Intern recruiten: vier tips
Personeelsbeleid is net als klantenwerving: het is vaak vele malen lastiger om nieuwe te vinden dan om je huidige te behouden. Toch richten we ons in het bedrijfsleven vaak vooral op die aanwas: hoe kom ik aan nieuwe klanten en aan de beste personeelsleden? Soms zijn die beste nieuwe medewerkers echter mensen die je al lang in dienst hebt.
Hele recruitment-afdelingen kunnen fulltime bezig zijn met de speurtocht naar nieuwe medewerkers. Echter, het is goed mogelijk dat de grootste talenten al ergens in je bedrijf rondlopen. Maar hoe krijg je als ondernemer zicht op de ontwikkeling van je medewerkers? Hoe zorg je ervoor dat ze doorgroeien? En hoe houd je ze überhaupt binnenboord? We geven je vier praktische tips om op den duur intern te kunnen recruiten.
Tip 1: Houd je achterdeur in de gaten
Vraag een gemiddelde ondernemer waarom personeelsleden zijn bedrijf verlaten en de meesten zullen denken dat het komt doordat medewerkers elders een baan met een hoger salaris of betere voorwaarden hebben gevonden. Onderzoek onder mensen die van baan wisselen wijst echter iets anders uit. Doorgroei- en ontwikkelmogelijkheden zijn in Nederland met afstand de belangrijkste reden voor mensen om hun baan op te zeggen en elders aan de slag te gaan.
Geldt dit ook voor de medewerkers die bij jou hun baan opzeggen? Hoe kom je daar achter? Je zou kunnen starten met het voeren van exitgesprekken met al je latende medewerkers. Niet om ze iets kwalijk te nemen of ze het vuur na aan de schenen te leggen, maar om er in een prettig gesprek achter te komen wat nou de belangrijkste drijfveer was om elders te solliciteren. De antwoorden zullen je uiteindelijk vertellen wat je wellicht had kunnen doen om deze mensen aan boord te houden.
Tip 2: Maak ontwikkeling en groei belangrijk
Er zullen maar weinig ondernemers zijn die hun medewerkers belemmeren in hun ontwikkeling. Je zult geen ‘nee’ zeggen als één van je medewerkers een dag wil deelnemen aan een training. Maar stimuleer je het ook echt? Is ontwikkeling en ontplooiing een belangrijk onderdeel van het dienstverband van jouw personeel?
Veel mensen hebben een stok achter de deur nodig om aan de slag te gaan met hun ontwikkeling. Is die er niet, dan komen ze stil te staan en worden ze op den duur ongelukkig en dus minder productief. Door bijvoorbeeld een jaarlijks ontwikkelbudget beschikbaar te stellen en periodiek in gesprek te gaan over toekomstplannen en doorgroeimogelijkheden, kun je medewerkers enorm helpen. Personeelsleden die zich ontwikkelen, worden niet alleen beter in hun huidige werk, maar worden op den duur wellicht ook geschikt voor andere posities binnen je bedrijf.
Tip 3: Eigen personeel eerst
Weinig is frustrerender voor medewerkers dan externe instromers die direct betere arbeidsvoorwaarden krijgen dan zij zelf. Je zet je al jaren in voor een bedrijf, doet altijd je best, en hier komt iemand van buitenaf die vanaf dag één meer salaris krijgt. Daag je recruitment-medewerkers daarom eens uit: eigen personeel eerst. Is die belangrijke vacature nou écht niet op te vullen met iemand die we al in de eigen gelederen hebben? Wat is belangrijker: ervaring als manager elders, of gedegen kennis van het eigen bedrijf hier?
Tip 4: Wees transparant over je bedrijfsmissie en omarm deze
Bovenstaande werkt alleen indien je medewerkers het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van een bedrijf met een doordachte missie. Een missie waar ze zelf ook in geloven en hun steentje aan willen bijdragen. Wat is het bestaansrecht van jouw bedrijf? Waarom komen jouw mensen dagelijks hun bed uit om zich hard te maken voor de zaak?
Door aan goede employer branding te doen – en dit niet alleen naar buiten, maar ook vooral intern toe te passen – kun je je personeel jouw bedrijfsmissie laten omarmen. Ze zullen dan minder snel geneigd zijn je bedrijf te verlaten – de missie is immers nog niet voltooid – en zich ook verder willen ontwikkelen om hun bijdrage te vergroten. Op lange termijn zul je merken dat je steeds minder tijd kwijt bent met het zoeken naar geschikt personeel. Zo houd je dus steeds meer tijd over voor het daadwerkelijk runnen van je bedrijf.
Reacties