B2B contentmarketing waarom hoe en wat

B2B Contentmarketing: waarom, hoe en wat precies?

Contentmarketing voor B2B zit duidelijk in de lift. Bedrijven passen het steeds vaker toe, maar waarom eigenlijk? Hoe pas je het toe in jouw bedrijf? En welke content is nu echt relevant en waardevol?

BONUS: download het praktische B2B contentplanchecklist waarmee je direct kan starten met B2B contentmarketing

Wat is contentmarketing?

Bij contentmarketing focus je je op de informatiebehoefte van je doelgroep en speel je daar op in met waardevolle content om nieuwe relaties en bestaande klanten te binden. Het betekent een afscheid van schreeuwerige advertenties en je als bedrijf positief onderscheiden door echt te helpen. Dat klinkt prachtig, maar werkt het ook?

Waarom B2B contentmarketing

Als nieuwe marketingvorm is ook contentmarketing helaas geplaagd door algemene beloftes en ‘Wij van wc-eend’-onderzoeken. Zonder concrete onderbouwing veegt de directie een contentmarketing plan al snel van tafel met het eerste de beste kritische artikel over contentmarketing. Gebruik de volgende feiten om je organisatie intern te overtuigen:

Contentmarketing is zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Klanten willen waardevolle informatie. Volgens Think with Google wordt 57 procent van het koopproces afgerond voordat er contact is met de verkoopafdeling. Forrester onderstreept dit met haar Buyer Behaviour Helps B2B Marketers Guide. De gemiddelde B2B koper begint het koopproces met een zoekopdracht. (DemandGen Report). Dat betekent dat goed gevonden worden in Google (SEO) belangrijk is in B2B marketing. Contentmarketing speelt hier uitstekend op in met de focus op kwalitatieve content voor de doelgroep. Precies zoals Google het graag ziet.

Contentmarketing ondersteunt thought leadership

Met thought leadership profileer je je bedrijf als kennisspecialist door waardevolle kennis en inzichten gratis te delen. Oftewel: educatie. Wanneer jouw bedrijf wordt gezien als autoriteit op jouw vakgebied heeft dat positief effect op je imago en de omzet. Vooral in de B2B-markt met complexe en samengestelde producten en diensten is de positie als kennisspecialist waardevol. Forrester ziet thought leadership als belangrijkste onderscheidingsmiddel in B2B-marketing.

Groeiende interesse naar content marketing


Volgens Google Trends wordt er in Nederland meer gezocht naar “content marketing” (in mindere mate naar “contentmarketing”, hoe het eigenlijk geschreven hoort te worden); er is in ieder geval duidelijk groeiende interesse vanuit de markt.

Contentmarketing wordt vaker ingezet

Onderzoek uit 2013 van Multiscope onder 357 Nederlandse marketingprofessionals in opdracht van Lewis PR toont aan dat:

  • 18 procent van het marketingbudget gespendeerd wordt aan contentmarketing.
  • De belangrijkste middelen die worden ingezet zijn: referentieverhalen (35 procent), bloggen (21 procent) en de uitkomsten van marktonderzoek (21 procent).
  • Een kwart van de marketeers (27 procent) verwacht meer te spenderen aan contentmarketing en 8 procent verwacht een daling.

Er is geen recenter onderzoek uit Nederland voorhanden. Wel een aantal interessante contentmarketing toepassingen in Nederland:

Voor cijfermatige onderbouwing geef ik een blik op onderzoeken uit het buitenland.

Contentmarketing wereldwijd

De meeste onderzoeken over contentmarketing komen vanuit het Content Marketing Institute. Een cijfer als 86 procent van alle B2B-marketeers wereldwijd die contentmarketing inzetten (2015 B2B Content Marketing Benchmarks, Budgets, and Trends for North America) lijkt al snel een sigaar uit eigen doos. (zoals Hubspot inbound marketing onderzoekt en in de markt zet). Daarom een bredere onderbouwing:

Gartner presenteerde op haar Digital Marketing Conference 2015 contentmarketing als nieuwe opkomende trend en stelt dat: “Marketers need to build a content marketing supply chain and determine how to create, curate and cultivate content.” Volgens de hype cycle groeit contentmarketing naar de top van opgeblazen verwachtingen en zal het binnen vijf jaar het niveau van productiviteit bereiken.

The Economist Group geeft in haar 2014 onderzoek How to hit the mark with B2B buyers aan dat er een duidelijke interesse is naar content van bedrijven. Redenen voor bedrijven om te zoeken naar zakelijke content zijn:

  • Om een zakelijk idee te onderzoeken (75 procent);
  • Om inzicht te krijgen in de marktplaats (34 procent);
  • Om twee kanten een ingewikkeld probleem te begrijpen (24 procent);
  • Om meer inzicht te krijgen in een gebied van hun eigen bedrijf (24 procent);

Goede content heeft een impact op de perceptie van een bedrijf:

  • 60 procent van de geïnterviewde bedrijven gaf aan dat content ‘die hielp een complexe kwestie te begrijpen in simpele termen’ een positieve perceptie gaf.
  • Voor 67 procent geldt dat voor bruikbare content of de juiste content op het juiste moment.

Contentmarketing werkt, zo stelt Ascend2 in haar Content Marketing Trends Survey. Negen op de tien geïnterviewde bedrijven die contentmarketing toepassen gaven aan dat dit ‘succesvol’ of ‘enigszins succesvol is’. Daarnaast heeft Kapost een mooi cijfermatige onderbouwing gemaakt van Content Marketing Facts en maakte Curata dit overzicht van Content Marketing Impact.

Is contentmarketing al volwassen genoeg?

Er zijn ook de nodige kritische verslagen te vinden, zoals Forresters ‘How Mature Is Your Content Marketing 2014’, en Rand Fishkin’s ‘Why Content Marketing Fails’. Beiden stellen dat contentmarketing werkt, maar vaak niet goed genoeg wordt ingezet. Precies de reden waarom Gartner aangeeft dat de inzet van contentmarketing nog moet rijpen. Forresters onderzoek geef aan dat 62 procent van de B2B-marketeers alleen content maken voor campagnes en 47 procent gaf aan vooral bezig te zijn met het maken van content voor hun kanalen. Hoezo focus op de klant? De vraag is dus vooral: hoe pas je nu contentmarketing toe?

Hoe zet je nu contentmarketing voor B2B in? Best principles

Je bent overtuigd van het waarom van B2B contentmarketing: dan is nu de vraag hoe je dat aanpakt. Contentmarketing heeft een aantal uitgangspunten en werkwijzen, zogeheten best principles die in zekere mate zijn toe te passen op de meeste bedrijven:

Customer journey

B2B Customer Journey
Van een eerste blik op een advertentie, webpagina of krantenartikel tot de aankoop, serviceaanvraag en aanbeveling, de customer journey beschrijft de route die een klant aflegt. Voor de aankoop van een pak koffie is die route uitermate kort, voor de aanschaf van een complete ERP oplossing is de customer journey complex. (Ter vergelijk: het boeken van een vakantie gebeurt gemiddeld pas na 72 zoekopdrachten) De klant doorloopt verschillende fases via verschillende kanalen. Bij contentmarketing wordt er in iedere fase in de customer journey precies die informatie aangeboden die op dat moment waardevol en relevant is:

  • Attentiefase: het bewust worden van een bedrijfsbehoefte. Geef je doelgroep handvatten om de eigen behoefte te bepalen. Help met het in kaart brengen van echte pijnpunten. In de ICT-branche worden problemen vaak eerst op operationeel vlak geïdentificeerd, maar kunnen alleen op strategisch vlak worden geadresseerd.
  • Onderzoeksfase: het zoeken naar oplossingen. Geef praktische informatie wat ondersteunt met het herkennen van mogelijke oplossingen. Welke richtingen zijn er mogelijk? Wat zijn belangrijke criteria om te overwegen?
  • Aankoop: het kiezen van een leverancier. Help bij de selectie met criteria, vergelijkingen, demo en trials en de total cost of ownership. Wat heeft jouw doelgroep nodig om de beste keuze te kunnen maken?
  • Service: de gebruikerservaring. Kijk hoe je kunt helpen om meer uit de product of dienst te krijgen. Geef (self) service mogelijkheden en zorg voor een optimale beleving.

Belangrijkste toepassing van de customer journey is het centraal stellen van de informatiebehoefte van je doelgroep op een specifiek moment.

Buyer persona

Een buyer persona is een klantprofiel van een typische klant, vaak in een bepaald segment. Hierin leg je vast waar je klant wakker van ligt, de manier van kopen en informatie opzoeken, demografische en psychografische kenmerken, carrière en rol in de organisatie… et cetera. Niet iedereen is fan van het toepassen van een buyer persona, omdat het juist bepalen en het vervolgens correct toepassen nogal mis kan gaan. De hoofdvraag is vooral: wie zijn je klanten en wat kun je voor hen betekenen? Wat vinden zij nou gezamenlijk interessant? Alleen dan kun je ook de content maken en bieden die echt relevant is.

Niet ieder bedrijf wil een volledig buyer persona onderzoek inzetten. Dus wat is praktisch? Praat met je senior verkopers die de klant echt kennen, of nog beter: praat met je klanten! Kijk waar je als organisatie ook daadwerkelijk iets mee kan, voordat je een hele rits buyer persona’s opzet met legio data die je vervolgens nooit inzet. Onderzoek het gedrag van je klanten: welke pagina’s bezoeken ze? Welke tweets en Facebookberichten hebben meer interactie? Welke whitepapers worden veel gedownload?

Zoekmachinevriendelijk

tom-fishburne-branded-content

Ook Google zet de klant graag centraal, met haar focus op een optimale ervaring van Google-gebruikers. Google wil de meest relevante informatie bieden. Kijk niet (alleen) hoe je zo hoog mogelijk in Google komt, maar hoe je je klant zo goed mogelijk kan helpen. Dan volgt Google vanzelf.

Voorbeeld: ongeveer 2 procent van de Nederlandse bevolking is blind of slechtziend. Ook zij gebruiken Google, met behulp van spraaksoftware die hardop de titels en links van een pagina opleest. Een link ‘ERP selectiecriteria’ helpt deze bezoekers direct, in tegenstelling tot een nikszeggende ‘lees verder’. 

Maak je content goed vindbaar door het toepassen van keywords en context, zodat je doelgroep jouw content snel en praktisch vindt. Google past 200 verschillende factoren toe in het bepalen van de zoekresultaten. Brian Dean van Backlinko.com heeft ze allemaal op een rij gezet.

Actief promoten

De link hierboven naar Backlinko.com plaats ik omdat het uitzonderlijke goede content is die relevant is in dit verhaal. Dit gebeurt lang niet altijd. Goede content wordt niet vanzelf gedeeld op sociale media en geplaatst als links op relevante sites. Een aantal zaken spelen daarin mee: het bereik van de eigen kanalen, het imago van je bedrijf, de totale beleving van je doelgroep. Is je content iets wat ze uit zichzelf zouden delen? Kun je dat stimuleren? Of moet je je content ook actief promoten?

Het rijtje van Google’s 200 factoren vond ik via Google. En daar heeft Backlinko.com hard voor moeten werken: uitzonderlijke kwaliteit (de enige volledige opsomming op het internet van iets waar veel marketeers in zijn geïnteresseerd), interactie met de doelgroep, het creëren van relevante backlinks zodat Google deze site hoog in haar zoekresultaten plaatste.

Betalen voor het plaatsen van content heet native advertising. Het budget hiervoor is stijgend, volgens Marketers. Belangrijk om in de gaten te houden, is dat je niet je content wegzet als zomaar een advertentie. Het gaat erom dat je je content afstemt op je doelgroep, op de juiste fase in de customer journey én dat het waardevolle content is. Pas dan kun je gasgeven met promoten.

Kies je kanalen

Via welke kanalen je je content verspreid verschilt uiteraard per bedrijf. Een aantal algemeenheden gelden echter voor de meeste bedrijven:

  • Responsive website: ongeveer 35 tot 50 procent van al het internetverkeer komt van mobiel en tablet. Geef je doelgroep een optimale ervaring ongeacht de device en maak je website responsive. Overigens kijkt Google sinds 21 april 2015 ook naar de mobiele ervaring. Je website heb je volledig in de hand en staat daarom centraal in alle marketing.
  • Sociale media: ook in B2B groeit de inzet van sociale media, met name LinkedIn en Twitter. Facebook is mogelijk, mits passie een duidelijke rol speelt bij je doelgroep. Zet sociale media niet alleen in als afzetkanalen voor je content, maar gebruik sociale media juist voor de interactie. Uiteindelijk wil je geen likes of retweets, maar binding met je doelgroep.
  • E-mailmarketing: blijft voor veel bedrijven de meest succesvolle marketingmiddel. Nieuwsbrieflezers willen kwaliteit, anders melden ze zich zo af. E-mails worden (in principe) altijd even beoordeeld (op afzender en onderwerp) en zijn daarom beter in het genereren van bereik.

Contentkalender

Begin niet lukraak met het creëren van content, maar plan het in met een contentkalender. Daarmee bepaal je wanneer je welk soort content aanmaakt, voor welke doelgroep, welke fase in de customer journey en voor welk kanaal. Een contentkalender is de praktische vertaling van strategie en tactiek naar praktijk. Het zorgt er ook voor dat je richting je doelgroep consistent en regelmatig content publiceert, omdat je intern precies weet wie wat wanneer moet opleveren.

Analyseer je doelstellingen

Wat maakt contentmarketing succesvol? Het vastleggen van je activiteiten, het meten van de resultaten, het trekken van conclusies en het aanpassen van je activiteiten. Dit geldt voor alle soorten marketing natuurlijk, de vraag is eigenlijk: welke doelstellingen zijn haalbaar met B2B contentmarketing? Een ideaal moment om hierboven nog even te kijken naar het waarom van B2B contentmarketing. Er zijn ruwweg twee soorten metrics:

  • Soft metrics: likes, shares, retweets, comments en views. Het geeft een indicatie van het succes van je content. Maar een like is nog lang geen aankoop.
  • Harde metrics: de koppeling met de business. Wat levert een whitepaper uiteindelijk op voor een bedrijf? Kijk bijvoorbeeld naar je organisch verkeer op je blogs, het percentage websitebezoekers dat een whitepaper download en dat zich aanmeldt voor een nieuwsbrief, het aantal leads en het aantal contactverzoeken. Inzicht in de customer journey van je klanten is hiervoor prettig, zodat je een conversie op de juiste manier kan toekennen.

Er is ook een derde manier om te kijken: de relatie op de lange termijn (customer lifetime cycle). Hiermee kijk je voorbij de eerste verkoop en neem je de gehele klantrelatie in ogenschouw. Dat kun je doen in termen van omzet, maar ook in de vorm van relatie en binding. Hoe je je doelstellingen ook stelt en je resultaten ook meet: marketingbudget is doorgaans eindig en dat wil je daarom optimaal inzetten. Kies ook vaste momenten om je resultaten te meten.

Storytelling

Contentmarketing en storytelling worden vaak in één adem genoemd. Maar ze zijn niet hetzelfde. Ik zie storytelling enerzijds als onderdeel van contentmarketing, anderzijds als overkoepelende manier van marketing:

  • Storytelling als onderdeel van contentmarketing: verhalen boeien ons publiek. Storytelling brengt je verhaal op een manier die aansluit bij de beleving van je doelgroep. Net als bij contentmarketing staat de interesse van de doelgroep centraal. De customer journey kun je zien als één verhaal.
  • Storytelling als overkoepelende vorm van marketing: storytelling gaat verder dan de vorm waarin je geschreven en visuele content brengt (het wat). Het stelt juist vragen over het waarom van een bedrijf: wat is het verhaal van het bedrijf? Waarom besta je? In hoeverre sluit je aan op de waarden en beleving van je doelgroep? Dit zijn vragen die je niet even snel invult terwijl je een bedrijfsblog in elkaar tikt.

 

Het leren toepassen van storytelling is een waardevolle toepassing van contentmarketing én helpt met het beter afstemmen van je toegevoegde waarde als bedrijf op de doelgroep.

Ga voor kwaliteit

Is jouw content wel echt een cadeautje

Het gezegde “garbage in, garbage out” gaat volledig op voor contentmarketing. Ga voor kwaliteit of begin anders niet aan contentmarketing, want slechte content zal je doelgroep eerder afschrikken dan verder helpen. Kwaliteit betekent een aantal zaken:

–          Maak het uitzonderlijk. Maak niet zomaar content. Maak de beste content ooit! Content waarvan je doelgroep Wow zegt. Content waar je klanten voor zouden betalen. Want dat is content die gewaardeerd wordt en die gedeeld wordt.

  • Vermijd harde verkoop. Niemand hoort met liefde een verkoopverhaal aan. Je doelgroep wil geholpen worden. Praat over hun problemen, hun beleving en hun ervaringen. Vertaal je product of dienst naar oplossingen. Je verkoopkanalen vertaal je naar beschikbaarheid en prijs naar toegevoegde waarde.
  • Praat niet over jezelf. Daar is doorgaans niemand in geïnteresseerd. Een goede brief bijvoorbeeld (ook  content) heeft zo min mogelijk de woorden ‘wij’ en ‘ons bedrijf’.
  • Verkopers verkopen, schrijvers schrijven. Laat content door de juiste specialist maken. Een marketeer vandaag de dag moet al aan een groeiende lijst van talenten en vaardigheden voldoen. Is schrijven niet je ding? Laat het een specialist doen, intern of extern. Ga voor de schrijver, de fotograaf en de filmmaker.
  • Gebruik harde data. Ga je voor de echte kennisoverdracht? Zorg voor echte cijfers en onderzoeken die je verhaal hard maken. Vooral in B2B is er snel kans op meningen die als feiten worden weergegeven.
  • Help je klant. Beschouw je contentmarketing als een onderdeel van je product of dienst. Maak het je klant dus gemakkelijk en help met het besparen van tijd en geld. Speel in op de informatiebehoefte. Vraag je bij elke content af: hoe helpt dit mijn klant verder? Met welke informatie zou ik nog meer kunnen helpen? Hoe kan mijn doelgroep nu verder? Wat is de volgende stap?

 

Wat zet je in voor B2B contentmarketing?

Pas als je duidelijk voor ogen hebt hoe je B2B contentmarketing in gaat zetten, kun je de vraag wat invullen. Wat ga je precies doen?

Passie

Contentmarketing is niet een nieuwe kille manier van marketing bedrijven waarbij je kijkt naar de ‘what’s in it for me’. Dat legt de focus namelijk uitsluitend op de toegevoegde waarde van het bedrijf, terwijl je met contentmarketing de informatiebehoefte van je klant centraal stelt. Je gaat je klanten niet lastig vallen met jouw producten maar juist helpen met hun behoefte.

Laat ik het nog even anders stellen: waarom ga je naar je werk ’s morgens? Doe je wel wat je leuk vindt? Hoe erg zou het zijn als jouw bedrijf zou ophouden te bestaan? Als je motivatie verder gaat dan alleen geld verdienen, dan stuit je al snel op passie. Een drive, een gevoel, iets wat je gewoon graag doet ook al deed je het gratis. Passie kun je delen en is daarom een geweldige basis voor de inhoud van contentmarketing. Als je geen passie hebt voor een onderwerp, dan merkt je lezer dat gewoon. Met passie maak je pas echt een verbinding met je publiek. Ook in de B2B-markt speelt emotie een rol; B2B staat niet voor boring to businesspeople.

Stel vragen

Wat kun je over jezelf vertellen? Welke producten schuif je naar voren? Dat zijn dus de verkeerde vragen. De hoofdvraag is: waar heeft je doelgroep behoefte aan? Dat is niet alleen afhankelijk van de fase in de customer journey waarin ze zitten, maar ook de markt. Een veelgebruikte kreet in contentmarketing is dan ook: denk als een journalist. Stel jezelf de volgende prikkelende vragen om inspiratie te krijgen voor waardevolle content:

  • Wat zijn de grootste trends en ontwikkelingen in de markt op dit moment?
  • Welke trend gaat een grote impact hebben op jouw markt?
  • Wanneer zou jou doelgroep hierop moeten inspelen?
  • Welke grote transformatie is momenteel gaande in jouw markt?
  • Welke problemen kampt je doelgroep mee?
  • Kun je je doelgroep verdelen in kleinere groepen (niches)?
  • Welke trends en ontwikkelingen spelen er bij de klanten van jouw klanten?
  • Wat zijn de verschillende manieren om hier op te reageren?
  • Welke vakbladen en vakliteratuur lezen je klanten? Wat zijn populaire artikelen? Welke onderwerpen en links krijgen veel interactie op (LinkedIn) fora?
  • Over welke onderwerpen schrijven je concurrenten? Hebben ze daar succes mee?
  • Wie wordt gezien als een expert of autoriteit in jouw markt? Waar heeft die persoon het veel over? Kun je die persoon inschakelen?
  • Voor welk onderwerp zou het interessant voor je klanten zijn om er meerdere experts over aan het woord te laten?
  • Wat voor nieuws zou een journalist over jouw bedrijf schrijven? Wat is interessant voor de lezers van een krant?
  • Welke content heb je in het verleden geproduceerd dat succesvol was? Voor wie was dat bedoeld? Hoe kun je dat hergebruiken?
  • Waar stellen je klanten veel vragen over?
  • Welke pagina’s op de website zijn veel bezocht? Kun je de informatie op die pagina’s uitbreiden?
  • Waarin wordt jouw bedrijf gezien als absolute expert? Wat zou je vanuit die rol kunnen vertellen?
  • Welke concurrent kom je vaak tegen? Waar scoor je beter op? Wat zijn de criteria die je doelgroep daarom in ieder geval mee moet nemen?
  • Welke vragen moeten jouw klanten beantwoorden voordat ze je product of dienst kunnen afnemen? Wat moeten ze weten?
  • Welke industrie is goed te vergelijken met jouw markt? Wat kun je overnemen uit die markt?
  • Wat is actueel in jouw markt? Hoe kun je daar positief en constructief op inspelen?
  • Welke stands zijn veel bezocht op een beurs? Wat halen de mensen daar precies?

Vraag het je klanten

Bij alle bovenstaande vragen staat de (informatie)behoefte centraal. Daarom is direct klantencontact zo belangrijk. Advocatenkantoor Kennedy van der Laan stelde daarom haar klanten gewoon de vraag: waar lig je ’s nachts wakker van? Andere ideëen:

  • #DTV of #durftevragen. Voeg je productgroep toe en kijk op Twitter waar er vragen over zijn. Dat resulteerde bij Bloeise in Facebook Friday.
  • Stel direct de vraag: waar wil je meer over weten? Dat kan via sociale media, fora en e-mailmarketing.
  • Ga in gesprek op een evenement. Zorg voor echte interactie op een evenement en vraag aan je klanten wat er bij hun speelt.

Vraag het je collega’s

Elk bedrijf heeft relevante content! Je collega’s van de afdelingen verkoop en klantenservice hebben dagelijks contact met je klanten. Ze weten welke vragen er bij hen spelen, wat ze belangrijk vinden en wat hun overwegingen zijn. Het betrekken van verkopers is een belangrijke stap, zeker gezien bedrijven steeds meer zelf onderzoeken (via Google) voordat ze contact opnemen. Nu zijn verkopers vooral praters en geen schrijvers. Dus hoe pak je dat aan?

Simpel: praat met je verkopers. Interview ze, hou regelmatig een conference call en drink samen een kopje koffie. Kortom: zorg voor een mondelinge kennisoverdracht. Dat vergt een investering waar niet iedere manager of verkoper achter zal staan. Als marketingafdeling zul je je werkwijze moeten uitleggen én kunnen verdedigen.

Welke vorm?

Er zijn vele soorten content mogelijk. Een kleine opsomming van klein naar groot:

KleinMiddelGroot
Artikel of blogs
Checklist
Column of opiniestuk
Interview
Losse e-mail
Nieuwsbrief
Podcast
Poll
Recept
Reviews
Stappenplan
Strip
Tips
Websitepagina
Activiteitenagenda
Demo / trial
Diagram
Graphic
Infographic
Kalender
Referentieverhaal
Presentatie en slideshow
Quiz
Video (instructie)
Webinar
Whitepaper
Community of forum
Documentaire
E-book
Event
Game
Onderzoek
Online magazine

Een goed onderwerp kun je in meerdere vormen uitbrengen. Sterker nog: waarom zou je je beperken? Je doelgroep bestaat uit verschillende mensen die op verschillende manieren informatie tot zich nemen. Aandachtspunt is wel om visuele content te begeleiden van tekst zodat Google ook ziet waar het omgaat. Daarnaast brengt ieder kanaal zijn eigen beperkingen mee: Twitter met 140 tekens, Facebook met de focus op populaire en visuele content, LinkedIn om haar zakelijke karakter, teksten moeten oprolbaar zijn etc.

Contentmarketing is geen onderdeel van online marketing:
contentmarketing werkt net zo goed offline.

Wil je verder aan de gang met B2B contentmarketing? Klik hieronder om je aan te melden voor de maandelijkse Bloeise nieuwsbrief en ontvang het praktische contentplan & checklist.

Banner download B2B contentplan en checklist voor B2B contentmarketing