Snapchat voor je bedrijf: hoe werkt dat? 2022 update

brand
Snapchat voor bedrijven

Snapchat voor je bedrijf: hoe werkt dat? 2022 update

Dit Snapchat artikel uit 2015 heeft een frisse update gekregen in 2022. Het is nu allang niet meer de fresh kid on the block; dat is TikTok. Heeft Snapchat eigenlijk nog wel zin in 2022? De kernfeature van foto’s en filmpjes die na enige seconden verdwijnen wordt immers gemeengoed. In dit artikel krijg je haarfijn uitgelegd wat je met Snapchat kan, hoe je een Snapchat bedrijfsaccount aanmaakt en wat je allemaal met Snapchat zakelijk kunt doen.

Wat is Snapchat?

Inspector Gadget This Message will Self Destruct in 5 minutes Snapchat

“This message will self destruct in ten seconds” – Inspector Gadget  (Bron Youtube)

Snapchat is een gratis applicatie voor smartphones en tablets. Gebruikers kunnen in de app afbeeldingen en video’s maken en versturen naar andere gebruikers. Deze zogenoemde ‘Snaps’ zijn maximaal tien seconden zichtbaar. De houdbaarheid van afbeeldingen en video’s in ‘Mijn verhaal’ is 24 uur. Op de afbeeldingen en video’s kan een tekst geplaatst worden.

Snapchat in het Social media onderzoek 2022

Snappchat gebruik in Nederland 2022

  • Snapchat-gebruikers: 2,6 miljoen in 2021, 3,2 miljoen in 2022. De toename van 605.000 gebruikers is een groei van 23%. Daarmee staat het op de 8ste plaats van alle social media platforms in Nederland: onder Twitter, maar boven TikTok.
  • Dagelijks gebruik Snapchat: 1,5 miljoen dagelijkse gebruikers in 2021, 1,9 miljoen dagelijkse gebruikers in 2022. Een groei van 399.000 dagelijkse gebruikers, goed voor een 26% stijging. Wereldwijd zijn er in 2022 zo’n 319 miljoen gebruikers. Volgens cijfers van Snapchat spendeert een gebruiker gemiddeld 30 minuten per dag aan Snapchat.
  • Leeftijd 20-29: Het dagelijks gebruik van gebruikers in de leeftijd van 20-29 jaar is gegroeid van 10% in 2016, 32% in 2021 naar 45% in 2022.

Wtfnl Snapchat
Bron afbeelding: Facebook Wtf.nl (wtfnl op Snapchat)

Het volgen van een account gaat anders dan bij andere sociale media: een gebruiker kan worden gezocht op zijn gebruikersnaam, telefoonnummer of zijn persoonlijke QR code. Deze QR code of het logo met de gebruikersnaam kan een bedrijf ter aankondiging naast de andere Social Media symbolen plaatsen.

Adverteren op Snapchat

Snapchat bedrijfsaccount aanmaken

In oktober 2014 ontvingen de Snapchatters in de Verenigde Staten de eerste betaalde snap. Deze advertentie stond in ‘Mijn verhaal’ en gebruikers kunnen er zelf voor kiezen om zo’n advertentie te openen. Een dergelijke advertentie kostte zo’n 750.000 dollar per dag, maar dan praten we ook wel over een bereik van tientallen miljoenen mensen over de hele wereld. Op dit moment verdient Snapchat zijn geld met de advertenties die tussen het nieuws verschijnen in ‘Discover’, bekende mediabedrijven zoals CNN en MTV plaatsen hier hun content.

In Nederland was adverteren op Snapchat pas mogelijk vanaf 2017. Je moet eerst een Snapchat bedrijfsaccount aanmaken voor de Snapchat Ad Manager, wat hetzelfde werkt als de Facebook Business Manager. Hiermee kun je advertenties inkopen, beheren, rapportages bekijken en analyseren. Je kunt verschillende soorten advertenties inzetten met als advertentiedoelen: engagement, bereik, website kliks of app downloads. Net zoals bij Google en Facebook kun je ook retargeting toepassen. Uniek voor Snapchat is de mogelijk om een filter te sponsoren, waar Snapchat groot mee is geworden.

Volg deze stappen om te beginnen met adverteren op Snapchat:

  1. Start met de app & maak een Snapchat bedrijfsaccount aan.
    Download de Snapchat app voor jouw device via de App store voor iPhones of Google Play Store voor Android-gebruikers. Meld je aan als bedrijfsaccount en doorloop de aanmeldprocedure. Let goed op: je naam kun je achteraf niet meer aanpassen.
  2. Zet een advertentie-account op.
    Met ‘create new ad account’ zet je vanuit je bedrijfsaccount een Snapchat advertentie-account op. Een ad-account bevat facturatie-informatie, en de interface om campagnes en verschillende advertenties te beheren. Met Selfservice koop je advertenties in via advertentiebeheer, zoals Snap Ads, Sponsored Lenses, Story Ads, Story Take-over, Filters en Collecties. Met On-Demand GEO filters kun je je eigen filters maken middels de tool Create Your Own en je bedrijf toevoegen aan de Snapchat kaart.
  3. Bepaal per campagne je doelstelling.
    Snapchat adverteren biedt drie hoofddoelstellingen met onderliggende mogelijkheden: Awareness campagne voor naamsbekendheid,  Consideration campagne voor verkeer, leadgeneratie en app downloads en video weergaven, en de Conversion campagne voor website conversies en productfeeds. Voor conversies biedt Snapchat net als Facebook ook een eigen Snapchat pixel aan: een stukje HTML-code om op elke relevante pagina te installeren. Zo leert Snapchat wat wel en niet werkt op jouw site.
  4. Kies je advertentiesdoelgroep.
    Binnen Snapchat heb je soortgelijke targetting opties als op Facebook. Dat zijn: geografische targeting op land of provincie, demografische targeting op gender, taal en leeftijd inclusief restricties (handig voor alcohol of gokreclames), interesses bestaande uit allerlei predefined audiences en categorieën met onderliggende subcategorieën, en tenslotte devices. Dit is vooral interessant voor het promoten van apps, gezien je kunt targeten op iOs of Android, de verbinding (WiFi of cell) en zelfs de carrier: T-Mobile (/Tele2), KPN en Vodafone. Naast deze vier opties kun je ook via Snapchat zelf je doelgroepen opbouwen. De mogelijkheden hier zijn: Lookalike Audiences (precies zoals bij Facebook en Google), Snap Audience Match Audiences (SAM Audiences) – Snapchat matcht jouw aangeleverde klantendata met hun eigen database, Saved Audiences – opgebouwd uit jouw Snapchat advertenties – en Ad Engagement Audiences – opgebouwd uit de engagement met jouw Snapchat advertenties.
  5. Zet je budget en planning.
    Momenteel heeft Snapchat een minimum van 50 dollar per dag, wat je aan allerlei doelen kunt besteden. Per advertentievorm verschillen de kosten, maar de kosten voor adverteren op Snapchat liggen gemiddeld hoger dan voor een Facebook of Instagram. Je kunt precies instellen wanneer je advertentie draait en stop.
  6. Bouw een merkverhaal.
    Waarom zouden volgers jou moeten volgen? Wat biedt jouw merk precies? Volgers verwachten een volledig verhaal met een kop en een staart, niet alleen maar losse snaps.
  7. Zorg voor engagement. 
    Blijf actief, reageer op reacties van volgers, stel vragen, maak fun en houd het luchtig. Jouw reclameverhaal boeit weinig. Kortingcodes en winacties brengen je volgers eerder in beweging, maak het dus de moeite waard om jou te volgen.

Snapchat zakelijk inzetten? Let op dat je een match hebt!

Snapchat zakelijk inzetten

Allereerst moet je goed ‘snappen’ dat Snapchat misschien niet het juiste socialemediaplatform is voor elk bedrijf. Het is het 8ste socialmediaplatform van Nederland en adverteren is aanzienlijk duurder dan de andere kanalen. De grote klik met Snapchat maak je op de kernwaarden van je merkl Snapchat zakelijk gebruiken vraagt wel om een merk dat ook een goed verhaal heeft voor jonge mensen die van fun en interactie houden. Voldoet jouw merk aan de volgende voorwaarden?

  • Verbinden met een jongere demografie. Snapchat is voor gebruikers onder de 35. Volgens Snapchat bereikt het 75% van de millennials en Gen Z en 23% van de Amerikaanse volwassenen, waarmee het zowel Twitter als TikTok overtreft.
  • Interactie opzoeken. Dat is dus iets anders dan alleen maar zenden via een eenrichtingskanaal. Gebruikers komen via Snapchat in de eerste plaats in contact met hun vrienden. Via Discover (aan de rechterkant van het scherm) kunnen gebruikers ook nieuwe bedrijven ontdekken. En dat werkt: in 2021 bereikten 25 Discover Partners van Snapchat meer dan 50 miljoen unieke Snapchatters van over de hele wereld.
  • Meespelen. Snapchat is bedoeld voor authenticiteit en het maken van plezier, niet voor mooie nepplaatjes zoals op Instagram bijvoorbeeld. Snapchat noemt zichzelf dan ook de app voor #realfriends. Veel van de functies zijn luchtig, creatief en zelfs een beetje brutaal. Zo lanceerde Snapchat onlangs nieuwe manieren waarop gebruikers en merken zich kunnen uiten, zoals Converse Bitmoji’s en Snap Map Layers voor Ticketmaster-evenementen.

Voel je een match? Overweg dan de volgende zakelijke activiteiten voor jouw aanwezigheid op Snapchat.

Volgers inspireren op Snapchat

Komt er een nieuwe collectie in de winkel? Staat er een nieuw gerecht op de menukaart? Of is jouw bedrijf onderdeel van een evenement? Deel het op Snapchat door middel van een foto of video en inspireer volgers! Heineken USA (heinekenSnapWho) gebruikte Snapchat tijdens het evenement Coachella. Tijdens dit festival werden en foto’s en video’s gedeeld van artiesten, de sfeer en het feest in het HeinekenHouse.

Heineken House video Snapchat

Bron HeinekenSnapWho op Snapchat. Bekijk video op Youtube

Exclusieve content verspreiden

De beperkte houdbaarheid van de content maakt dat Snapchat zich leent voor exclusieve berichten. Denk bijvoorbeeld aan het delen van een kortingscode: wie het lukt om binnen de 10 seconden de code te noteren staat een interessante actie te wachten in de winkel of webshop. In 2013 introduceerde Honda de nieuwe Acura via Snapchat. Alleen de eerste 100 Snapchatters die Acura Insider volgden kregen een sneak preview van het nieuwste model. Pas nadat de beelden via Snapchat waren verspreid, werd de video ook via andere online kanalen door Honda gedeeld.

Honda Acura Insider video Snapchat

Bron: Honda. Bekijk video op Youtube

Interactie op Snapchat

Ga met volgers in gesprek. Reageer op Snaps die naar jouw account worden verstuurd. Stuur je volgers eens een snap met daarin de vraag: “Wat doe jij vandaag?”, “Heb je het al gelezen?” of: “Welke is jouw favoriet?”. Wie aan De Telegraaf (detelegraaf) vraagt wat het laatste nieuws is, ontvangt een snap met daarin het meest actuele nieuwsbericht. De Telegraaf plaatst daarnaast bijna dagelijks een foto van de voorpagina of een populair artikel uit de krant in ‘Mijn verhaal’. Deze content is zes seconden zichtbaar, precies lang genoeg om de grootste krantenkoppen te lezen. Wie meer informatie wil over deze actualiteiten zal hiernaar op zoek moeten gaan buiten de app.

Achter de schermen

Radio 538 laat zien dat Snapchat ook prima gebruikt kan worden om een kijkje achter de schermen te geven. De afbeeldingen en video’s die de radiozender verstuurd kondigen programmaonderdelen aan en geven een kijkje in de studio. Radio 538 volgers krijgen een aantal keer in de week content voorzien van informatie over activiteiten in de studio en op de radio.

Snapchat radio538snap
Bron afbeelding: Radio538snap op Snapchat. 

Storytelling op Snapchat

Snapchat Red Bull

Jongeren laten met behulp van Snapchat aan hun volgers zien met wie ze zijn, wat ze doen en waar ze zich bevinden. Een reeks beelden achter elkaar van één gebruiker leidt tot een verhaal. Ook bedrijven kunnen de app gebruiken om een verhaal te vertellen. Red Bull (redbull)gebruikt deze vorm tijdens evenementen of bijzondere gelegenheden. Regelmatig organiseren ze een ‘Snapchat taking over’ dit houdt voor hun in dat een bekende sporter zijn dag vastlegt met Snapchat. Zo konden volgers in maart een snowboardwedstrijd meemaken door de ogen van Scotty James, een professionele Snowboarder.

Bron afbeelding: RedBull op Snapchat 

Past Snapchat in de customer journey?

Snapchat is op verschillende manieren in te zetten en dit wordt ongetwijfeld verder uitgebreid door de toenemende populariteit. In de huidige vorm is Snapchat voornamelijk geschikt voor bedrijven waarvan de doelgroep tot de groep gebruikers van de app behoort: vooral jongeren dus. Daarnaast is het van belang dat het bedrijf de toegevoegde waarde van Snapchat inziet in de gehele customer journey van haar klanten. En natuurlijk moet de communicatiemedewerker / afdeling ook de juiste skills en vaardigheden hebben om interessante en exclusieve content van een paar seconden te maken of verzamelen en verspreiden.

Gastblog door Desirée Boon, studente Communicatie op 25 maart 2015

UPDATE! Bijgewerkt door Thomas Lapperre op 25 mei 2022

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

1 Reactie
  • Anoniem schreef:

    Top thx ☺️ 

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *