Ghostwriting in de praktijk: hoe gaat dat?
Een ghostwriter is dus een professionele auteur die niet zo nodig altijd de credits voor zijn werk hoeft. Ghostwriting is dan ook altijd een goede samenwerking tussen schrijver en opdrachtgever, waarbij een gezonde verstandhouding cruciaal is. Het is namelijk niet zo dat je een ghostwriter één keer brieft en vervolgens een kant-en-klare toptekst ontvangt. Zeker niet als het om langere teksten, zoals boeken of lange speeches, gaat.
Een ghostwriter probeert in de huid van zijn opdrachtgever te kruipen. Hij zorgt ervoor dat hij enige kennis van zaken heeft over het te behandelen onderwerp, maar niet te veel, zodat hij nu net díe vragen kan stellen, die de lezer ook zou stellen. Als ghostwriter moet je je dus inlezen in de materie die je, samen met je opdrachtgever, gaat behandelen. Wat dat precies is, hangt af van het soort tekst dat geschreven gaat worden.
Ga je een autobiografie schrijven? Dan verdiep je je in de levensloop van je subject. Gaat het om een serie reisverhalen? Dan lees je achtergrondinformatie over de relevante bestemmingen. Belangrijk daarbij is dat je je als ghostwriter ook weer niet te veel inleest: het moet uiteindelijk het verhaal van de opdrachtgever worden. Het voorbereidende werk, het inlezen, is bedoeld om jou te helpen met de juiste vragen te stellen. Niet om het verhaal voor te kauwen.
Reacties