WordPress, Google Analytics en Mailchimp koppelen doe je zo
Het mooie van online ondernemen in de moderne tijd is dat er overal wel een tooltje of programma voor is. Een website bouw je eenvoudig met WordPress, e-mailcampagnes onderhoud je met Mailchimp, voor het analyseren van traffic- en conversiedata zet je Google Analytics in, om over social campagnes en andere mogelijke toepassingen nog maar te zwijgen. Maar… hoe laat je al dat soort tools nu goed samenwerken, zodat je er ook het optimale rendement uit haalt?
Dat is voor veel ondernemers een struikelblok, hoewel dat helemaal niet zo hoeft te zijn. En dat is erg jammer, want een slecht functionerende website waarvan de ondernemer maar mondjesmaat data vergaart en analyseert, dat is eigenlijk een molensteen om de nek van het bedrijf. Veruit de meeste ondernemers zijn begaan met hun bedrijf en willen het zien groeien, maar zijn – vooral als het zzp’ers of kleinere bedrijven betreft – helemaal niet bezig met de data achter hun online activiteiten.
Gelukkig is er ook goed nieuws te melden, want in tegenstelling tot een jaar of tien geleden, is het verbeteren van de traffic naar en conversie op je website nog nooit zo eenvoudig geweest. Tools als Google Analytics, Google Tag Manager en Google Optimize stellen je in staat om, als je je er een beetje in wilt verdiepen, heel snel heel veel slagen te kunnen maken. In dit blog zoomen we wat dieper in op het aan elkaar knopen van WordPress, Analytics en Mailchimp, zodat je jouw online ondernemerschap naar het volgende niveau kunt tillen.
Wat is Google Analytics?
Elke zichzelf respecterende online ondernemer kent Google Analytics; dé tool om gedrag van bezoekers op jouw website te meten en analyseren, om uiteindelijk je traffic te vergroten en je conversie te optimaliseren. Eind 2020 is Google Analytics 4, de nieuwste variant van de tool, beschikbaar gekomen. In deze nieuwste versie staat vooral het onderwerp privacy centraal.
Steeds meer consumenten zijn zich immers bewust van hun online aanwezigheid en de privacykwesties die daarmee gepaard gaan. Het resultaat is dat websitebezoekers ervoor kiezen om cookies te weigeren, anoniem surfen of een browser gebruiken die allerlei zaken voor hen blokkeert. Dat recht hebben ze uiteraard, maar het zadelt jou wel met een probleem op: je analysedata klopt niet meer.
Google Analytics 4 speelt in op dit probleem en doet dat door middel van artificial intelligence en machine learning. De exacte technische werking zullen we je besparen, maar het komt erop neer dat data rondom traffic op jouw website zo betrouwbaar mogelijk wordt gemaakt, ook als niet alles meetbaar is met behulp van bijvoorbeeld cookies. Het wegvallen van cookies – een trend die zich de komende jaren alleen maar zal doorzetten – wordt dus netjes gecompenseerd.
Hoe koppel ik Google Analytics 4 aan WordPress?
Google Analytics 4 is net als zijn voorgangers netjes te koppelen aan jouw WordPress-website. Nu voel je wellicht nog niet de behoefte om dat te regelen als je nog de ‘oude’ Google Analytics gebruikt (Universal Analytics). Toch is het verstandig om minimaal alvast voor te sorteren op een toekomstige overstap, of het gewoon nu alvast te regelen. Er komt een moment dat je min of meer gedwongen wordt om de switch te maken en liever ben je dat moment proactief voor.
Als je nu een plug-in gebruikt om Analytics aan je WordPress-site te knopen, dan kun je op vergelijkbare wijze Analytics 4 integreren. Voor nagenoeg elke WordPress-gebaseerde site is dit een uitstekende oplossing.
Wil je geen gebruik maken van die plug-in of heb je de mogelijkheid niet? Dan kun je ook een koppeling realiseren via Google Tag Manager. Wat dat precies is, behandelen we verderop in dit blog.
Wat is Google Optimize?
Nu je Analytics 4 werkend hebt op je site, wil je ook het optimale bereiken met die schat aan data die je aangereikt gaat krijgen. Daarvoor bestaat uiteraard ook weer een handige tool, die je wellicht – in tegenstelling tot Analytics – nog níet kent: Google Optimize.
Optimize is een tool – de naam zegt het al – die op basis van testresultaten en experimenten het optimale rendement uit je website haalt. Vandaar de warm aanbevolen combinatie met Google Analytics. Er bestaat geen WordPress plug-in voor Optimize, dus je zult ‘m zelf handmatig aan de praat moeten krijgen. Dat is geen hogere wiskunde, en de moeite betaalt zichzelf uit. Met Optimize voer je namelijk in een handomdraai belangrijke experimentjes, zoals een A/B-test, uit.
Als Optimize en Analytics hun krachten bundelen, kun je je website tot nieuwe hoogten stuwen. Optimize kan A/B-tests uitvoeren en Analytics kan bepalen op welke manier jij je doelstellingen kunt behalen. Zo maximaliseer je je conversie en laat je harde data leidend zijn in jouw commerciële keuzes. Supernuttig dus.
De basisvariant van Google Optimize is gratis te gebruiken en kun je altijd nog upgraden naar de betaalde Premium-variant. Hoe je Optimize exact activeert en in gebruik neemt, lees je hier.
Optimize inzetten voor personalisatie
Een relatief nieuwe feature van de laatste versie van Google Optimize is Personalization, oftewel: personalisatie. Wat Optimize hier eigenlijk doet, is het optimaliseren van jouw website voor de individuele gebruiker.
Waar moet je dan aan denken? De ene bezoeker komt binnen via Safari, een ander via Edge en een derde via Firefox. Personalisatie betekent dat Optimize jouw website op basis van, in dit voorbeeld, de browser waarmee wordt binnengekomen optimaliseert. Zodat de lay-out perfect oogt, de laadsnelheid zo laag mogelijk is en alle functies naadloos werken. Maar personalisatie werkt met nog veel meer verschillende factoren.
Zo kun je ervoor kiezen om een andere versie van je website te tonen aan bezoekers die via een specifieke campagne op Facebook, Twitter, Instagram of een ander kanaal zijn binnengekomen. Of aan bezoekers uit een specifieke geografische regio, bijvoorbeeld om plaatselijke acties onder de aandacht te kunnen brengen, of om Vlaamse bezoekers net wat andere teksten te kunnen aanbieden dan Nederlandse. Het gaat dan niet om een ander pop-upje of een landingspagina, maar echt om een andere versie van je website.
Het resultaat van die personalisatie wordt weer gevat in data door Google Analytics. En met de resultaten daarvan kun je weer aan de slag met verdere optimalisaties. Dát is slim online ondernemen. Maar daar eindigt het niet.
De volgende stap: integratie met Mailchimp
Als je enigszins serieus bezig bent met online ondernemen, dan verstuur je namelijk zeer waarschijnlijk nieuwsbrieven via een platform als Mailchimp. De stap die veel ondernemers echter niet of pas laat zetten, is de integratie van deze nieuwsbrieven in je Analytics-data. Die stap hoort er echter wel bij als je optimale uit de jou beschikbare informatie wilt halen.
Door Analytics te koppelen aan Mailchimp, vergaar je meer kennis en inzichten over hoe de ontvangers van jouw nieuwsbrief zich gedragen als ze vanuit die nieuwsbrief tot actie overgaan. Welke CTA’s uit je nieuwsbrief werken wel, en welke niet? Welke vervolgroute leggen deze websitebezoekers vervolgens af? Hoe verhoudt hun conversie zich tot de conversie van andere bezoekersgroepen? Allemaal zaken die Analytics voor je inzichtelijk kan maken. Hoe je dat eenmalig regelt en instelt, lees je hier.
Met behulp van Google Optimize kun je tevens, als je Analytics en Mailchimp gekoppeld hebt, websitebezoekers die via je nieuwsbrief binnenkomen een specifieke versie van jouw website aanbieden. Bijvoorbeeld afgestemd op zaken die je in je nieuwsbrief benoemt. En bedenk ook: ontvangers van jouw nieuwsbrief zijn vaak bestaande klanten, of in ieder geval bezoekers met wie je al eens contact hebt gehad. Die wil je wellicht structureel anders benaderen dan geheel nieuwe websitebezoekers. Allemaal zaken waarop je kunt inspelen met de driehoek Optimize – Analytics – Mailchimp.
Data verbinden: Google Tag Manager
Nu duizelt het je, als je nog niet zo vertrouwd bent met dit soort tools, mogelijk al een beetje van alle termen en namen. Om dat allemaal nog een stapje erger te maken, voegen we er nog één laatste aan toe, maar met een goede reden: de Google Tag Manager.
De Tag Manager van Google is een vergaarbak waarmee je allerlei verschillende tools die je aan je website hebt gekoppeld, via één centraal punt kunt beheren. Stel je hebt naast Analytics en Optimize ook nog plug-ins van social media, Adwords en tal van andere tools. Het beheer – elk via een eigen platformpje – wordt dan een dagtaak op zich. Google Tag Manager kan al die verschillende integraties voor je verzamelen en overzichtelijk maken.
Voor de WordPress-gebruikers is er – gelukkig – een Google Tag Manager WordPress plug-in. Waar je rekening mee moet houden, is dat Analytics een aparte tag in Tag Manager wordt. Heb je handmatig Analytics (of andere tools) aan de code van jouw website toegevoegd, dan moet je die eerst verwijderen voor je Tag Manager in gebruik gaat nemen.
Met Tag Manager kun je alles wat je met de afzonderlijke tools die je gewend bent te gebruiken ook kunt, maar dan vanuit één centraal punt en vaak met de gecombineerde kracht. Denk aan het uitvoeren van analyses op je website-data, het inrichten van marketingcampagnes, het optimaliseren van pagina’s op je website en formulieren die je aan bezoekers aanbiedt en het tracken van clicks van en naar jouw website. De mogelijkheden zijn schier eindeloos, waarvan een deel gratis, maar een ander deel ook betaald is.
Wil je meer weten of wat er allemaal met Google Tag Manager mogelijk is en hoe je het in gebruik neemt voor jouw website, check dan eens deze uitleg over de basisprincipes, en klik eventueel door naar de uitleg voor gevorderden.
De krachten bundelen: Google Optimize en Google Tag Manager gebruiken voor personalisatie
Waar kan het combineren, bundelen en slim inzetten van al die verschillende tools en plug-ins uiteindelijk toe leiden? Door de krachten van Google Optimize en Google Tag Manager te bundelen, kun je het maximale rendement halen uit het principe van personalisatie. Je wordt dus, eenvoudig gezegd, steeds beter in staat om de individuele websitebezoeker – ook als die niet alle cookies accepteert – een versie van jouw website aan te bieden die niet alleen het best aansluit bij zijn behoeften en omstandigheden, maar ook vooral de kans op conversie maximaliseert. En uiteindelijk is dát natuurlijk de meerwaarde voor jouw onderneming, wat voor onderneming je ook runt. Hoe, wanneer en voor welke doeleinden je Google Tag Manager en Google Optimize exact inzet, dat ligt voor een groot deel aan de aard van je bedrijf.
Als je een webshop hebt, zul je bijvoorbeeld steeds andere producten willen uitlichten aan specifieke websitebezoekers. Daarnaast zul je voornamelijk willen sturen op conversie en wil je waarschijnlijk meten hoe bezoekers zich gedragen nadat ze producten in hun mandje hebben gestopt. En als dat eenmaal is gebeurd, wil je ze met dat deels gevulde mandje weer andere suggesties doen. Zo kun je een heel eind voortborduren en A/B-tests uitvoeren.
Heb je echter een lokale, fysieke onderneming, dan zul je bezoekers vooral willen aansporen om langs te komen of contact op te nemen. Dat vergt een andere insteek en andere campagnes. Vooral bezoekerskenmerken die met geografische locatie van doen hebben, zullen dan interessant voor je zijn. Heb je een ijssalon in het centrum van de stad, dan zul je op een warme zaterdagmiddag vooral mensen willen targeten die op dát moment, blijkens hun locatiedata, in de stad rondlopen. Wellicht wil je die, als ze met een mobiel device binnenkomen, een gepersonaliseerde versie van je site tonen.
Oh, en tot slot, een ergernis die je waarschijnlijk wel herkent: de pop-up die je vraagt je in te schrijven voor een nieuwsbrief, terwijl je al lang bent ingeschreven voor de nieuwsbrief van die site. Dat soort laaghangend fruit kun je als eerste afvangen als je aan de slag gaat met personalisatie door middel van Google Optimize en Google Tag Manager.
Kortom, door deze verschillende tools op de juiste wijze in te zetten en optimaal samen te laten werken, kun je snel veel vooruitgang boeken als het gaat om de effectiviteit van jouw online ondernemerschap.
Reacties