4 waardevolle tips om een off-page SEO strategie een boost te geven
SEO kan onderverdeeld worden in twee categorieën, on-page SEO en off-page SEO. In dit artikel gaan we het hebben over de verschillen tussen de beide soorten SEO, waarna we dieper ingaan op het belang van off-page SEO en het genereren van goede kwaliteit backlinks.
Het verschil tussen on-page SEO en off-page SEO
On-page SEO richt zich op de aspecten die je binnen een website kunt aanpassen. Hiertoe behoren bijvoorbeeld de structuur van een URL, de alt tekst die je kunt toevoegen, titel tags, meta omschrijvingen, zoekwoord optimalisatie en de algemene inhoud van een website. Wanneer we het hebben over off-page SEO gaat het met name over het optimaliseren van ranking factoren buiten een webpagina om. Het kan dan gaan over het bevorderen van de autoriteit van een domein, het behalen van backlinks, pay per click en lokale SEO. Met dit soort activiteiten kan de wijze waarop gebruikers en zoekmachines een website zien, verbeterd worden. Off-page SEO oefent voornamelijk invloed uit op de mate van geloofwaardigheid, autoriteit, populariteit en relevantie van een website.
Het belang van backlinks
Alhoewel de structuur en inhoud van een website weldegelijk van belang zijn, lijkt dit niet de focus van zoekmachines te zijn. Er zijn honderden factoren die een rol spelen in de positionering van een webpagina in de zoekresultaten van een zoekmachine. De exacte waarde die een zoekmachine hecht aan deze factoren is eveneens onduidelijk. Toch veronderstellen we, en vele professionals met ons, dat backlinks nog steeds een belangrijke factor zijn in het algoritme van Google. Dit wordt duidelijk wanneer je kijkt naar websites die hoog ranken in de zoekresultaten, deze websites hebben over het algemeen meer backlinks. Daarnaast heeft Google laten weten dat PageRank nog steeds ingezet wordt, maar dat er ook gelet wordt op vele andere off-page SEO factoren. Eén van die factoren richt zich met name op de reputatie van een website, daartoe behoort het verrichten van een ‘Reputation Research‘. Dit onderzoek wordt uitgevoerd op basis van reviews van gebruikers, uitingen van professionals binnen een industrie en hoogwaardige nieuws websites zoals bijvoorbeeld Wikipedia.
Wel is het belangrijk om te vermelden dat het tegenwoordig niet zozeer meer gaat om het behalen van een grote hoeveelheid aan backlinks. De kwaliteit is veel belangrijker geworden, dit bevordert namelijk ook weer de geloofwaardigheid en autoriteit van een webpagina. Er zijn veel verschillende manieren waarop je backlinks kunt behalen, we zullen een paar van de beste tactieken met je doornemen zodat ook jij sterke backlinks kunt binnenslepen. Liever video? Bekijk deze tips van Google’s Matt Cutts:
Voeg feiten en statistieken toe
Wanneer zou je zelf een link plaatsen die leidt naar een externe website? Naast dat het zou kunnen gaan om een vriendendienst, worden de meeste backlinks geplaatst om de inhoud van een website te versterken. Wanneer je veel tijd en moeite hebt gestoken in het schrijven van een blog, is het toevoegen van relevante data bevorderlijk voor de kwaliteit van een stuk. Hier kun je slim op inspelen wanneer je content creëert dat zich richt op een breed onderwerp. Over het algemeen raden we vooral aan om feiten en statistieken toe te voegen. Wanneer je zelf content schrijft heb je hier namelijk vaak ook baat bij. Natuurlijk kost het schrijven van content veel tijd, moeite en geld, vooral wanneer het gaat om statistieken. Toch kan deze investering zeker leiden tot meer backlinks, die van goede kwaliteit zijn.
Kies dus een onderwerp dat relevant is aan jouw niche, bijvoorbeeld linkbuilding. Schrijf een sterk artikel met interessante feiten en aanvullende statistieken. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen om een overzicht te maken van waarin je dieper ingaat op belangrijke statistieken over linkbuilding die je hebt gevonden op externe websites die over een hoge autoriteit beschikken. Daarna kun je met de implementatie van de juiste zoekwoorden aan de slag. Deze zoekwoorden zouden bijvoorbeeld gericht kunnen zijn op marketing professionals die meer willen weten over linkbuilding.
Broken content building
Broken content building is een creatieve variatie op broken link building. De laatstgenoemde vorm van linkbuilding richt zich op het vinden van bronnen die relevant zijn aan jouw niche die niet meer goed functioneren. Vervolgens kun je zelf content aanleveren die deze leegte op kan vullen, waarna je contact op kunt nemen met de webmaster om te vragen of een verwijzing mogelijk is naar de content op jouw webpagina. Het nadeel is dat deze manier van linkbuilding enorm veel tijd kost. Het vinden van de dode links kost vaak veel moeite, zonder met zekerheid te weten of de webmaster op dit aanbod zit te wachten. Gelukkig hebben we een manier gevonden waarmee je veel kostbare tijd, moeite en geld kunt besparen.
Broken content building kun je uitvoeren met behulp van de Content Explorer van Ahrefs. Deze functie kun je als volgt gebruiken om gebroken links op een efficiënte manier op te sporen. Je hoeft alleen een zoekwoord dat relevant is aan een onderwerp waarover je recentelijk geschreven hebt in te voeren in de Explorer. Daarna heb je de mogelijkheid om met behulp van een filter alleen gebroken links op te vragen. Zo kun je erachter komen welke webpagina’s erg populair zijn èn een dode link hebben met betrekking tot het zoekwoord dat je hebt ingevoerd. Daarna hoef je alleen maar de beste opties uit te zoeken en contact op te nemen met de beheerder van een website.
Investeer in langere artikelen
Alhoewel de kans groot is dat je al veel investeert in blogs van goede kwaliteit, raden we je toch echt aan om langere blogs te plaatsen. Dit adviseren we je op basis van een onderzoek dat uitgevoerd is door BuzzSumo, deze onderneming heeft tot wel over 900 miljoen blogs geanalyseerd. De uitkomst was dat langere content over het algemeen tot wel 77% meer backlinks heeft dan kortere artikelen. Natuurlijk moet je voor jezelf overwegen of het de tijd en moeite waard is.
Nodig gastbloggers uit
Onze laatste tip richt zich vooral op het uitnodigen van gastbloggers. Er zijn veel verschillende manieren waarop dit bevorderlijk zou kunnen zijn voor het behalen van backlinks. Ten eerste, kun je met behulp van deze tactiek een geheel nieuw publiek aanspreken. Deze tactiek kan een perfecte introductie zijn voor een publiek dat normaliter geïnteresseerd is in gelijke content, maar nog nooit in contact is gekomen met jouw website.
Daarnaast zien we vaak dat dit niet alleen kan leiden tot backlinks, maar er ook voor kan zorgen dat gebruikers de naam van jouw domein vaker noemen. Natuurlijk weegt dit zonder verlinking minder zwaar voor een zoekmachine, toch kan dit zeker een positieve bijdrage leveren.
Een laatste advies is om vooral te kijken naar de uitgebreide mogelijkheden wanneer je gebruik maakt van een gastblogger. Deel de content bijvoorbeeld op relevante pagina’s aan de industrie waarin je werkt. Je hoeft je hierbij niet zozeer te focussen op de exacte niche. Laat de gastblogger ook verwijzen naar jouw webpagina op zijn of haar website. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om social media in te zetten om een groter bereik te kunnen behalen, dit vergroot de kans op het behalen van backlinks.
We hopen dat je met behulp van deze tactieken aan de slag kunt. Er zijn echter nog veel meer wijzen waarop je backlinks kunt behalen. Je kunt er ook voor kiezen om zelf een creatieve manier te bedenken. Het is hierbij vooral belangrijk om te denken vanuit een derde persoon, in welke gevallen zou je zelf een backlink plaatsen? Als je geïnteresseerd bent geraakt en meer informatie wilt over linkbuilding of off-page SEO dan staan we je graag te woord!
Reacties