GASTBLOG – Content Marketing Trends 2018

brand

Gastblog door Eugene de Graaf

Content marketing is aan voortdurende veranderingen onderhevig. Het gebruik van Facebook is allang niet meer wat het een aantal jaren geleden was, zeker niet na de laatste schandalen. En dat biedt ook weer kansen voor ondernemers, maar daar moet je dan wel tijdig op inspelen. Als je achterblijft en blijft vasthouden aan oude patronen, dan zal de aandacht voor je merk of voor je bedrijf verslappen en loop je het risico dat klanten naar concurrenten overstappen die hun vragen en behoeftes wel begrijpen. Het is dus zaak om de trends op het gebied van content marketing te blijven volgen. In 2018 zijn dit de aandachtspunten waarmee je kunt scoren bij je volgers.

Beperk je niet tot het plaatsen van tekstberichten
Toen Facebook pas bestond en bedrijven zich er voorzichtig op waagden, kon je volstaan met het plaatsen van simpele tekstberichten. Daar zette je dan een link in naar je website, want daar konden bezoekers meer informatie vinden of een product bestellen. Maar tijden veranderen. Wanneer iemand nu op jouw Facebook of Instagram pagina leest dat je een nieuw artikel in het assortiment hebt opgenomen, en dat dit product nu ter introductie extra scherp is geprijsd, dan moet je de bezoeker de gelegenheid bieden om meteen te bestellen. Dus plaats je bij je bericht een afbeelding of beter nog, een video waarin het product wordt getoond. Vervolgens kan de lezer door op die video te klikken meteen worden doorgezet naar je website. En dan natuurlijk niet naar de homepage, maar direct naar de pagina waar dat artikel wordt aangeboden. Zo is een bestelling in een paar muisklikken geregeld en dat is wat je klanten willen. Snel beslissen, snel bestellen. Om het succes compleet te maken zorg je er dan vervolgens natuurlijk voor dat de bestelling binnen hooguit twee werkdagen in huis is bij je klant. Want dat begint steeds meer de standaard te worden. Vandaag besteld, morgen in huis is een slogan die je steeds vaker ziet. Maar plaats hem alleen als je deze belofte waar kunt maken.

Maak gebruik van Machine Learning
Succesvol content management toepassen vraagt nogal wat van een ondernemer. Het is de kunst om de juiste informatie bij de juiste persoon af te leveren en dan ook nog op het juiste moment. Dat vraagt nogal wat van je. Want als je dat allemaal zelf moet regelen dan heb je er meer dan een dagtaak aan. Maar gelukkig is daar het fenomeen Machine Learning.

Automatisch leren of Machinaal leren is een breed onderzoeksveld binnen kunstmatige intelligentie, dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van algoritmes en technieken waarmee computers kunnen leren.

Deze techniek bepaalt automatisch wat iemand te zien krijgt. En wat die persoon ziet, hangt er vanaf wie het is. Met deze techniek voorkom je dus dat een man van 25 informatie te zien krijgt over maandverband, of een vrouw van 62 reclame voorgeschoteld krijgt voor kinderwagens en babystoeltjes. Tenzij deze persoon recent naar deze producten heeft gezocht. Want het kan natuurlijk heel goed dat oma op zoek is naar een mooie kinderwagen omdat haar dochter een kind verwacht. Zo speelt Machine Learning handig in op persoonlijke behoeften en voorkeuren van klanten en bezoekers van social media.

Maak gebruik van krachtige analyse van je klantenpotentieel
Een hulpmiddel waarvan je zeker gebruik moet maken is de techniek die analyseert wie je klanten zijn. Wie bekijken je website, wie bezoeken je pagina op Facebook, Snapchat of Instagram. Alleen door hier gebruik van te maken kun je een goede strategie uitzetten voor je content management. Natuurlijk heb je zelf ook vast wel een idee van je klantenpotentieel. De aard van de producten of diensten die je aanbiedt, geeft hier vaak een goed beeld van. Bestaat je aanbod uit producten die vooral jongeren interesseren dan weet je dat je op Snapchat meer kans maakt om ze te bereiken dan op Twitter. Heb je een advocaten- of notariskantoor en wil je je diensten onder de aandacht brengen dan is Facebook waarschijnlijk meer geschikt. Er vindt immers een duidelijke verschuiving plaats van het gebruik van social media. Jongeren hebben vaak nog wel een Facebookaccount, maar alleen omdat het soms handig is. Ze willen niet op een social media platform zitten waar ze hun moeder, tantes en oma ook tegenkomen. Maar als het oma is gelukt om een foto te posten dan willen ze die natuurlijk best even liken. Dus ze zitten er wel, alleen bereik je ze waarschijnlijk beter, sneller en gemakkelijker via andere kanalen. Maak dus gebruik van analyses voor het plaatsen van berichten, advertenties en andere content.

Inspelen op specifieke wensen van klanten
Het is belangrijk om je content marketing af te stemmen op hoe je klanten jouw bedrijf weten te vinden. Onderzoek wijst uit dat mond-tot-mond-reclame nog steeds heel goed werkt. Als je aan iemand vraagt waarom hij juist bij dat specifieke bedrijf een aankoop heeft gedaan, krijg je in bijna 80% van de gevallen als antwoord “omdat iemand die ik ken daar goede ervaringen mee had”. Dat is er één om te onthouden. Je kunt er gebruik van maken door mensen te belonen voor het aanbrengen van nieuwe klanten. Als iemand korting krijgt op een volgende aankoop wanneer een nieuwe klant via een door hem gestuurde link ook een aankoop doet, dan is dit een extra stimulans om juist jouw bedrijf aan te bevelen bij familie en vrienden. Ook een belangrijke graadmeter zijn klantenreviews. Vooral bij dienstverlening zoals een verhuisbedrijf, een elektricien of een garagebedrijf zijn klanten gevoelig voor wat anderen voor ervaring hadden. Eigenlijk ligt dit in het verlengde van het “tell a friend” principe. We willen als klant graag ervaringen van anderen horen voordat we zelf bij een bedrijf een aankoop doen of er een opdracht aan geven.

Video heeft de toekomst
Steeds meer ondernemers ontdekken de kracht van video. Er is geen enkel ander medium waarmee je zo snel en redelijk eenvoudig je boodschap kunt overbrengen. Je kunt een interessante blog schrijven, of een mooie reeks foto’s publiceren, maar bewegend beeld en gesproken woord komen veel directer over bij degene die het materiaal bekijkt. Natuurlijk zit er ook een nadeel aan het maken van video: het kost geld, tijd en moeite. Niet iedereen is even handig met een camera en het moet er natuurlijk wel een beetje professioneel uitzien. Editen en bijschaven horen bij het gereed maken voor publicatie van een video. Maar door er toch in te investeren, al is het maar af en toe, merk je in veel gevallen dat het zeker effect heeft.

Gastblog door Eugene de Graaf

DOWNLOAD het praktische B2B contentplan & checklist

hiermee start je direct met B2B contentmarketing en meld je je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Download B2B contentplan en Checklist

Gastblog

Gastblogs zijn geschreven door gastauteurs: studenten, specialisten en betrokken marketingmedewerkers met een vlotte pen. Gastbijdragen zijn van harte welkom op Bloeise, omdat ze vaak een frisse blik werpen op bestaande onderwerpen waar we soms gewoon al teveel over hebben geschreven.
Alle artikelen van Gastblog

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.