Een optimale bedrijfsnaam in drie stappen

brand
Potlood en papier

Een optimale bedrijfsnaam in drie stappen

Het verzinnen van een goede bedrijfsnaam is helaas een nogal ondergewaardeerde tak van sport. We vergen veel van een goede bedrijfsnaam. De naam moet lekker bekken, moet de lading van je bedrijf dekken, moet sympathiek overkomen zonder te grappig te zijn, moet niet te lang zijn maar ook niet te kort, en moet uiteraard ook nog eens onderscheidend en uniek zijn. Dat is niet eenvoudig! Met onderstaand stappenplan helpen we je op weg om voor jouw nieuwe bedrijf die perfecte naam te kunnen vinden.

Stap 1: Brainstormen

Leuk, zo’n containerbegrip als ‘brainstormen’, maar wat bedoelen we er in deze context mee? Allereerst is het goed je te realiseren dat veel ondernemers tot een laat moment wachten met het bedenken van een bedrijfsnaam. Dat is om praktische redenen al onhandig. Je visitekaartjes, website, e-mailadressen en andere communicatiemiddelen zijn allemaal afhankelijk van jouw bedrijfsnaam. Begin dus tijdig met het nadenken over je bedrijfsnaam.

Dat begint dus met een brainstormsessie. Daarbij zet je allerlei woorden en begrippen op papier die te maken hebben met wat jouw nieuwe firma gaat doen. Dat kunnen objecten zijn, maar ook abstracte begrippen of werkwoorden. Voor een reisbureau zijn begrippen als ‘vrijheid’ of ‘relaxen’ bijvoorbeeld relevant.

Schrijf zo veel mogelijk woorden op, maar vermijd te lange of gecompliceerde woorden. Vermijd ook saai overkomend vakjargon. In veel gevallen wil je je vooral richten op wat jouw bedrijf oplevert in plaats van wat jouw bedrijf uitvoert. Het gaat er bijvoorbeeld niet om dat jouw boekhoudkantoor veel met spreadsheets werkt; het gaat erom dat je je cliënten gaat ontzorgen. Zoek woorden die daarmee verband houden.

Dubbelcheck, samen met je eventuele zakenpartner(s), of je de belangrijkste doelstellingen en kenmerken van jouw bedrijf en/of branche hebt opgenomen. Als dat het geval is, ben je klaar voor de volgende stap.

Stap 2: Bedrijfsnaam vormen op basis van criteria

Waarschijnlijk heb je zelf al wel een globaal idee van het type bedrijfsnaam waarnaar je op zoek bent. Wil je bijvoorbeeld een Engelstalige naam of juist een Nederlandse? Wil je je eigen (voor- of achter-)naam erin verwerken? Moet het een afkorting worden of juist volledig uitgeschreven?

De antwoorden op al dit soort vragen vormen samen de criteria voor jouw nieuwe bedrijfsnaam. Je kunt je lijst met criteria zo specifiek en uitgebreid maken als je zelf wilt. Let wel: het hanteren van veel criteria leidt tot een kortere lijst met mogelijke namen.

Gewapend met de brainstormlijst en de criterialijst kun je nu potentiële namen gaan bedenken. Maak veel combinaties die wat jou betreft fijn ‘in de mond liggen’, maar let erop dat je altijd aan je eigen criteria voldoet. Maak het ook vooral niet te moeilijk, want de beste bedrijfsnamen zijn kort maar krachtig.

Een man voor een bord, mensen staan te kijken

Stap 3: Mogelijke bedrijfsnamen testen bij je doelgroep

Een heel belangrijke laatste stap die maar al te vaak wordt overgeslagen: de doelgroeptest. Uit die grote lijst met mogelijke bedrijfsnamen destilleer je een shortlist met daarop jouw favoriete keuzes. Daarbij let je er ook op welke namen al bezet zijn (check dit bij de KvK) en of de bijbehorende domeinnamen nog vrij zijn. Bezette namen en domeinen schrap je van de shortlist.

In plaats van zelf de uiteindelijke knoop door te hakken, zou je ook eens een select gezelschap (bekenden, vrienden of experts die tot de doelgroep van jouw bedrijf behoren) kunnen vragen feedback te geven. Uiteindelijk zijn het jouw toekomstige klanten die bepalen of jouw bedrijfsnaam aanstekelijk en uitnodigend is. Door de doelgroeptest uit te voeren, heb je er zelf in ieder geval alles aan gedaan om een perfecte bedrijfsnaam te kiezen.

Meer weten over naamsbekendheid? Lees alles over branding.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *