3 manieren om nieuwe en bestaande medewerkers te motiveren

brand
Medewerkers motiveren tips

3 manieren om nieuwe en bestaande medewerkers te motiveren

Een bedrijf is zo goed als de mensen die er werken. Het is een cliché, maar oh zo waar. Gemotiveerde en betrokken medewerkers zijn productiever en loyaler aan een organisatie, onderneming of instantie. Maar hoe zorg je ervoor dat je getalenteerde, ervaren en gedreven medewerkers vindt en aan je bindt?

Open communiceren is een goed startpunt. Want als je weet wat er leeft onder personeel kun je daarop inspelen om het te verbeteren. Als je eigen inbreng serieus neemt en toepast in je bedrijfsvoering voelen medewerkers zich gewaardeerd en maak je ze mede-eigenaar van iets wat ze zelf hebben bedacht. Door te laten merken dat iedereen alles tegen je kan zeggen zorg je voor een open werksfeer.

Iedereen in je team moet ervan doordrongen zijn dat elk teamlid een onmisbaar onderdeel is om het proces soepel te laten verlopen. Van de Accountmanager tot de Receptioniste. Van de Accountant tot de Marketeer. Samenwerken wordt op deze manier samen werken. Als dat je bedrijfsfilosofie is vindt dat ook zijn weerklank bij goede mensen die werkzoeken. Want zeker met de aantrekkende arbeidsmarkt gaan mensen niet alleen meer voor de beste arbeidsvoorwaarden. Werksfeer en doorgroeimogelijkheden zijn minstens zo belangrijk om een ideale werkgever te zijn. We geven je 3 manieren om je werknemers gemotiveerd en vooral loyaal te houden.

1. Be part of the team

Zorg dat iedereen weet dat zijn of haar skill-set en drive onmisbaar zijn voor het team. Stel jezelf op als een gelijkwaardig teamlid en niet als een baas. Natuurlijk ben jij wel degene die uiteindelijk de beslissingen neemt, maar dat hoef je niet steeds te bevestigen. Luister naar je team en neem hun inbreng serieus, misschien leer je er iets van.

2. Luister echt!

Herken en erken vaardigheden, talenten en ambities van medewerkers. En doe er iets mee! Op die manier voelen de mensen die het werk doen zich gehoord en dat zal hun betrokkenheid, loyaliteit en productiviteit ten goede komen. Door goed te luisteren komen sluimerende conflicten snel aan het licht en kun je die voortijdig de kop indrukken. De meeste conflicten worden namelijk veroorzaakt door misverstanden die te lang onuitgesproken blijven.

3. Maak medewerkers verantwoordelijk

Open communicatie op de werkvloer is een van de belangrijkste tools om problemen op te sporen en op te lossen. Als er iets niet goed gaat is het zaak om daar snel iets aan te doen. Vraag aan betrokkenen hoe zij de bedrijfsvoering zouden verbeteren. Geef ze de verantwoordelijkheid en de middelen om het in te richten zoals zij denken dat het moet.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.