Online recruitment content: scherpe teksten om je kandidaten te verleiden
Potentiële kandidaten zoeken naar nieuwe carrièrekansen en antwoorden op hun vragen, zodat ze kunnen besluiten om wel of niet te reageren. Jij wilt hen verleiden tot die reactie met een inspirerende verhaal (corporate story). Hier lees je drie kernpunten met zes praktische tips om jouw recruitment teksten scherper neer te zetten.
1. Spreek je doelgroep goed aan
De grootste valkuil voor bedrijven: denken vanuit zichzelf en niet vanuit hun doelgroep. Dat merk je in het vele gebruik van de woorden ‘wij’, ‘bij ons’ en ‘ons bedrijf’. De bedrijfsnaam komt dan dertig keer voorbij. Of nog erger: de medewerker P&O met hbo-opleiding schrijft een vacature voor een functie op lbo- of mbo-niveau en hanteert het eigen, hogere taalniveau.
- Richt je website in op jouw verschillende doelgroepen. Zorg bijvoorbeeld voor aparte pagina’s voor studenten, starters en professionals. Pas je taalniveau aan en denk aan de vragen die bij je doelgroep zullen leven.
- Je schrijft voor je doelgroep, niet voor jezelf en ook niet alleen voor Google. Zorg ervoor dat je teksten helder en volledig zijn voor je doelgroep. Daarna komt Google pas om de hoek kijken.
2. Waarom jouw bedrijf?
Dit is de grootste vraag die je op allerlei manieren zult moeten beantwoorden. Het is niet zozeer de vraag waarom jouw bedrijf doet wat het doet, maar juist de vraag: waarom zou een kandidaat juist voor jouw bedrijf kiezen? En niet voor je concullega?
- Wees eerlijk en authentiek in je corporate verhaal. Beloof geen zaken die in de praktijk anders uitpakken, anders kun je rap weer op zoek.
- Denk niet in een ‘doelgroep’ maar in een ‘behoeftengroep’. Welke behoeften leven er bij jouw gewenste kandidaat en hoe speel je daar op in?
3. Maak het persoonlijk
Een slimme sollicitant vraag tijdens het gesprek om alvast het bedrijf, zijn mogelijk toekomstige afdeling en collega’s in actie te zien. Dan zie je direct hoe het in de praktijk is. De persoonlijke aanpak werkt ook online. Laat zien wie je bent, dan heb je sneller een goede match.
- Beschrijf in een vacature hoe een gemiddelde werkdag eruit ziet. Zo kun je de lezer direct laten kennismaken met jullie manier van samenwerken, communiceren en lunchen.
- Laat je medewerkers aan het woord, in quotes, interviews of blogs. Zij kunnen jouw verhaal haarfijn toespitsen op jouw doelgroep, omdat ze zelf tot die doelgroep behoren.
Reacties