt dan een willekeurige banner, lijdt geen enkele twijfel.
  3. Tot slot, niet onbelangrijk: je bouwt aan je imago. Goede sponsored content zorgt ervoor dat de lezer nadien een positief gevoel aan jouw product, merk of evenement overhoudt. Dat goede imago is bestendiger dan welk effect je dan ook met een ouderwetse advertentie had bereikt.

 Meer weten over sponsored content?

Bekijk onze uitleg over sponsored content en advertorials en de mogelijkheden op Bloeise.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *