Online verslaving: Vijf tips voor een digitale detox!

Facebook verslaving

Wil jij altijd online en bereikbaar zijn? Is je leven op internet belangrijker dan je echte leven? Verwaarloos je school, werk, vrienden of je hobby’s? Slaap je slecht? Misschien ben je dan verslaafd aan internet of social media. Zit het je in de weg en wil je er graag van af komen? Lees dan de volgende tips die je hierbij kunnen helpen.

FOMO: The Fear of Missing Out

Een rondje kanaalzappen. Nieuwssites afspeuren en F5en. Je tijdlijn eindeloos doorscrollen. Het zijn symptomen van dezelfde gedachten: dat er een beleving is die anderen hebben en jij mist. Je verdoet je tijd terwijl je eigenlijk iets veel leukers kan doen. Als je het maar weet te vinden. 

Herkenbaar? We hebben het allemaal wel eens. Maar wanneer je merkt dat je eigenlijk teveel tijd spendeert aan social media dan je wilt, dan zou je wel eens online verslaafd kunnen zijn.

Vijf tips voor een digitale detox

  1. Erken je probleem. Check hoeveel tijd je kwijt bent aan internet. Hiervoor zijn speciale apps beschikbaar. Het is misschien confronterend, maar het helpt wel inzicht te krijgen in het probleem.
  2. Zet het geluid uit. De meldingen van alle apps leiden meestal alleen maar af van datgene waar je mee bezig bent. Check je e-mails op vaste momenten, bijvoorbeeld twee keer per dag. Zet ’s avonds je mobiel uit en pas de volgende dag weer aan.
  3. Neem kleine stapjes. Verwacht niet in één dag van je verslaving af te komen. Stel realistische doelen. Gebruik een echte wekker in plaats van het alarm op je telefoon. Laat je omgeving weten dat je aan een ‘detox’ doet. Begin eens met 24 uur offline, en bouw dit langzaam op.
  4. Bedenk leuke activiteiten. Wat deed je graag voorheen voordat je achter het scherm geplakt zat? Wordt weer actief met activiteiten zoals sporten, lezen en koken met vrienden, die je kunt ondernemen in de tijd die je normaal gesproken achter een beeldscherm doorbrengt.Maak de afspraak om je mobiel volledig op stil te zetten.
  5. Lukt het je niet in je eentje af te kicken? Neem dan contact op met je huisarts. Hij kan je doorverwijzen naar een gespecialiseerde kliniek. Of neem direct contact met een organisatie gespecialiseerd in verslaving zoals Trubendorffer. Verslavingszorg wordt vergoed vanuit je basisverzekering.

Lees hier meer tips over minder Facebooken

    Geef je reactie:

    Loading Facebook Comments ...