Tijdloze en onmisbare technieken voor het vormgeven van jouw persoonlijk merk
Het ontwikkelen van een sterk en persoonlijk imago voor jouw merk is een onmisbare stap binnen je marketingplan. Dankzij het opbouwen van een persoonlijk merk dat goed zijn boodschap kan overbrengen, kun je jezelf onderscheiden van dat van concurrenten. Het versterken van het imago van je merk kun je op verschillende manieren doen. Daarbij kun je er veel verschillende platforms voor gebruiken, afhankelijk van wat bij jouw branding past. Benieuwd hoe je het best een persoonlijk merk kunt opbouwen? Met deze technieken komt dat helemaal goed.
De voordelen van persoonlijk merk
Voordat je begint aan het creëren van een persoonlijk merk, is het natuurlijk interessant om te weten welke voordelen eraan hangen. Je wilt immers niet met een doelloos iets bezig zijn. Gelukkig hangen er genoeg voordelen aan het creëren van een persoonlijk merk. Zo kun je jezelf makkelijker onderscheiden van je concurrentie, doordat jouw merk meer zal opvallen. Hierdoor vergroot je dus ook je zichtbaarheid binnen de sector waarin je actief bent. Daarbij bouw je ook meer vertrouwen op met je klanten. Doordat klanten meer het gevoel krijgen dat ze je kennen, zullen ze je ook sneller vertrouwen en daardoor eerder met je zaken doen. Op die manier kun je ook makkelijker je eigen community bouwen, die aansluit bij de boodschap van jouw merk.
Hoe creëer je een persoonlijk merk?
Het creëren van een persoonlijk merk betekent dat je jezelf positioneert als merk, wat jouw vaardigheden, waarden, maar ook persoonlijkheid reflecteert. Zo ontstaat er meer het gevoel van zaken doen met een persoon, in plaats van een bedrijf.
Dit kun je doen een aantal factoren op een rijtje te zetten. Te beginnen met jou als persoon: wat zijn jouw sterke punten, passies, eigenschappen, normen en waarden? Maak vervolgens een SWOT, waarin je alle sterke en zwakke punten opschrijft, maar ook je kansen en risico’s. Vervolgens kijk je verder: welke doelgroep wil je bereiken en beïnvloeden? Zijn dat professionals, of juist niet?
Op basis daarvan kun je de identiteit van jouw merk creëren. Hierbij is het belangrijkst om op je online aanwezigheid, branding en tone-of-voice te letten. Zorg er in ieder geval altijd voor dat je professionele foto’s gebruikt, een standaard kleurthema, een mooi logo en een pakkende slogan. Stel jezelf de vraag: “waar wil ik dat mensen aan denken, wanneer ze mijn naam horen?”. Zo kun je een beeld creëren van de boodschap die je over wilt brengen. Hier kun je vervolgens al je online presence op aanpassen.
De belangrijkste elementen van persoonlijk merk
Er zijn een aantal factoren waar je zeker rekening mee moet houden bij het creëren van een persoonlijk merk. De eerste factor is consistentie. Dit doe je door bij alles wat je online zet te laten passen bij de boodschap van jouw merk. Dit kun je bereiken door altijd dezelfde tone-of-voice te gebruiken, dezelfde kleuren te gebruiken en op dezelfde manier te communiceren. Zo kunnen klanten jouw merk makkelijker herkennen.
Zorg er daarbij ook dat je authentiek bent. Dit is misschien wat voor de hand liggend, maar toch maken nog steeds veel ondernemers de fout om te traditioneel te blijven. Zo willen veel mensen erg zakelijk overkomen, terwijl een wat informelere vorm van communicatie beter past bij de moderne bedrijven. Mensen zijn namelijk aangetrokken tot echtheid, waardoor een nep imago vaak niet gewaardeerd wordt. Kies dus écht iets wat bij jou en jouw merk past.
Zo groei je jouw persoonlijke merk verder
Nadat je een goed persoonlijk merk hebt opgezet, zul je het gaandeweg moeten uitbreiden. Het is namelijk geen statisch iets, maar echt een proces. Deze groei komt onder andere door het feit dat jij je als professioneel steeds verder zult ontwikkelen.
Dankzij het ondernemen zul je meer kennis vergaren, die je vervolgens kunt gebruiken voor het verder ontwikkelen van jouw merk. Daarbij kun je ook werken aan het effectiever maken van jouw merk. Hierbij kun je de volgende formule gebruiken: Effectiviteit = Inhoud x Acceptatie. De effectiviteit van jouw persoonlijk merk hangt namelijk af van de inhoud van jouw merk (en de marketing die daarbij hoort) en de mate waarin het geaccepteerd en aangenomen wordt door anderen. Door deze twee factoren constant te blijven verbeteren en je goed te verdiepen in de wensen en eisen van jouw doelgroep, kun je jouw merk veel effectiever maken.
Houd dit in gedachten
Je moet aan aardig wat factoren denken bij het creëren van jouw merk, waardoor je het gevoel kunt hebben dat je het overzicht verliest. Het is daarom belangrijk om met het volgende rekening te houden: personal branding doe je niet “even”, maar kan een hele tijd duren. Het zal namelijk altijd met jou mee groeien, waardoor het niet altijd identiek zal zijn aan hoe het een aantal jaar geleden was. Sta dus open voor verandering en onthoud dat je met authenticiteit en consistentie al een heel eind komt.
Welke platforms en kanalen werken het best?
Personal branding gaat ook over het platform dat je gebruikt. Er zijn behoorlijk wat platformen en kanalen waar je uit zou kunnen kiezen. Welke het best bij jouw merk past, hangt vooral af van jouw doelgroep. Zo zou je Facebook kunnen gebruiken, maar alleen als jouw doelgroep grotendeels uit (oudere) volwassenen bestaat. Het is namelijk een makkelijk en laagdrempelig kanaal en het grootste sociale medium in Nederland, maar de gemiddelde leeftijdsgroep zijn 40- en 50-jarigen.
Wanneer je de jongere generaties wilt bereiken, kun je daarom beter je aandacht op Instagram focussen. Hier gaat het vooral om de foto’s en video’s, niet zozeer om de tekst die erbij staat. Zorg er daarom voor dat je hierbij echt pakkende content maakt die goed past bij jouw boodschap. Gebruik daarbij ook hashtags, zoals zoekwoorden die passen bij jouw product of dienst. Dankzij de nieuwe functies op Instagram kun je het niet alleen gebruiken om awareness te creëren, maar ook om direct door te linken naar jouw website. Zo kun je makkelijker jouw product of dienst verkopen.
Om meer brand awareness te creëren kun je ook voor TikTok kiezen. Ook dit platform werkt bewezen goed voor het aanbieden van je product, op één voorwaarde: dat je pakkende content maakt. Omdat TikTok-gebruikers, wanneer de content niet interessant genoeg is, verder swipen na slechts acht seconden, is het belangrijk dat je een TikTok direct interessant begint.
Reacties