Tips voor beginnende webshops: zo zet je B2C e-commerce succesvol in

Online shoppen wordt steeds populairder. Het is dus niet zo gek dat steeds meer ondernemers kiezen voor een webshop gericht op consumenten, oftewel B2C e-commerce. Maar het opzetten van een webshop is niet altijd even makkelijk. Veel beginnende ondernemers hebben weinig budget, kennis en ervaring. En dat zorgt ervoor dat het verwachte of gehoopte succes niet wordt behaald. Hoe kun jij ervoor zorgen dat jouw webshop wel een succes wordt?
Het is belangrijk dat je begint met een goede basis. Dit begint met het vinden van jouw niche. Wat wil je precies verkopen? Kies een zo specifiek mogelijke productgroep. Hiermee kun je je onderscheiden en dat is heel belangrijk in de overvolle wereld van e-commerce.
Als je jouw niche hebt gevonden is het verstandig om na te gaan wie jouw ideale klant is. In een buyer persona schets je een beeld van wie jouw klant is. Het is belangrijk dat je weet wie je aanspreekt en je jouw boodschap en toon kunt aanpassen aan jouw ideale klant. Ook leer je zo te kijken vanuit het perspectief van de klant en weet je welke problemen van jouw buyer persona jij kunt oplossen met jouw producten. Wil je scoren met e-commerce, dan besteed je hier voldoende tijd aan vóórdat je begint.
Als je jouw buyer persona hebt gemaakt, is het belangrijk om een concurrentieanalyse te maken. Wie is jouw concurrent? Wat doen zij goed? Wat doen zij minder goed en kun jij beter doen? Kijk naar hoe ze dezelfde doelgroep aanspreken, hoe ze hun product brengen en welke kanalen ze inzetten. Zitten ze op Facebook? YouTube? Instagram? Hebben ze een nieuwsbrief? Hoe scoren ze in Google?
Uiteindelijk is het belangrijkste dat je met plezier aan jouw onderneming werkt. Zoek daarom een productgroep waar je echt enthousiast van wordt. Blijf doelen stellen, durf fouten te maken en blijf jezelf vernieuwen!
Verkopers, marketeers en consumenten maken zich op voor een jaar voor vernieuwing op het gebied…
Nederlanders shoppen meer in het buitenland, en vooral in China. In 2018 kochten vijf miljoen…
Wat zet je in voor facebookmarketing? “Maak je er wel wat leuks van?” en weg…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: