Top 6 e-mail marketing trends voor 2022

brand
e-mail marketing trends 2022

Top 6 e-mail marketing trends voor 2022

Net toen we dachten dat de groei niet harder kon, hebben de coronajaren 2020 en 2021 het belang van digitalisering en online marketing nog eens een geweldige impuls gegeven. Nu het einde van de coronacrisis in zicht is en 2022 voor de deur staat, maken we de balans op. In dit blog richten we ons op e-mail marketing, één van de belangrijkste pijlers in je online marketing strategie. Wat zijn voor 2022 de belangrijkste trends om met jouw bedrijf op in te spelen? We stelden de top 6 voor je op.

1. AI en e-mail tools

AI e-mail tools

Dat e-mail marketing zo’n vlucht heeft genomen in de afgelopen jaren, lijkt wellicht op het eerste gezicht positief als je zelf al een tijdje bezig bent op het gebied van e-mail marketing. En ja, het klopt dat jouw klanten ook veel meer online zijn. Echter: je concurrenten ook.

Wie dacht dat e-mail volledig wordt vervangen door social, heeft het ook dit jaar mis. Dagelijks worden er wereldwijd meer dan 300 miljard e-mails verzonden. Een aanzienlijk deel daarvan maakt deel uit van e-mail marketing campagnes. Als je hier meer uit wilt halen dan je concurrenten, zul je dus slimmer moeten zijn dan de massa en meer uit bijvoorbeeld je data moeten halen. Daarom wordt het in toenemende mate belangrijk om niet zomaar af en toe een mail naar je hele klantenbestand te sturen, maar wat meer geavanceerde e-mail marketing software te gebruiken.

Verschillende campagnes draaien, resultaten eenvoudig kunnen inzien, je e-mail marketing strategie 24/7 kunnen bijschaven op basis van die enorme bak data die je verzamelt; het wordt allemaal alleen maar nóg belangrijker in 2022. Druk jij gewoon nog één keer per week op ‘send‘ en let je verder niet op wat er gebeurt? Doe jezelf dan één plezier en ga dit serieus nemen, voordat je écht helemaal achter aan de polonaise loopt. AI tooling maakt A/B-testing, voorspellen van de beste verzendtijd en analyse achteraf toegankelijk en betaalbaar. Maar let wel: AI zal het menselijke aspect van e-mailmarketing nooit volledig kunnen vervangen, alleen efficiënter maken.

2. Eenvoudiger e-mail designs

eenvoudiger e-mail design

Het aantal commerciële mails dat consumenten ontvangt, neemt jaarlijks toe. En hoe heviger de concurrentie in de mailbox van jouw ontvanger, hoe groter de kans dat jouw marketing mails niet worden (uit)gelezen.

In 2022 gaat meer dan ooit gelden: less is more. Liever twee keer per week een korte mail dan één keer een lange, op z’n eenvoudigst gezegd. Op een wat hoger niveau gaat het erom dat de meest succesvolle marketingmails in 2022 een eenvoudiger design krijgen en bondiger van aard worden. Lange mails waarbij je ver moet scrollen worden langzaamaan uit den boze. Houd het simpel en verkort zo de tijd die de lezer nodig heeft om te oordelen of het de moeite waard is om door te klikken.

Bedenk je daarbij ook dat het gros van de mails via mobiele devices wordt geopend en bekeken. Wat er op een computerscherm als een bondig verhaaltje uitziet, kan op een smartphone een taaie bonk tekst lijken. Ontwerp je mails dus ook mobile first: op mobiele apparaten moet het een overzichtelijk, eenvoudig en clean design zijn. Liever korte content met een hoog doorklikgehalte dan lange content die mensen niet uitlezen en die geen actie lospeutert.

3. User generated content

User generated content trend voor e-mail marketing

Wat we ook steeds meer gaan zien: user generated content in commerciële e-mails. In dit geval niet alleen om op te vallen tussen de massa, maar ook omdat user generated content wat extra’s doet ten opzichte van content die je zelf hebt ontwikkeld. Er is een reden dat mensen altijd naar reviews en klantbeoordelingen kijken en dat die vaak leidend zijn bij de vraag of een product wel of niet gekocht wordt (of een hotel wel of niet geboekt).

User generated content ademt authenticiteit, wordt serieus genomen en komt sympathieker over dan alleen wervende reclametekst. Een jonge moeder die in een blog uitlegt hoe blij ze is met de kinderkleding die ze bij jou heeft besteld, komt heel anders over dan als je zelf uitlegt hoe geweldig je producten zijn. Of wanneer ze met haar moeder gezellig op de foto gaat.

4. Interactieve content

Interactieve content voor email marketing

In het verlengde van de user generated content: interactie in commerciële mails kan ook wonderen verrichten. Denk aan polls of een korte quiz waar ontvangers aan kunnen meedoen. In de volgende editie kun je daar op terugkomen. Zo hebben ontvangers het idee dat jouw e-mails een soort tweerichtingsverkeer worden waar ze zelf ook aan kunnen meedoen. Supersympathiek, en het verhoogt eenvoudigweg je leesconversie. Kortom: durf het gesprek aan te gaan en luister eens in plaats van dat continue zenden.

5. Gepersonaliseerde content

felicitatie e-mail

Felicitatie e-mail van Higherlevel.nl

Grote bedrijven beheersen personalisatie vaak als geen ander. Denk aan de wekelijkse mail van Albert Heijn met daarin producten die jij vaak koopt en die nu in de aanbieding zijn. Een eenvoudig voorbeeld van gepersonaliseerde content. Het wordt alsmaar belangrijker, ook in 2022, omdat je eenvoudigweg veel beter aansluit bij de behoefte van je klanten en relevantere informatie afzendt.

De keerzijde: je wilt niet als een Big Brother overkomen, dus zorg dat de privacy van je klanten is gewaarborgd en wees daar ook transparant over. Overigens kun je ook prima gepersonaliseerde content verzenden zonder de ‘Hoezo weten jullie dat allemaal’-reactie te krijgen. Stuur je klanten op hun verjaardag bijvoorbeeld een felicitatiemail met een kortingscode. Niemand die daar over zal vallen.

6. Omnichannel

omnichannel email marketing

Tot slot, steeds meer bedrijven gebruiken allerlei kanalen voor hun (online) marketing. Social, SEO, advertising, display. Het wordt alsmaar belangrijker om die uiteenlopende kanalen goed te laten samenwerken: omnichannel dus. Klanten willen te allen tijde het kanaal kunnen kiezen dat hun op dat moment het beste uitkomt. Ze gaan niet altijd naar je site en ze openen niet altijd je mail, dus zorg dat je via social kanalen ook goed toegankelijk bent en verwijs in de verschillende kanalen naar elkaar. Als je een supergoede Instagram-story hebt lopen, wil je daar wellicht in je nieuwsbrief aan refereren, om een voorbeeld te noemen. Laat, kortom, je verschillende online initiatieven elkaar versterken en weef ze samen tot één online marketingstrategie.

 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.