Waarom B2B contentmarketing? 4 redenen

brand
4 redenen voor B2B contentmarketing

Waarom B2B contentmarketing? 4 redenen

Als nieuwe marketingvorm is ook contentmarketing helaas geplaagd door algemene beloftes en ‘Wij van wc-eend’-onderzoeken. Zonder concrete onderbouwing veegt de directie een contentmarketingplan al snel van tafel met het eerste de beste kritische artikel over contentmarketing. Gebruik de volgende feiten om je organisatie intern te overtuigen:

1. Contentmarketing is zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Klanten willen waardevolle informatie. Volgens Think with Google wordt 57 procent van het koopproces afgerond voordat er contact is met de verkoopafdeling. Forrester onderstreept dit met haar Buyer Behaviour Helps B2B Marketers Guide. De gemiddelde B2B koper begint het koopproces met een zoekopdracht. (DemandGen Report). Dat betekent dat goed gevonden worden in Google (SEO) belangrijk is in B2B marketing. Contentmarketing speelt hier uitstekend op in met de focus op kwalitatieve content voor de doelgroep. Precies zoals Google het graag ziet.

Lees meer over SEO met content:

 

Tekst: Content is King

2. Contentmarketing ondersteunt thought leadership

Met thought leadership profileer je je bedrijf als kennisspecialist door waardevolle kennis en inzichten gratis te delen. Oftewel: educatie. Wanneer jouw bedrijf wordt gezien als autoriteit op jouw vakgebied heeft dat positief effect op je imago en de omzet. Vooral in de B2B-markt met complexe en samengestelde producten en diensten is de positie als kennisspecialist waardevol. Forrester ziet thought leadership alsbelangrijkste onderscheidingsmiddelin B2B-marketing.

3. Groeiende interesse naar content marketing

Contentmarketing in Google trends

Gegevensbron: Google trends

Volgens Google Trends wordt er in Nederland meer gezocht naar “content marketing” (in het blauw) dan naar “contentmarketing” (in het rood), hoe het eigenlijk geschreven hoort te worden. Vanuit de markt groeit de interesse in ieder geval duidelijk.

Contentmarketing trends

Als vak staat contentmarketing zeker niet stil. Op Bloeise vind je de laatste contentmarkting trends:

Trends voor de contentmarketeer in 2020 | Contentmarketing trends 2018

4. Contentmarketing is een populair marketingmiddel

Onderzoek uit 2013 van Multiscope onder 357 Nederlandse marketingprofessionals in opdracht van Lewis PR toont aan dat:

  • 18 procent van het marketingbudget gespendeerd wordt aan contentmarketing.
  • De belangrijkste contentmiddelen die worden ingezet zijn: referentieverhalen (35 procent), bloggen (21 procent) en de uitkomsten van marktonderzoek (21 procent).
  • Een kwart van de marketeers (27 procent) verwacht meer te spenderen aan contentmarketing en 8 procent verwacht een daling.

Er is geen recenter onderzoek uit Nederland voorhanden. Wel een aantal interessante contentmarketing toepassingen in Nederland:

Voor cijfermatige onderbouwing geef ik een blik op onderzoeken uit het buitenland.

De meeste onderzoeken over contentmarketing komen vanuit het Content Marketing Institute. Een cijfer als 71% van de bedrijven vindt dat zij relevante content presenteren op het juiste plek en kanaal (2020 B2B Content Marketing Benchmarks, Budgets, and Trends for North America) lijkt toch al snel een sigaar uit eigen doos. (zoals Hubspot inbound marketing onderzoekt en in de markt zet). Daarom een bredere onderbouwing:

Gartner presenteerde op haar Digital Marketing Conference 2015 contentmarketing als nieuwe opkomende trend en stelt dat: “Marketers need to build a content marketing supply chain and determine how to create, curate and cultivate content.” Volgens de hype cycle groeit contentmarketing naar de top van opgeblazen verwachtingen en zal het binnen vijf jaar het niveau van productiviteit bereiken.

The Economist Group geeft in haar 2014 onderzoek How to hit the mark with B2B buyers aan dat er een duidelijke interesse is naar content van bedrijven. Redenen voor bedrijven om te zoeken naar zakelijke content zijn:

  • Om een zakelijk idee te onderzoeken (75 procent);
  • Om inzicht te krijgen in de marktplaats (34 procent);
  • Om twee kanten een ingewikkeld probleem te begrijpen (24 procent);
  • Om meer inzicht te krijgen in een gebied van hun eigen bedrijf (24 procent);

Goede content heeft een impact op de perceptie van een bedrijf:

  • 60 procent van de geïnterviewde bedrijven gaf aan dat content ‘die hielp een complexe kwestie te begrijpen in simpele termen’ een positieve perceptie gaf.
  • Voor 67 procent geldt dat voor bruikbare content of de juiste content op het juiste moment.

Contentmarketing werkt, zo stelt Ascend2 in haar Content Marketing Trends Survey. Negen op de tien geïnterviewde bedrijven die contentmarketing toepassen gaven aan dat dit ‘succesvol’ of ‘enigszins succesvol is’. Daarnaast heeft Kapost een mooi cijfermatige onderbouwing gemaakt van Content Marketing Facts en maakte Curata dit overzicht van Content Marketing Impact.

Blogservice op maat

Laat je bedrijf groeien met kwalitatieve content

Nu voor de introductieprijs van 400 euro exclusief btw.

✅ Hoger in Google en meer organisch verkeer

✅ Terugkerende bezoekers op jouw website, social media en nieuwsbrief

✅ Blijf op het netvlies van huidige klanten

✅ Bezoekers worden leads en leads worden klanten

 

 

Thomas Lapperre