Leren van McDonald’s: het geheim achter hun succes

brand
Leren van McDonald’s: het geheim achter hun succes

Leren van McDonald’s: het geheim achter hun succes

McDonald’s is een zeer bekende fastfoodketen die iedereen kent. Ze behoren tot de marktleiders wat betreft merkbekendheid, samen met namen als Starbucks, KFC, Domino’s en Subway. Het opvallende aan McDonald’s is dat ze niet per se de allerbeste producten hoeven te hebben om op te vallen in de markt. Ze excelleren in marketing en nemen slimme zakelijke beslissingen. Bovendien zorgen ze ervoor dat hun restaurants overal dezelfde kwaliteit bieden en streven ze ernaar om de klant een aangename ervaring te bieden. Dit doen ze door gebruik te maken van opvallende kleuren en een prettige sfeer. McDonald’s weet dus hoe ze klanten naar zich toe kunnen trekken. Lees er hier meer over! 

Hun succes  

McDonald’s heeft meer dan 38.000 vestigingen verspreid over meer dan 120 landen. Hun succes is te danken aan consistentie, innovatie en veerkracht. Als je naar welke McDonald’s dan ook gaat, kun je dezelfde ervaring verwachten. Klanten weten wat ze kunnen verwachten en vertrouwen daarop wanneer ze beslissen waar ze willen eten. Toch innoveren ze voortdurend met hun producten en de manier waarop ze die aan hun klanten presenteren. Zo introduceerden ze bijvoorbeeld de drive-through en maakten ze ontbijtproducten de hele dag door beschikbaar, omdat klanten hierom vroegen. Deze menu-innovaties hebben geleid tot meer winstgevendheid. Bovendien streven ze naar meer gezonde keuzes door salades, fruit en havermout aan te bieden. Ze voegen echter pas nieuwe items toe aan het menu als ze deze snel en efficiënt kunnen produceren, zoals ze gewend zijn.  

Leren van McDonald’s: het geheim achter hun succes

De veerkracht van McDonalds 

Wat betreft veerkracht kan McDonald’s tegen een stootje. Ze hebben rechtszaken doorstaan en zijn soms negatief in het nieuws gekomen, vooral vanwege hun milieubelasting. Desondanks hebben ze stappen genomen om hun voedselproductie milieuvriendelijker te maken, met verpakkingen die voor meer dan 80% hernieuwbare materialen bevatten. Bovendien waren ze een van de eersten die voedingsinformatie op hun verpakkingen vermeldden. In recente jaren streven ze naar meer transparantie om negatieve stereotypen over hun eten te bestrijden. Ze delen openlijk hun inspanningen, zoals de overstap naar kooivrije eieren, en erkennen hun eerdere fouten. 

Groei  

McDonald’s is een van de meest populaire franchisebedrijven en heeft een dominante positie op de markt verworven door een slimme start. Maar hoe zijn ze zo groot geworden? Een belangrijke factor was hun beperkte menu, waardoor ze zich konden concentreren op kwaliteit en snelle service. Hierdoor hadden ze een voorsprong op hun concurrenten. Daarnaast besteedden ze veel aandacht aan een uniforme bereidingswijze van voedsel, zodat de smaak overal hetzelfde zou zijn. Dit legde de basis voor hun franchisemodel.  

Ze ontwikkelden een effectief bedrijfsmodel met een focus op adverteren, franchisen (waarbij franchisenemers contracten afsluiten met de eigenaar) en innovaties. Franchisen was voordelig omdat McDonald’s hun franchisenemers een gegarandeerde manier bood om geld te verdienen dankzij hoge winstmarges. Bovendien wisten ze zich aan te passen aan de veranderende wensen van de klant en volgden ze trends, waaronder het aanbieden van gezondere menuopties op een gegeven moment. Hierdoor bleven ze relevant en aantrekkelijk voor een breed publiek. 

Vastgoedbeheer 

Afgezien van het verkopen van eten, verdient McDonald’s dus ook geld met vastgoed. Ze bezitten en beheren zowel het land als de restaurants zelf, en ze fungeren als verhuurders voor hun franchisenemers, die de restaurants huren. Hierdoor verdienen ze geld aan de huurinkomsten en kunnen ze ook geld verdienen door vastgoed te verkopen. McDonald’s begon oorspronkelijk als een franchisebedrijf en breidde van daar uit. Ze hadden toen al het vertrouwen dat het franchisemodel succesvol zou zijn. Bovendien verdienen ze een deel van de omzet van hun franchisenemers. Door deze diverse inkomstenbronnen lopen ze minder financiële risico’s. 

Leren van McDonald’s: het geheim achter hun succes

Technologie en uitbreidingen 

Een andere factor die heeft bijgedragen aan hun succes is het omarmen van technologie. Ze hebben bijvoorbeeld een aangepaste drive-through menu dat zich aanpast aan factoren zoals het weer, de drukte en populaire items op dat moment. Het kan zelfs items aanbevelen op basis van je locatie. Door technologie te gebruiken, kunnen ze processen automatiseren en kosten verlagen. McDonald’s heeft ook een groeiplan. Ze willen hun bestaande klanten behouden, proberen klanten terug te winnen die minder vaak komen en incidentele bezoekers omzetten in loyale klanten. Ze hebben ook groeiversnellers. Ten eerste willen ze hun restaurants moderniseren en technologische upgrades toepassen. Ten tweede willen ze hun app, self-order kiosken, tafelservice en andere functies uitbreiden. Tot slot willen ze hun bezorgmogelijkheden vergroten, zoals hun samenwerking met UberEats, Doordash en GrubHub laat zien. Hierdoor kunnen klanten hun favoriete McDonald’s-producten thuis laten bezorgen. 

De Big Mac index 

Leuk weetje: je hebt misschien wel eens gehoord van de Big Mac-index. Deze index kijkt naar hoeveel een Big Mac kost in dollars en vergelijkt dit met de kosten in andere landen. Dit helpt bij het beoordelen van de koopkracht van verschillende valuta’s. Soms is de prijs van een Big Mac in dollars te hoog in vergelijking met andere landen, wat kan wijzen op een overgewaardeerde wisselkoers. Uit onderzoek is gebleken dat een Big Mac het goedkoopst is in Egypte en het duurst in Zwitserland. 

Een keten als McDonald’s worden als ondernemer 

Als ondernemer kun je uit dit verhaal enkele waardevolle lessen trekken. Allereerst is het belangrijk om consistentie te handhaven in je bedrijfsvoering en een sterke merk aanwezigheid op te bouwen. Daarnaast dien je bereid te zijn om risico’s te nemen en je aan te passen aan veranderende klantvoorkeuren, aangezien klanten vaak van smaak kunnen veranderen. Een strategie die je kunt toepassen is ‘cross-selling’, waarbij je producten combineert en promoot als bundels. Het is ook essentieel om goed met mensen te kunnen samenwerken en talent te kunnen identificeren en aannemen voor je team. Filantropie kan een positieve impact hebben op je onderneming door samen te werken met goede doelen en fundraising activiteiten te organiseren. Van McDonald’s kun je leren om een gefocust en beperkt menu aan te bieden. Je hebt niet per se honderden producten nodig om succesvol te zijn. Zorg ervoor dat al je locaties kwaliteit en waarde uitstralen in je producten en bied een uitstekende service aan. Deze strategieën kunnen bijdragen aan het succes en de groei van je onderneming. 

Tweede inkomstenbron en nog meer tips 

Het is verstandig om een tweede inkomstenbron te hebben door je locaties te verhuren, omdat dit je financieel weerbaar maakt tegen tegenslagen. Als je afhankelijk bent van alleen de inkomsten uit franchises, loop je het risico dat je inkomsten wegvallen als de franchise stopt, maar met vastgoed verhuur behoud je nog steeds inkomsten vanuit de panden zelf. Aan de andere kant is het niet slim om alleen te vertrouwen op inkomsten uit eten, omdat klanten hun voorkeur kunnen veranderen en naar andere restaurants kunnen gaan. Het beheer van je keten vereist ook effectieve systemen om de vraag, productverkoop en mogelijke problemen te volgen. Het inhuren van managers en directeuren is daarbij van belang. Tot slot is het essentieel om competitie aan te kunnen. Bij tegenslagen moet je snel en adequaat kunnen reageren, bijvoorbeeld door het menu aan te passen. Het is echter cruciaal om iets unieks in je bedrijf te hebben dat andere ondernemingen niet bieden, waardoor je minder vatbaar bent voor grote tegenvallers. Ongeacht de omvang van je startpunt, zijn deze strategieën die McDonald’s gebruikt ook toepasbaar voor jouw onderneming. 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *