Nieuwsbriefconversies met supercontent creëren

brand

Bloeise doet het vrij goed in de Google zoekresultaten en dat komt door de kennis en tips die ik deel in diverse blogs. Maar het weggeven van al die gratis informatie resulteerde niet direct in meer klanten of meer nieuwsbriefaanmeldingen. Ik moest conversie creëren. Dus hoe doe je dat?

Supercontent

Ik vond de Skyscraper techniek van Brian Dean, die kort samen is te vatten als:

  • Kies een passend onderwerp uit;
  • Schrijf daar het beste artikel over dat er op de markt is;
  • Promoot dat artikel;

Als je bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in B2B contentmarketing, dan zal mijn artikel je als supercontent moeten overkomen. (zo niet, laat het me weten!) Het is uitgebreid, volledig en boordevol echte praktische informatie. De mensen die hiermee aan de gang willen, zijn typisch mijn doelgroep.

Banner download B2B contentplan en checklist voor B2B contentmarketing

Daar bovenop biedt ik een contentplan & checklist aan, exclusief voor nieuwsbrieflezers. Deze extra content biedt nog meer toegevoegde waarde, gratis, in ruil voor een nieuwsbriefaanmelding. Lezers kunnen zich daarna ook gemakkelijk afmelden, en typisch doet 25 procent dat ook.

Investering in tijd

Het schrijven van ‘supercontent’ (of ‘killercontent’) kost echt tijd, denk aan een paar volle dagen, en een goede dag voor de extra content. Promoten gaat ook iets verder dan een paar social media berichten via je eigen kanalen en op interessante fora. Een belangrijk element in de skyscraper techniek is dat je andere bronnen met artikelen over dit onderwerp informeert over jouw artikel, omdat het waardevoller en completer is. Veel werk, maar daarna krijg je rankings in Google, dus kwalitatief verkeer, én levert het je automatisch nieuwsbriefinschrijvingen op.

Het opzetten van een nieuwsbrief conversie

Dus hoe krijg je de aanmeldingen precies? Daarvoor gebruik je WordPress, Google Drive, Bit.ly, MailChimp en een gratis WordPress plugin genaamd MailMunch.

  1. Plaats je supercontent artikel in WordPress.
  2. Maak een dankpagina in WordPress voor na de nieuwsbriefinschrijving. Let op dat deze op no-index en no-follow staat, zodat Google deze pagina niet doodleuk in de zoekresultaten gaat zetten.
  3. Upload je extra content naar Google Drive en haal de deelbare link op.

Google Drive deelbare link ophalen

  1. Zet deze link vervolgens in Bitly zodat je een Bitly link krijgt waarmee je kan zien hoe vaak je extra content is geraadpleegd en via welke bronnen.

Bitly inzicht in verkeer en bronnen

  1. Deze Bitly link wil je vervolgens delen met je nieuwsbrief aanmelders. Zet deze op je dankpagina in WordPress.
  2. Vervolgens wil je eerst mailadressen verzamelen voordat je bezoekers op de aanmeldpagina komen. Meld je aan bij MailMunch. Voeg een site toe en volg precies de instructies voor het toevoegen van MailMunch aan een WordPress site.
  3. Maak vervolgens een nieuwe form aan in MailMunch: een formulier. Kies voor Embedded, en een thema. Geef de form een naam, en kies als list ‘General’, dat is de standaard lijst voor MailMunch.
  4. Vervolgens geef je een Headline, Description, en een Foot note.
  5. Daarna kun je kleuren bepalen en de invulvelden en button tekst ingeven. Hou het bij alleen een e-mailadres, tenzij het voor je doelgroep een meerwaarde biedt om meer gegevens achter te laten.Mailmunch Behaviour for new form
  6. Onder behaviour zet je de bedanktpagina én kun je de display rules instellen. Zet dit op ‘only show on’ en URLS exacting op de url van je supercontent.
  7. Daarna kun je aangeven aan welke mail provider de aanmeldingen worden doorgegeven: niet alleen aan MailChimp, maar ook aan Constant Contact, Active Campaign, InfusionSoft, AWeber, GetResponse en Campaign Monitor. Ik ken ze allemaal niet: heb je niet meer dan 2000 lezers dan raad ik MailChimp aan: gratis, vrij bekend, veel opties en werkt erg vriendelijk. (download mijn supercontent ‘MailChimp Handleiding‘ nu we toch bezig zijn) Klik in MailMunh op MailChimp en je wordt direct begeleid door het proces van integreren.
  8. Vervolgens kun je kiezen voor MailChimp voor een double optin (af te raden want dat zal je veel inschrijvingen kosten), de welcome mail te versturen (aan te raden om de inschrijving wel te bevestigen) en de velden te matchen.
  9. Daarna krijg een stukje HTML code die je op de pagina met supercontent kan plakken voor een MailMunch banner. Wat je óók kunt doen, is zelf een banner maken (bijvoorbeeld in Canva, PicMonkey of zelfs in Word), en de HTML daarin verwerken. Heel simpel: kopieer van de html code het stukje ‘mailmunch-forms-widget-000000’ (met als 000000 je eigen getal), en verwerk die in een doel URL achter de afbeelding.
  10. Last but not least: vergeet niet je welkomst e-mail aan te passen in MailChimp. Ga daarvoor naar je Lists, kies betreffende list, ga naar Signup forms, General Forms en kies onder ‘Forms and response e-mails’ voor Final “welcome” e-mail. Zet hierin je Bitly link.

Voíla. Het kost even moeite, maar vervolgens krijg je volautomatisch nieuwsbriefinschrijvingen van mensen die echt geïnteresseerd zijn in jouw content. Dus kun je vervolgens mooi je diensten en producten onder aandacht brengen.

Praktische tips

Ik weet het: klinkt prachtig zo’n artikel maar vervolgens werkt het bij jou weer héél anders. Wat praktische tips om je goed op weg te helpen:

  • Zie als voorbeeld: https://bloeise.nl/b2b-contentmarketing-waarom-hoe-en-wat-precies/:
    • Bovenin gebruik ik een tabel met gele achtergrond: dat valt echt op. Je kan er niet omheen.
    • Ik biedt een checklist & contentplan aan, maar je kan ook het artikel zelf in handig PDF formaat aanbieden. Dat is ook meerwaarde.
    • Zie helemaal onderaan: ik gebruik weer fel geel als actiekleur. Die banner heb ik gemaakt in Word met mijn eigen lettertype Melbourne, mijn logo’s, een screenshot van mijn kleur dat ik uitgerekt heb tot een groot vlak, een tabel (zonder randen en met een geel vlak), gratis afbeeldingen van Pixabay (met tekstterugloop op ‘voor tekst’ om deze mooi zwevend te plaatsen waar je maar wil). Vervolgens screenshot met gratis versie van Screenhunter.
  • MailMunch is een 80 procent gratis dienst, de features heb je niet nodig om dit mooi te laten werken. Daarnaast hebben ze ook een vrij goede ondersteuning, als je problemen hebt, kun je ze gewoon mailen en helpen ze je op weg.
  • In de link over de Skyscraper technique gaat Brian Dean heel erg in op het vinden van de juiste linkwaardige informatie en het bereiken van de juiste pagina’s. Nog meer werk. Hij brengt het vooral als SEO techniek. Ik zou zeggen: hou de focus op je doelgroep. Wat is voor hen waardevol? En kijk of een relevant blog een ingekorte versie van je artikel door wil plaatsen.
  • Ga voor kwaliteit. Doe je bovenstaande zonder de focus op kwaliteit te leggen, dan is het helaas allemaal verspilde moeite. Je bezoekers prikken er door heen en gaan na een korte teleurstelling van 3 seconden weer verder zoeken.

Scrollbox voorbeeld MailmunchJe kunt MailMunch dus óók gebruiken voor een standaard popover of een scrollbox om direct zonder supercontent nieuwsbriefaanmeldingen te verzamelen. Mijn advies: hou het leuk voor je bezoekers, en pas nooit een popover (pop up) toe. Laat een scrollbox pas zien aan mensen die duidelijk al enige interesse in je site hebben (dus 50 procent van je pagina’s lezen). Als dit je eerste blog op Bloeise is, heb je de mijne al rechts voorbij zien komen. Was toch niet storend? Zowel, laat het me weten!

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.