Is het al tijd om jouw website te vernieuwen?

brand
Is mijn website verouderd

Is het al tijd om jouw website te vernieuwen?

Hoera, je eigen bedrijfswebsite staat online! Een mooi moment natuurlijk, want je hebt er hard aan gewerkt, ofwel in je eentje, ofwel samen met een bedrijfje dat voor jou een website heeft gebouwd. Maar… nu begint het échte werk pas. Want weinig veroudert sneller dan online content en de trieste waarheid is dat het overgrote merendeel van de MKB-websites hopeloos achterhaald is. Is het niet eens tijd om ook jouw website te vernieuwen, vraag je je daarom wellicht weleens af.

Test direct of je website up to date is

Test je performance, accessibility, best practices & SEO

Een website van nu moet prettig werken op een desktop, mobiel en tablet. Dat betekent dat de site snel, gebruikersvriendelijk en bovenal veilig is voor de gebruiker. Benieuwd of jouw website voldoet aan de standaarden van nu? Ga naar web.dev van Google en geef je volledige URL op, zoals https://bloeise.nl.

Waarom zijn er zo veel verouderde sites binnen het MKB?

Een blogpost blijft minder lang ‘nieuw’ dan een flyer of een stoepbord, maar los van het feit dat online content sowieso sneller veroudert dan offline content, staat juist het MKB-segment bol van de achterhaalde websites. Dat heeft een aantal specifieke redenen.

Vergeleken met grotere bedrijven kampt het MKB vaak met het probleem dat er geen aparte medewerkers of zelfs afdelingen zijn die de bedrijfswebsite onderhouden. Het is in de beste gevallen onderdeel van iemands takenpakket, met als gevolg dat het ‘erbij’ wordt gedaan. Bij veel bedrijven is zelfs niemand echt formeel verantwoordelijk voor de website. Die wordt eenmalig opgezet en daarna wordt er gewerkt met het ‘piepsysteem’: we passen pas iets aan nadat erover geklaagd wordt, of als we toevallig een veroudering zien. Vaak is er ook eenvoudigweg geen tijd voor structureel website-onderhoud.

Vergeleken we met wat kleinere bedrijfjes, veelal in het ZZP-segment, zien we dat de bedrijfswebsite in bij MKB-bedrijven slachtoffer zijn van het fenomeen ‘gedeelde verantwoordelijkheid is geen verantwoordelijkheid’. Als je zzp’er bent, ben je in je eentje verantwoordelijk voor alles binnen je zaak en raak je jezelf direct in je portemonnee als dingen niet goed gaan. Dan zorg je er wel voor dat je site ‘klopt’. In het MKB-segment wordt die drang iets minder gevoeld, en dat zien we terug in de dagelijkse online praktijk.

Google Search News (June ‘21) over Google Core Web Vitals

Wanneer Google zoekverkeer belangrijk is voor jouw bedrijf, dan is het zeker verstandig om op de hoogte te blijven van Google’s veranderingen. Deze juni update bespreekt als eerste punt de Google Core Web Vitals. John Mueller, Senior Webmaster Trends Analyst bij Google, vertelt: “This is a new ranking change that takes into account the user experience of web pages.”

De nieuwe standaarden waaraan websites moeten voldoen

Dan de hamvraag: hoe wéét je nu of jouw website aan vervanging toe is? De noodzaak tot vervanging kan uit drie verschillende hoeken komen: veiligheid, design, of aansluiting bij je bedrijf.

  • Wat betreft veiligheid moet je denken aan een website die nog http in plaats van https gebruikt. Of een website waarop cookiebeleid niet goed geregeld is. Eigenlijk de beginselen waar een website vandaag de dag aan moet voldoen. Als je je website ergens vijf jaar geleden online hebt gezet en er nooit meer naar hebt gekeken, is er een dikke kans dat je hiermee sowieso aan de bak moet.
  • Qua design moet je je allereerst afvragen of je website minimaal mobile ready is. Oftewel: ziet het er op een mobiel apparaat goed uit en werkt alles dan feilloos? Veel sites zijn tegenwoordig zelfs mobile first (dat wil zeggen: geoptimaliseerd voor mobiel, eventueel ten koste van desktopgebruik), omdat de meeste traffic tegenwoordig via mobiele apparaten binnenkomt. Daarnaast wil je, als je het over design hebt, sowieso om de paar jaar de lay-out van je site vernieuwen. Gewoon om het fris te houden en verbeteringen te kunnen doorvoeren. Je laat het interieur van je woonkamer ook niet tien jaar exact hetzelfde. (En als je dat wel doet: dan is dat interieur dus verouderd.)
  • Tot slot de aansluiting met je bedrijf. Loopt de hoeveelheid traffic op je site terug? Wordt je conversiecijfer steeds lager? Sta je steeds lager in Google? Bied je inmiddels diensten of producten aan die er nog niet op staan? Staat er op je site nog dat je een vers gestarte firma bent terwijl je al acht jaar bezig bent? Vier je online nog je tienjarig bestaan terwijl het twintigjarige bestaan eraan komt? Allemaal signalen dat je aan de bak moet. Klik eens een kwartier kritisch rond op je eigen website en vraag je af of je zelf klant zou worden van jouw bedrijf op basis van de website. Het oordeel is vaak zeer verhelderend.

Als ik ga vernieuwen, waar moet ik dan zeker aan denken?

Oké, dus je wilt vernieuwen, maar hoe doe je dat? Een goed punt om te starten is de vraag of je alleen een inhoudelijke update wilt uitvoeren, of je gehele site (inclusief lay-out en back-end) onder handen wilt nemen. Als je op het gebied van veiligheid en aansluiting met je bedrijf veel aandachtspunten hebt, kom je onder dat laatste bijna niet uit.

Heb je je website ooit laten bouwen door een andere partij? Dan is het raadzaam om ook daar weer aan te kloppen om een voorstel voor een grondige update te ontvangen. Heb je je site zelf gebouwd met WordPress? Dan kun je dikwijls in die tool al allerlei tips vinden om laaghangend fruit te fixen.

Wat je ook doet, gooi niet zomaar je website weg of offline! Je gooit je oude schoenen pas weg als je nieuwe hebt gekocht. Je kunt je nieuwe design en content allemaal ‘onder water’ voorbereiden en dan met een ‘big bang’ live gaan met je nieuwe site. Dat werkt trouwens ook een stuk beter dan stapje voor stapje kleine updates doorvoeren.

En staat je nieuwe site online? Vergeet dan niet daar een feestje van te maken op bijvoorbeeld je social kanalen. Een nieuwe site mag bezocht en gezien worden. Maar vergeet niet, ook na die grote opfrisbeurt begint het onderhoudswerk gewoon weer opnieuw…

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *