Snapchat voor je bedrijf: hoe werkt dat?

brand
Snapchat voor bedrijven

Snapchat voor je bedrijf: hoe werkt dat?

Gastblog door Desirée Boon, studente Communicatie

Zucht. “Nu we net onze Facebookpagina op orde hebben, het aantal volgers op Twitter groeit en ook het Google+ account is aangemaakt, hoor ik iedereen over Snapchat.” Herkenbaar? Lees dan dit blog om er achter te komen wat Snapchat is en wat jouw bedrijf er mee kan.

Wat is Snapchat?

Inspector Gadget This Message will Self Destruct in 5 minutes Snapchat

“This message will self destruct in ten seconds” – Inspector Gadget  (Bron Youtube)

Snapchat is een gratis applicatie voor smartphones en tablets. Gebruikers kunnen in de app afbeeldingen en video’s maken en versturen naar andere gebruikers. Deze zogenoemde ‘Snaps’ zijn maximaal tien seconden zichtbaar. De houdbaarheid van afbeeldingen en video’s in ‘Mijn verhaal’ is 24 uur. Op de afbeeldingen en video’s kan een tekst geplaatst worden. De app kent 1,5 miljoen Snapchatters in Nederland, ter vergelijking: een jaar geleden waren dat er nog 690.000. Snapchat is vooral onder jongeren populair. Dagelijks worden er over de wereld zo’n 400 miljoen Snaps verstuurd.

Wtfnl Snapchat
Bron afbeelding: Facebook Wtf.nl (wtfnl op Snapchat)

Het volgen van een account gaat anders dan bij andere sociale media: een gebruiker kan worden gezocht op zijn gebruikersnaam, telefoonnummer of zijn persoonlijke QR code. Deze QR code of het logo met de gebruikersnaam kan een bedrijf ter aankondiging naast de andere Social Media symbolen plaatsen.

Adverteren op Snapchat

In oktober 2014 ontvingen de Snapchatters in de Verenigde Staten de eerste betaalde snap. Deze advertentie stond in ‘Mijn verhaal’ en gebruikers kunnen er zelf voor kiezen om zo’n advertentie te openen. Een dergelijke advertentie kost zo’n 750.000 dollar per dag, maar dan praten we ook wel over een bereik van tientallen miljoenen mensen over de hele wereld. Op dit moment verdient Snapchat zijn geld met de advertenties die tussen het nieuws verschijnen in ‘Discover’, bekende mediabedrijven zoals CNN en MTV plaatsen hier hun content.

Adverteren op Snapchat is kostbaar en is voor zover bekend nog niet door een Nederlands bedrijf gedaan. Voor bedrijven is er op dit moment nog geen mogelijkheid om Snaps te analyseren. Daarnaast ontbreekt de mogelijkheid om volgers te segmenteren. Dat neemt niet weg dat bedrijven Snapchat kunnen gebruiken als communicatiemiddel. Bedrijven kunnen gratis en gemakkelijk een account aanmaken. Wat is er met zo’n gratis account mogelijk?

Volgers inspireren op Snapchat

Komt er een nieuwe collectie in de winkel? Staat er een nieuw gerecht op de menukaart? Of is jouw bedrijf onderdeel van een evenement? Deel het op Snapchat door middel van een foto of video en inspireer volgers! Heineken USA (heinekenSnapWho) gebruikte Snapchat tijdens evenement Coachella in 2014. Tijdens dit festival werden en foto’s en video’s gedeeld van artiesten, de sfeer en het feest in het HeinekenHouse.

Heineken House video Snapchat

Bron HeinekenSnapWho op Snapchat. Bekijk video op Youtube

Exclusieve content verspreiden

De beperkte houdbaarheid van de content maakt dat Snapchat zich leent voor exclusieve berichten. Denk bijvoorbeeld aan het delen van een kortingscode: wie het lukt om binnen de 10 seconden de code te noteren staat een interessante actie te wachten in de winkel of webshop. In 2013 introduceerde Honda de nieuwe Acura via Snapchat. Alleen de eerste 100 Snapchatters die Acura Insider volgden kregen een sneak preview van het nieuwste model. Pas nadat de beelden via Snapchat waren verspreid, werd de video ook via andere online kanalen door Honda gedeeld.

Honda Acura Insider video Snapchat

Bron: Honda. Bekijk video op Youtube

Interactie op Snapchat

Ga met volgers in gesprek. Reageer op Snaps die naar jouw account worden verstuurd. Stuur je volgers eens een snap met daarin de vraag: “Wat doe jij vandaag?”, “Heb je het al gelezen?” of: “Welke is jouw favoriet?”. Wie aan De Telegraaf (detelegraaf) vraagt wat het laatste nieuws is, ontvangt een snap met daarin het meest actuele nieuwsbericht. De Telegraaf plaatst daarnaast bijna dagelijks een foto van de voorpagina of een populair artikel uit de krant in ‘Mijn verhaal’. Deze content is zes seconden zichtbaar, precies lang genoeg om de grootste krantenkoppen te lezen. Wie meer informatie wil over deze actualiteiten zal hiernaar op zoek moeten gaan buiten de app.

Achter de schermen

Radio 538 laat zien dat Snapchat ook prima gebruikt kan worden om een kijkje achter de schermen te geven. De afbeeldingen en video’s die de radiozender verstuurd kondigen programmaonderdelen aan en geven een kijkje in de studio. Radio 538 volgers krijgen een aantal keer in de week content voorzien van informatie over activiteiten in de studio en op de radio.

Snapchat radio538snap
Bron afbeelding: Radio538snap op Snapchat. 

Storytelling op Snapchat

Snapchat Red Bull

Jongeren laten met behulp van Snapchat aan hun volgers zien met wie ze zijn, wat ze doen en waar ze zich bevinden. Een reeks beelden achter elkaar van één gebruiker leidt tot een verhaal. Ook bedrijven kunnen de app gebruiken om een verhaal te vertellen. Red Bull (redbull)gebruikt deze vorm tijdens evenementen of bijzondere gelegenheden. Regelmatig organiseren ze een ‘Snapchat taking over’ dit houdt voor hun in dat een bekende sporter zijn dag vastlegt met Snapchat. Zo konden volgers in maart een snowboardwedstrijd meemaken door de ogen van Scotty James, een professionele Snowboarder.

Bron afbeelding: RedBull op Snapchat 

Past Snapchat in de customer journey?

Snapchat is op verschillende manieren in te zetten en dit wordt ongetwijfeld verder uitgebreid door de toenemende populariteit. In de huidige vorm is Snapchat voornamelijk geschikt voor bedrijven waarvan de doelgroep tot de groep gebruikers van de app behoort: vooral jongeren dus. Daarnaast is het van belang dat het bedrijf de toegevoegde waarde van Snapchat inziet in de gehele customer journey van haar klanten. En natuurlijk moet de communicatiemedewerker / afdeling ook de juiste skills en vaardigheden hebben om interessante en exclusieve content van een paar seconden te maken of verzamelen en verspreiden.

Gastblog door Desirée Boon, studente Communicatie

Persoonlijk advies nodig over social media? Boek een social mediasessie

Telefonische 1-op-1 waarin we alles over de toepassing van social mdia kunnen bespreken: het nieuwe landschap, doelstellingen, strategie, ROI en uitvoering. Specifiek over bereik, conversie en content. Na deze sessie kun je beginnen met het inzetten van je social media. 

Laden...

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.