TikTok inzetten als marketingtool: stappenplan

brand
TikTok app

TikTok inzetten als marketingtool: stappenplan

Videocontent wordt jaar in, jaar uit belangrijker in het internationale marketinglandschap. YouTube is één van de meestbezochte websites ter wereld, maar ook diverse social media – zoals Twitter, Facebook en LinkedIn – hosten steeds meer videocontent. Het is dan ook niet verwonderlijk dat TikTok, het social medium dat specifiek voor videocontent ontwikkeld is, binnen korte tijd zo ontzettend populair is geworden. Steeds meer ondernemers willen TikTok dan ook inzetten om marketing te bedrijven. Maar hoe gaat dat in z’n werk? We hebben een overzichtelijk stappenplan voor je.

TikTok, die app van die dansende pubers?

TikTok timmert op haast onnavolgbare wijze aan de weg, maar een juk dat het nog niet helemaal heeft afgeschud, is het imago dat het vooral een ‘appje voor dansende pubers’ is. TikTok werd rondom het uitbreken van de coronacrisis in rap tempo populair onder tieners die hun eigen dansvideo’s met de wereld wilden delen. Maar als je nu nog steeds denkt dat TikTok zich beperkt tot gek doen op Britney Spears, dan heb je een ernstige kennisachterstand.

TikTok biedt inmiddels een podium aan videomakers die een uitgebreid scala aan onderwerpen behandelen. Van influencers die producten reviewen tot wetenschappers die kennis delen, en van koks die recepten uitleggen tot aan investeerders die het laatste beursnieuws analyseren. Van financieel advies tot aan breitips van Tante Boet, op TikTok kun je tegenwoordig werkelijk overal content voor vinden en de gemiddelde kwaliteit is hoog. En ja, ook nog steeds dansfilmpjes. Maar met bijna 2 miljoen (!) Nederlandse gebruikers is TikTok ontegenzeggelijk een ontzettend belangrijke speler in de digitale marketingwereld geworden.

TikTok inzetten voor je marketing

 

Nu starten of de boot gemist?

Dat potentiële publiek van 2 miljoen Nederlanders klinkt natuurlijk aanlokkelijk, maar als er al zoveel gebruikers zijn en al zoveel content, ben je dan niet al te laat?

Alles hangt af van de overkoepelende trend: die van de opmars van videomarketing. Al zeker vijftien jaar lang groeit de urgentie van videocontent op het gebied van marketing, jaar na jaar. Het zou erg onlogisch zijn als die trend nu ineens stagneert en omdraait. Sterker nog, video gaat in de komende jaren, onder meer met de komst van 5G, nóg betere smartphone-penetratie (ook onder bijvoorbeeld ouderen en andere doelgroepen die pas laat de overstap hebben gemaakt) en verdergaande digitalisering, alleen maar belangrijker worden.

Dat betekent dat TikTok naar alle waarschijnlijkheid nog lang niet aan z’n top zit qua bereik en mogelijkheden. Kan het zijn dat dat toch wel zo is? Tuurlijk, alles kan, net zoals we morgen zouden kunnen besluiten dat een week voortaan acht dagen heeft. Het is alleen erg onwaarschijnlijk.

Marketing Tik Tok

Beginnen met TikTok als marketingtool in stappen

De knoop is doorgehakt: je wilt TikTok gaan inzetten als marketingkanaal voor jouw bedrijf. Het liefst doe je dat natuurlijk in één keer foutloos, maar hoe doe je dat? In  eenvoudige stappen:

  1. Bepaal de plek van TikTok in je overkoepelende marketingstrategie.

Lukraak met TikTok beginnen is een no-go, maar dat weet je al als je al een gedegen marketingstrategie in gebruik hebt. TikTok wil je dan waarschijnlijk gaan gebruiken als aanvulling op je bestaande marketingactiviteiten. Breng dus in kaart waarvoor je TikTok wilt gaan gebruiken – productuitlegvideo’s, bijvoorbeeld – en leg dat vast in je overkoepelende marketingstrategie. Zo kom je goed beslagen ten ijs.

  1. Maak een TikTok-account aan en upgrade ‘m direct naar Pro.

Met die Pro-account heb je direct toegang tot statistieken rondom aantallen views, locatie en geslacht van je volgers, en nog veel meer. Je kunt ook later upgraden naar de professionele variant, maar het is beter om direct wegwijs te worden met de variant die je uiteindelijk toch nodig hebt: de betaalde Pro-variant, dus.

  1. Link je TikTok-accounts aan andere social accounts

Je bedrijf heeft waarschijnlijk al accounts op YouTube, Instagram, Twitter en andere social media. Link deze nieuwe account direct aan je bestaande accounts. Daarmee komen er snelkoppelingen van je andere socials op het TikTok-profiel van je bedrijf te staan: wel zo handig om volgers te helpen je bedrijf op meerdere platformen te volgen. Oh, en als je toch bezig bent: voeg dan direct je TikTok-profiel toe aan je profielen op die andere socials.

  1. Bepaal of je zelf content wilt maken of wilt samenwerken met influencers

Op TikTok zijn legio influencers actief die zeer bedreven zijn in het maken van content die optimaal geschikt is voor dit specifieke platform. Dus in plaats van zelf leren content te maken, zou je ook kunnen overwegen de samenwerking te zoeken met reeds actieve influencers. Dat hoeft geen permanente, maar kan ook een tijdelijke samenwerking zijn, bijvoorbeeld om goed uit de startblokken te komen.

Via de zogenaamde Creator Market Place kun je eenvoudig in contact komen met ‘creators’ op TikTok, oftewel: personen die veel content creëren. Je kunt er filteren op doelgroep, type video’s die iemand maakt, en nog tal van andere parameters. Zo kun je exact de influencers vinden die bij jouw bedrijf passen. Ook kun je overwegen een influencer marketingbureau in de arm te nemen, maar dan lopen de kosten al behoorlijk op.

Overigens hoef je natuurlijk niet met de duurste, bekendste influencers in zee te gaan. Iets minder bekende personen kunnen vaak ook supergoede, leuke, doeltreffende content maken zónder dat je de hoofdprijs betaalt. Doe dus goed je huiswerk.

  1. Start een TikTok advertentie-account

Met zo’n advertentie-account krijg je toegang tot de TikTok Ads Manager. Daar kun je reclamecampagnes starten, vergelijkbaar met het laten lopen van advertentiecampagnes op andere socials, zoals Facebook. Er zijn tal van verschillende soorten advertenties mogelijk op TikTok. Wil je een stap-voor-stap handleiding over het in gebruik nemen van de Ads Manager, check dan dit blog. Daar lees je ook alles over alle typen ads en de (on)mogelijkheden.

Goed om te weten is dat TikTok-advertenties ook buiten TikTok kunnen worden getoond, met behulp van de zogenaamde TikTok Pixel. Dat is een stukje code dat je op je website kunt plaatsen en waarmee TikTok-advertenties kunnen worden getarget op het juiste publiek. Je kunt ook overwegen om de TikTok Pixel, als je ads op je website hebt, zelf ook te integreren.

  1. Maak gebruik van alle beschikbare cijfers en statistieken

Omdat je een Pro-account hebt, heb je direct de beschikking over allerlei cijfers en statistieken rondom je nieuwe zakelijke TikTok-account. In je Ads Manager kun je per campagne nog cijfers ophalen, en je zou nog kunnen overwegen je TikTok-account te verbinden met Google Analytics voor echt alle inzichten die je je wensen kunt. Als je al een uitgebreide, goed onderlegde online marketingstrategie hebt staan, heb je al vaker met dit bijltje gehakt: ook TikTok-marketing is een kwestie van meten, analyseren, bijsturen en opnieuw meten. Alleen op die manier weet je op den duur zeker of TikTok-marketing bijdraagt aan jouw bedrijfsresultaat.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.