Zakelijk mobiel bellen: privé of op zaak?
Ondernemen gaat om kosten efficiënt beheren, zeker als zzp’ers. Zakelijk mobiel bellen is daar een aspect van: consumentenabonnementen zijn doorgaans goedkoper. Kwestie van opgeven in je btw-aangifte als privé-inbreng toch? Daar komt echter wat meer bij kijken. Vooral als je niet alleen kijkt naar een sim only zakelijk abonnement maar ook naar een abonnement met toestel.
Belastingregels voor ZZP’ers
Zakelijk bellen is een zakelijk kostenpost die je inclusief btw mag aftrekken van je inkomstenbelasting. Privégesprekken vallen daar niet onder. Op de site stelt de Belastingdienst zelfs dat een privételefoonabonnement niet aftrekbaar is, alleen de zakelijke gesprekken die je via dat abonnement voert. Andersom is een zakelijk telefoonabonnement aftrekbaar minus de privégesprekken.
In de praktijk van werkend Nederland zijn er echter veelal abonnementen waarin je een flat fee betaald voor de gesprekken in Nederland – er zijn geen aparte kosten per telefoongesprek. Een advies is om dan te schatten onder welke verhouding privé en zakelijke gesprekken op je abonnement gebeuren. Die schatting moet aannemelijk en aantoonbaar zijn. Pas die verhouding vervolgens toe bij het verwerken van je abonnement.
Tip! Daarbij is het volgens Knab ook niet verplicht om een bedrijfsmatig abonnement op je bedrijfsnaam te laten zetten. Je kunt gewoon je privéfactuur op je privéadres en privérekening zetten en toch volledig zakelijk opgeven.
Verschillen tussen zakelijk en privé abonnement
Wat zijn dan de overwegingen om toch een zakelijk abonnement te kiezen? Ik vond de volgende verschillen voor je:
- De aanschaf van een telefoon op afbetaling wordt geregistreerd bij het BKR als lening. Een zakelijk telefoon abonnement valt niet onder die registratieplicht. Dit is vooral een overweging wanneer je verwacht in de toekomst een huis te kopen of een lening af te sluiten.
- Heb je collega’s? Dan kun je belminuten en data delen bij een zakelijk abonnement. Afhankelijk van je abonnement wordt overmatig gebruik automatisch verrekend.
- Toegang tot de klantenservice is zakelijk vaak beter geregeld – maar niet altijd. Dito voor oplossingen bij zakelijke problemen.
- Een zakelijk abonnement is wel duurder dan een privé-abonnement.
- Je privé-werkbalans is een stuk gemakkelijker wanneer je je zakelijke telefoon gewoon uitzet wanneer je niet werkt. Even whatsappen met de baas en mailtjes checken voorkom je zo. Kun je niet zonder werk? Veel telefoons hebben dual sim: ruimte voor je zakelijke én je privé simkaart.
Sim only of inclusief toestel?
Een nieuw toestel kost geld en kun je dus aftrekken van je winst. De Belastingdienst heeft daar een aantal regels voor:
- Goedkoper dan €450 kun je hetzelfde jaar volledig aftrekken;
- Duurder dan € 450 en voor gebruik langer dan een jaar, die moet je afschrijven. Bereken een vast bedrag per jaar gedurende de looptijd, minus de verwachte restwaarde.
- Startende ondernemers mogen meer dan € 450 in het eerste jaar aftrekken – Check daarvoor de Belastingdienst-website voor startende ondernemers want de regels voor ondernemers veranderen nog wel eens.
Nu kun je tot € 450 een knappe Android kopen… Wil je echter een Apple dan koop je daar alleen een tweedehandsje mee. Het meefinancieren van je toestel met je abonnement – die daardoor per maand duurder wordt – is dan geen gek idee, vooral wanneer je dit zakelijk doet zonder BKR-registratie. Nadeel is wel dat je dan voor de komende jaren vastzit aan dat toestel. Met een sim only zakelijk abonnement gooi je je nieuwe sim in je oude telefoon en bepaal jezelf wanneer je die vervangt. Of niet. Jij bepaalt.
Reacties