Marketing en sport: Dé trends van de 21ste eeuw

brand

Dat technologie een enorme impact heeft op het dagelijkse leven, is niet meer te ontkennen. Het veranderde onze manier van leven en dat zal het de komende jaren steevast blijven doen. Niet alleen op vlak van de manier waarop we werken en ontspannen maar ook in het sporten. De veranderde technologie brengt ook veel veranderingen mee als het op businessmodellen en marketing aankomt. Of het nu gaat om het gebruik van Artificial Intelligence (AI), de opkomst van de wearables of de stijgende populariteit van de eSports: marketing, technologie en sport gaan hand in hand. Daar zijn deze verscheidene ontwikkelingen en trends het perfecte voorbeeld van.

Plogging

Dat duurzaamheid en sporten weldegelijk samengaan, blijkt uit het toenemende succes van plogging. Als je er nog nooit van gehoord hebt: het is een combinatie van hardlopen en de straten vrijmaken van afval. Het is een fenomeen dat overgewaaid is vanuit Zweden en extreem populair is in Nederland. Mensen doen niet alleen aan plogging om aan hun conditie te werken maar ook om hun steentje bij te dragen aan de milieubescherming.

Dat laatste is hetgeen waar marketeers en marketing campagnes vooral op focussen. Aangezien het ploggen buiten gebeurd, wordt er door marketeers veel meer ingezet op outdoorkledij. Zo kan het gaan om outdoorjassen of sportschoenen. Meestal zijn deze producten ook nog duurzaam en van gerecycled plastic gemaakt zodat het ‘goed gevoel’ nog groter wordt bij de potentiële consumenten. Als marketing bedrijf kan je hier maar beter goed op inspelen aangezien sport en duurzaamheid toch twee belangrijke onderwerpen zijn die steeds in de actualiteit terugkeren.

Artificiële Intelligentie (AI)

Denken we aan AI, dan denken we onmiddellijk aan technologie, data en computers. Drie elementen die marketingbedrijven gebruiken tijdens campagnes die gericht zijn op sport. Dankzij AI kunnen marketeers namelijk enorm snel data achterhalen. Dit gaat bijvoorbeeld over de voorbije prestaties of gezondheid van de gebruikers maar ook hun meer persoonlijkere data. Welke sportcontent vinden ze interessant, welke soort sportkledij kopen ze en welke sport draagt hun voorkeur? Dit weten bedrijven allemaal dankzij de AI.

Hoewel de combinatie van AI en sport nog aan het groeien is, heeft Under Armour er al enorm veel op ingespeeld. Under Armour is een snelgroeiende fabrikant van sportartikelen die AI gebruikt voor verschillende doeleinden. Niet alleen voor het verbeteren van hun producten maar ook voor hun marketingcampagnes. De AI laat hen toe om meer te weten te komen over de consumenten waardoor de campagnes nog gerichter uitgevoerd kunnen worden.

eSports

Als er één fenomeen is dat de perfecte illustratie is van de veranderende technologie, sport en marketing dan is het wel de opkomst van de eSports. Hoewel eSports als gaming beschouwd wordt, is het voor sommige ook een echte sport. Het gaat namelijk om status, geld en spelers die dag in, dag uit oefenen en nieuwe strategieën ontwikkelen om de professionele competities te winnen.

In tegenstelling tot ‘gewone’ gaming, worden de eSports boefend in afgeladen arenas voor de ogen van talrijke supporters. De invloed van de eSport is ook nog op andere vlakken te voelen. eSports veranderden namelijk niet alleen de wereld van online sport, maar ook de weddenschappen in verband met de Premier League en andere grote competities zoals Bundesliga en La Liga, en de sponsoring van wereldwijde bedrijven zoals Red Bull, Coca-Cola en Audi. Het zijn die grote multinationals die steeds meer inspelen op eSports wegens de toenemende populariteit.

Wearables

De naam “Wearables” zegt het eigenlijk wel al. Het is een stukje technologie dat je rond jouw lichaam draagt en dat je gebruikt bij het sporten. Dit gaat van de alom bekende smartwatches tot de meest technologische draagbare sensoren. Je kan er niet alleen het aantal stappen mee tracken, maar je gebruikt wearables ook bijvoorbeeld om jouw bloedsuikerspiegel op pijl te houden en om jouw lichaamshouding te verbeteren.

Het eerste bedrijf dat duidelijk een samenhang zag tussen technologie, marketing en sport was het Amerikaanse Fitbit. Het bedrijf produceert al sinds 2007 activiteitstrackers waarmee de gebruikers onder andere de hartslag, de slaapkwaliteit en het aantal opgelopen trappen kunnen bijhouden. De gegevens die verschijnen via Fitbit en andere wearables kunnen steeds overgedragen worden op een laptop. Vanaf het moment dat gebruikers deze gegevens bekijken, wordt het eigenlijk kinderspel voor de marketeers. Het zijn deze persoonlijke gegevens die marketeers gebruiken om hun campagnes perfect te optimaliseren. Het wordt zelfs nog gemakkelijker voor marketeers dankzij de ‘voorwaarden’ die wij steeds aanvaarden zonder ze te lezen.

Virtual Reality (VR)

Bij het horen van Virtual Reality komen waarschijnlijk games (videogames of real-life games) bij je op. Toch wordt VR ook gebruikt bij het beoefenen van sporten. Dankzij VR kan je in levensechte omstandigheden trainen, zelfs al sta je niet op het veld. Het verbeteren van technieken, het verhogen van het uithoudingsvermogen en het ontwikkelen van strategieen was nog nooit zo gemakkelijk door VR.

Dankzij de hightech analysemethoden kan je niet alleen jouw tactiek bijschaven, maar ook de tactiek van jouw tegenstanders beter visualiseren. Dit is vooral dankzij de augmented reality die daaraan verbonden is. Je kan hier bijvoorbeeld de ‘next move’ van jouw tegenstander bepalen dankzij de gegevens. Virtual Reality is wereldwijd een belangrijke tool bij sporters, zeker in teamverband. Een van de tools die op de markt gebracht is op het vlak van virtual reality en sport, is ICON Q. Het wordt gebruikt door voetballers en bevat onder andere led-lampen, drukpanelen en trainingsgames. Dankzij de ICON Q houden zij hun eigen progressie bij, maar ook de vooruitgang van potentiële tegenstanders.

Wat brengt de toekomst voor de sportmarketing?

Aangezien de technologie de volgende decennia nog zal veranderen, zullen marketeers hun campagnes moeten volgen. Benieuwd welke technologische snufjes we in de opkomende sportreclames zullen zien!

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.