Nederlanders deden ruim kwart meer online aankopen in 2020
Nederlandse consumenten hebben in 2020 € 26,6 miljard uitgegeven bij webshops, een stijging van 7% vergeleken met een jaar eerder. Het totale aantal online aankopen steeg met 27% naar 335 miljoen. Deze groei werd hoofdzakelijk veroorzaakt door de coronacrisis en de bijbehorende overheidsmaatregelen, want in 2019 leek de e-commercegroei nog af te vlakken. Daarnaast vielen de enorme verschillen tussen producten en diensten (zowel in de online bestedingen als in het aantal online aankopen) op in 2020. Een en ander blijkt uit de meeste recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.
De groei van de totale e-commercemarkt kan aan verschillende oorzaken worden toegeschreven. De grootste oorzaak is dat er per online koper meer aankopen werden gedaan; waar een consument in 2019 nog gemiddeld 19 online aankopen deed, waren dit er het afgelopen jaar 24. Daarnaast is het aantal online kopers het afgelopen jaar met 2% gestegen naar 13,8 miljoen.
Hoge pieken, diepe dalen
“Het is duidelijk dat de e-commercegroei van het afgelopen jaar wordt veroorzaakt door de enorme online boost binnen de productcategorieën”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “In 2020 stegen de online bestedingen aan producten met 43% en het aantal online aankopen met 41%. Hiermee werden de grote klappen die onder andere de reis- en vrijetijdsbranches kregen nog enigszins gecompenseerd; door de coronabeperkingen zag de dienstensector de online bestedingen met 39% afnemen en het aantal online aankopen met 37%.
Door de verschillende restricties vanuit de overheid hebben consumenten meer tijd thuis doorgebracht en konden zij minder uitstapjes maken. Dat zien we terug in een ongekende groei in de online uitgaven binnen Home & Living (+83%), DIY/Garden (+74%), Sport en Recreatie (+62%), Food/Nearfood (+58%) en IT (+56%). Binnen deze categorieën is de online penetratie soms verdubbeld, wat inhoudt dat er veel meer Nederlanders binnen deze categorieën online zijn gaan kopen. Overigens zien we dat vrijwel alle productcategorieën sterke groeicijfers laten zien. Bij de dienstencategorieën zien we echter andere uitersten. Zo laten de online uitgaven aan pakketreizen een daling van 72% zien ten opzichte van 2019 en losse vliegtickets en accommodaties een min van 37%.
iDEAL groeit verder
Het aandeel van iDEAL als betaalwijze voor online aankopen laat in 2020 een sterke stijging zien: van 60% naar 69% van het aantal online aankopen. Deze stijging komt hoofdzakelijk door het toegenomen gebruik bij de online aanschaf van producten. Vooral in het segment Food/Nearfood is het aandeel iDEAL sterk toegenomen (+11 procentpunt), voornamelijk ten koste van pin. Andere betaalmiddelen, zoals cadeaubonnen, zijn minder vaak gebruikt als betaalwijze voor online aankopen.
Ook bij de cross-border aankopen is iDEAL het meest gebruikte betaalmiddel, al ligt het aandeel met 46% van het aantal aankopen hier lager dan op de binnenlandse markt. Internationale betaalmiddelen als creditcards (22%) en PayPal (16%) worden cross-border juist vaker gebruikt dan voor aankopen bij Nederlandse webshops. Dat een typisch Nederlands betaalmiddel als iDEAL ook bij buitenlandse webwinkels vaak wordt gebruikt, komt omdat steeds meer grote buitenlandse partijen met veel Nederlandse klanten iDEAL als betaalmogelijkheid bieden.
Ingezonden persberichten vallen buiten de verantwoording van de redactie
Reacties