Wat zijn trends eigenlijk?

brand
Wat zijn trends eigenlijk?

Wat zijn trends eigenlijk?

Er zijn verschillende definities voor het woord trend. Soms past de ene definitie beter bij een persoon dan een andere. Toch zijn er veel aannames en misverstanden over het woord trend, en hoe doet men nu eigenlijk een trendonderzoek?

Wanneer men het over een trend heeft, wordt er gelijk gedacht aan de mode industrie. Toch gaan trends veel verder dan alleen de nieuwste items in de foodindustrie. Bij een casino zijn gratis spins zonder storting bijvoorbeeld ook een trend. Het gedrag van mensen is bepalend voor een trend, waarom dragen of gebruiken mensen juist die producten of kleding? Waarom stijgt of daalt de koers van een bedrijf plotseling? In het kort gezegd zijn trends veranderingen in de maatschappij, door het doen van een trendonderzoek kun je deze veranderingen traceren.

Wat is de waarde van een trendonderzoek?

De wereld verandert tegenwoordig erg snel, het is goed om bewust te zijn van de veranderingen die op je bedrijf af kunnen komen zodat je hier op in kunt spelen. Een marktonderzoek is een goed middel, maar vandaag de dag heeft dit ook nadelen. Er wordt gekeken naar de doelgroep en de concurrenten bij een trendonderzoek. Maar de concurrentie kan het ook verkeerd hebben, wat doe je dan als bedrijf? Misschien varen zij wel een eigen koers, en spelen zij niet in op de verwachtingen van een bepaalde doelgroep.

Wat de verwachtingen zijn van een doelgroep, wordt vaak onderzocht door een doelgroeponderzoek. Door het doen van interviews en peilingen worden de verwachtingen en behoeftes van klanten gepeild. Zoals alles heeft dit ook voor- en nadelen. Je bent als bedrijf al snel geneigd om precies te doen wat de klant verwacht. Het gevaar is wat vandaag in is, kan morgen alweer achterhaald zijn. Door alleen dit onderzoek te doen, vergooi je kansen om als bedrijf te innoveren. Online casino paypal is ook continu bezig met trends van spelers te ontdekken en daarop in te spelen.

Toegevoegde waarde van een trendonderzoek

Bij een trendonderzoek heb je als voordeel dat je snel helpt om aan de verwachtingen van de klant te voldoen. Welke definitie van trend je ook neemt, er is altijd verandering op komst. Deze veranderingen vertellen welke richting de behoeften van de klant opgaan. Als organisatie of bedrijf wil je hiervan natuurlijk op de hoogte blijven. Dit inzicht maakt een trendonderzoek zo waardevol.

Misschien klinkt het woord trend en trendonderzoek een beetje vaag. Toch is een trendonderzoek een kostbaar signaal dat je als bedrijf verder kan helpen. Natuurlijk is het niet zeker hoe dit uit zal pakken, een mate van onzekerheid is ook verstandig om rekening mee te houden.

Is jouw bedrijf klaar voor de toekomst?

Wanneer je aan de gang gaat met het zogenaamde trend canvas, zorg je dat je niet alleen klaar bent voor veranderingen maar ook voor de toekomst. Hierbij volg je niet alleen nationaal nieuws, maar ook op internationaal niveau blijf je op de hoogte. Misschien net zo belangrijk zijn de professionals die de onderzoeken uit moeten voeren. Huur trendanalisten in die een bepaalde strategie hanteren zodat je zeker weet dat je de goede koers vaart met je bedrijf. Altijd klaar voor de toekomst en eerder dan andere bedrijven volgen we de trends.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *