Scoren met Google Analytics: Conversiedoelen instellen

brand

Google Analytics. Veel mensen denken meteen weer aan de vele verspeelde uren die ze eraan versleten hebben. En die uiteindelijke conclusie: je kan er wel veel mee, he. Maar zonder actie heb je niks aan inzichten. Heb je geen tijd om je website voortdurend te verbeteren, omdat je bijvoorbeeld al overstroomt van het werk, doe het dan ook niet. Wil je echter meer uit je website halen? Lees vooral verder. 

Ik ga er vanuit in dit artikel dat je al Google Analytics hebt geinstalleerd op je website. Weet je niet of Google Analytics wel correct draait? Ga naar Google Analytics, klik op Alle Websitegegevens van de betreffende website, Beheerder bovenin, en in de kolom Property klik je op Trackinginfo / Trackingscode. Staat hier Gegevens ontvangen? Dan draait Google Analytics goed. Klik hier voor andere meldingen.

Raadzaam om Google Analytics direct te openen wanneer je verder leest.

Conversies bepalen: de autodealer in 2000 en nu
Dealerbezoek voorafgaand aan autoverkoop van 7,6 in 2000 naar 1,6 nu

In 2000 bezochten we de autodealer gemiddeld 7,6 keer voordat we een auto kochten. Dat is nu 1,6 keer. De behoefte aan informatie is niet minder geworden: we halen dat nu gewoon online. Dus wanneer ben je blij met een resultaat op je website? Dat verschilt per bedrijf. Voor een webshop is dat een online verkoop. Voor een autodealer is dat een afspraak. Voor een sofwarebedrijf is dat een demo. Niet elke conversie levert je direct omzet op. Interactie is vaak een belangrijke stap naar die omzet: in het geval van de autodealer is dat dus gelijk aan zes bezoeken. Een paar voorbeelden van conversies die je kan meten:

  • Webshop: online verkoop, aanmaken profiel, starten bestelproces, plaatsen artikel in winkelmandje, bekijken leverinformatie, productpagina bekijken, herhaalbezoek.
  • Dienstverlener (kapper, accountant, garage): afspraak maken, over ons pagina bekijken, downloaden brochure, contact opnemen, nieuwsbriefinschrijving.
  • Online blog: nieuwsbriefinschrijving, Facebookpagina liken, delen blogbericht, sessietijd, tijd op de pagina, aantal bezochte pagina’s per sessie, bouncerate, herhaalbezoek.

Kijk in welke categorie jouw bedrijf valt. Wanneer levert jouw site echt iets op? Kijk vervolgens welke kleine stappen daar naar toe leiden die je ook kan meten. Dit zijn je conversiedoelen.

Google Analytics doelen

Google Analytics logo

Nog niet helemaal je conversiedoelen duidelijk?
Kijk dan naar de conversiemogelijkheden zoals Google Analytics die ziet:

OPBRENGST

  • Reserveringen: Aangemeld voor rondleiding, verhuur of reservering
  • Een betaling uitvoeren: Online betaling voltooid
  • Een afspraak maken: Een bezoek of vergadering gepland
  • Partner worden: Informatie over partners of dealers opgevraagd of ingediend

ACQUISITIE

  • Een account maken: Aanmelding voltooid, account of dataweergave gemaakt

VRAAG

  • Meer bekijken: Product- of servicedetails bekeken
  • Contact opnemen: Telefoonnummer, routebeschrijving, chat of e-mailadres bekeken
  • Schatting ophalen: Schatting van benodigde prijs of tijd opgevraagd
  • Beschikbaarheid weergeven: Voorraad of planning gecontroleerd
  • Een locatie vinden: Informatie over locaties of dealers bekeken

BETROKKENHEID

  • Media afspelen: Interactieve media afgespeeld, zoals een video, diavoorstelling of productdemo
  • Aangepast (zelf in te vullen)

Conversies meten in Google Analytics

Voor het instellen van je conversies heeft Google Analytics een meetpunt nodig: een tellertje dat een gebeurtenis registreert dat Google Analytics weer terugkoppelt als geslaagde conversie. Daarvoor zijn er vier mogelijkheden:

  • Bestemming bijv.: bedankt.html
  • Duur bijv.: vijf minuten of langer
  • Pagina’s/schermen per sessie bijv.: drie pagina’s
  • Gebeurtenis bijv.: een video afgespeeld. Hiervoor heeft Google Analytics input nodig voor Categorie, Actie, Label en Waarde. (lees verder)

De eerste drie spreken vanzelf, Gebeurtenis is even wat complexer en zal voor de meeste lezers niet van toepassing zijn. Voor Duur geef je de tijd in uren, minuten en seconden en voor Pagina’s / schermen per sessie geef je een aantal op. Bij Bestemming  geef je een URL op, en kun je ook een waarde (in Euro’s) toekennen en mogelijke pagina’s die ervoor worden bezocht. Bijvoorbeeld: de contactpagina vóór de bedankpagina.

Bestemming als conversie instellen in Google Analytics

Voordat je begint, heb je een URL nodig als meetpunt. Maak voor je contactformulier daarom een aparte bedankpagina aan… die níet geindexeerd wordt en op nofollow staat. Anders vinden je bezoekers via Google deze pagina en klopt je meting niet. Je wilt dus dat Google deze bedankpagina niet vindt.

Yoast Plugin WordPress noindex nofollow

Maak je gebruik van de Yoast SEO plugin in WordPress? Dan stel je dit onder je pagina in met tabblad Geavanceerd, zet ‘Meta Robots’index op ‘noindex’ en ‘Meta Robots’-follow op Nofollow.

Voordat je aan de gang gaat in Google Analytics

Helaas kun je doelen niet verwijderen wanneer Google Analytics aanstaat en gegevens verzameld. Voeg dus geen testjes toe, maar alleen echte doelen die je wil meten. Er zijn tot 20 doelen mogelijk per website. Duidelijk? Go!

  1. Ga naar Google Analytics, klik op Alle Websitegegevens van de betreffende website, Beheerder bovenin, en in de kolom Weergave klik je op DoelenDoelen in Google Analytics
  2. Klik op Nieuw Doel.
    Nieuw Doel Google Analytics
  3. Geef bij Doelconfiguratie aan om welke conversie het gaat. Klik op Doorgaan.
  4. Geef bij Doelbeschrijving de naam, eventueel een ID (opvolgingsnummer in Google Analytics), en de Type aan. Geef als Type Bestemming op en klik op Doorgaan.
  5. Geef alleen de deelURL op van je bestemmingspagina, bijvoorbeeld: /bedankt-voor-uw-aanvraag/. Voeg optioneel een Waarde en een Trechter toe (pagina’s die ervoor worden bezocht)
  6. Bestaat deze bestemmingspagina langer dan even en zijn hier al conversies op geweest? Klik op Dit doel verifiëren.
  7. Klik op Opslaan.

Je doel is aangemaakt in Google Analytics en kun je nu gaan volgen in de rapportages. Doe dit voor al je doelen.

Conversies bijhouden in Google AnalyticsConversiedoel Google Analytics is als een football

Je meet nu je conversiedoelen in Google Analytics. Leuk. En dan? Let’s play ball!

Welk verkeer levert je wat op

Ga naar Rapportage bovenin, in de kolom links naar Acquisitie, Alle Verkeer, Bron/Medium. Zie kolommen, hier kun je rechts de conversiedoelen erbij zetten.

Google Analytics medium - bron - Conversiedoelen instellen

Je ziet vervolgens het conversiepercentage per doel (“doelconversieratio”) , het aantal conversies (“behaalde doelen”) en de totale waarde (“doelwaarde”). Kortom: wat leveren je verschillende online marketing inspanningen precies op? Heeft Google Ads, Facebook Ads, de nieuwsbrief, die betaalde link, SEO, Twitter of Facebook wel zin, in termen van conversie? Klik in de kolom bovenin op bijvoorbeeld “behaalde doelen” om te kijken welk kanaal je het meeste of minste oplevert in aantallen conversies.

Je verkeer inzet bepalen

Voordat je iets gaat bepalen: heb je wel alle doelen toegevoegd?

Ga naar Rapportage bovenin, in de kolom links naar Conversies, Toeschrijving, Hulpprogramma’s. Je ziet hier de laatste verkeersbron waarvandaan de conversies plaatsvonden. Maar. Soms. Bezoeken mensen meerdere malen je website. Eerst via SEO, dan via Facebook, dan weer via SEO. Dan zie je onder Bron / medium alleen wat bij SEO staan als verkeersbron dat een conversie heeft opgeleverd. Maar Facebook had ook een rol. Hoe zie je dat? Goed dat je het vraagt, want dat is belangrijk.

Ga naar Rapportage bovenin, in de kolom links naar Conversies, Multi-channel trechters, Assisted Conversions. Hier zie je per soort verkeer (“MFC-kanaalsgroep”), of per medium of per bron óf per bron/ medium (beste keuze), de ondersteuning van een conversie (“assisted conversion”) en de conversies waarbij deze bron  / medium de laatste verkeersbron was (“laatste klik of directe conversies”).

Staat er niks bij assisted conversion en niks bij laatste klik of directe conversies? Dan levert die verkeersbron jou dus niks op in termen van conversie. Kost die verkeersbron geld? Kijken hoe je het kan verbeteren of kan verwijderen, kun je dat geld zetten op iets wat wél werkt.

Algemene observaties:

  • Vaak levert Google – organic het meeste verkeer en de meeste conversies op;
  • Een nieuwsbrief levert relatief een hoog conversiepercentage op;
  • Facebook en Twitter leveren vaak weinig directe conversie op, maar wel weer assisted conversions.
  • Referals wisselt enorm; maar doorgaans levert het weinig op.
  • Google Ads en Facebook Ads hangt enorm af van de manier van inzetten. Vaak is dit een kwestie van professioneel inzetten.
Wil je meer inzicht in de onderliggende rollen van je verkeersbronnen, ga dan naar Rapportage bovenin, in de kolom links naar ConversiesMulti-channel trechtersBeste conversiepaden. Hier zie je de beste aaneenschakeling die bezoekers hebben gemaakt van je verschillende kanalen. Een mooi begin om je customer journey vast te gaan leggen!

Welke pagina’s zijn belangrijk?

En welke pagina’s kun je gaan verbeteren en vaker inzetten als bestemming voor je verkeerskanalen? Ga naar Rapportage bovenin, in de kolom links naar Gedrag, Site-inhoud, Bestemmingspagina’s. Nu zie je alle belangrijke pagina’s op je website, gesorteerd op aantal sessies. Rechts kun je ook weer de lijst sorteren op Doelconversieratio, Behaalde doelen en Doelwaarde.

  • Sorteer op Behaalde doelen en je ziet welke pagina jou het meeste oplevert in aantallen;
  • Sorteer op Doelconversieratio, en je ziet welke pagina’s de hoogste conversiepercentages heeft.
  • Zorg voor meer verkeer op pagina’s met een hoog conversiepercentage: dat levert je het meeste op.
  • Verbeter het conversiepercentage op pagina’s met een laag conversiepercentage, vooral als het aantal sessies hoog is.

Natuurlijk kun je veel meer leren in Google Analytics en daar óók acties aan koppelen. Maar als je bovenstaande hebt doorlopen, heb je als het goed is al genoeg actiepunten. Actiepunten gericht op meer conversie. Succes!

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *