Contentstrategie: het belang van regelmatige content

brand
Contentstrategie

Contentstrategie: het belang van regelmatige content

Als contentspecialist ben je continu bezig met de productie van content, en dan is het belangrijk om een regelmatige contentstrategie te hebben. Content is de basis van je marketingmechanisme, dus het is van belang dat je regelmatig nieuwe inhoud post, in alle mogelijke vormen. Dit wil je natuurlijk op een efficiënte, geld- en tijdbesparende wijze doen, maar hoe dan? In dit artikel leggen we uit wat een contentstrategie precies is, en op welke manier je die het best vormgeeft en inzet. 

Wat is een contentstrategie? 

Een contentstrategie zet je in om content die relevant is te delen met diverse doelgroepen via uiteenlopende kanalen. Je maakt dus overwogen keuzes in de dingen die je plaatst, en waar je die plaatst. Door gericht waardevolle en relevante content te plaatsen, krijg je een duidelijk beeld van je doelgroep en weet je die ook aan je te binden. Een goede contentstrategie is in principe de basis van het hele proces van contentmarketing 

Contentstrategie

Waarom regelmatige content? 

Je moet je content blijven vernieuwen en aanvullen. Dit is de enige manier om gezien te worden door je doelgroep. Het klinkt logisch, hoe meer actuele informatie je aanbiedt, hoe interessanter je bent voor een potentiële klant. Maar er zijn meer redenen te noemen waarom regelmatige content een belangrijk onderdeel is van je contentstrategie.  

Zoekmachines en SEO 

Om hoger in de zoekresultaten van een zoekmachine als Google te verschijnen, helpt het als je regelmatig content plaatst. Telkens als je nieuwe content plaatst, komt Google even op je website ‘kijken’. Als je website vaak wordt bekeken door een zoekmachine, heb je de kans om met je SEO hoger in de zoekresultaten te komen op basis van je nieuwe content. Daar kun je namelijk ook weer nieuwe zoekwoorden aan toevoegen. Elke aanvulling in je online content wordt door een zoekmachine gezien, waarna de waardering van je website stijgt. 

Hoe ontwikkel je een contentstrategie? 

Je kunt het best stapsgewijs te werk gaan. Begin met het bepalen van je doel. Probeer dat doel vervolgens zo tastbaar mogelijk te maken. Wat is de hoogst haalbare doelstelling voor jouw onderneming? Is dat bijvoorbeeld een online verkoop, of misschien naamsbekendheid?  

Doelgroep 

Als je hebt bepaald wat je doel is, moet je achterhalen wie je doelgroep is, en wat die wil. Om een efficiënte contentstrategie op te stellen, moet je de wensen en behoeften van je doelgroep kennen. Dat kan bijvoorbeeld door gewoonweg informatie in te winnen bij de klant zelf, of een betrokken instantie of klantenservice. Maar je kunt meer doen om je doelgroep te leren kennen.  

Zoekwoordenonderzoek 

Een onderzoek naar de zoekwoorden van je doelgroep, leert je gigantisch veel over de manier waarop je die kunt bereiken. Je weet dan tenslotte hoe je met je SEO hierop in kan spelen. Maar daarnaast leren de zoektermen je ook welke informatie je doelgroep nodig heeft. Op die manier kun jij daarop inspelen met de regelmatige content die je creëert.  

Onderwerpen en format kiezen 

Als je weet welk doel je nastreeft, en je kent je doelgroep, dan heb je als het goed is een berg aan informatie die je om kunt zetten in waardevolle content. Kies een invalshoek om met je onderwerpen om te gaan, en zoek het best passende format om je publiek te bereiken. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van blogs zijn, maar als een video of een striptekening beter aansluit bij je doelgroep, moet je hier rekening mee houden. Probeer een soort kalender te maken van je content. Wanneer in het jaar wil je welke informatie gaan plaatsen. Kun je inspelen op de seizoenen? 

Soorten content 

Een bekend model onder contentspecialisten is het 3H-model. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen Hygiëne, Hero en Hub. Hygiëne moet je zien als je basiscontent. Dit is dus de informatie die de veelgestelde vragen beantwoordt. Hero staat voor unieke content die bedoeld is om een grote groep bezoekers kennis te laten maken met jouw product of dienst. De content hoeft niet over een product te gaan, het kan ook bijvoorbeeld een evenement of thema zijn. Met Hub probeer je de relatie met bezoekers in stand te houden. Dat kan door bijvoorbeeld gratis producten of consults aan te bieden. Met Hub blijven bezoekers je volgen. 

Content distribueren 

Als je content hebt gemaakt en keurig op je website hebt geplaatst, betekent dit niet automatisch dat bezoekers gelijk bij jouw item uitkomen. Daar is nog steeds een goede SEO-strategie voor nodig. Maar als je die niet hebt, of nog beginnend bent, is het dus belangrijk om zelfstandig de doelgroep op te zoeken. Dat kan door je content bijvoorbeeld op het juiste moment te delen via social media. Maar denk ook eens aan de mogelijkheden van een nieuwsbrief, of een advertentie op social media. 

Content delen

Wat kun je nog meer doen? 

Om een effectieve regelmatige contentstrategie op te zetten, zijn er nog veel meer mogelijkheden. Of je nu een ervaren contentmarketeer bent, of pas net om de hoek komt kijken, het is gewoon lastig om de stroom aan nieuwe content gaande te houden. Al helemaal als je er in je eentje voor staat. Probeer daarom de kracht van je team te benutten om de regelmaat in je contentvoorziening te houden. 

Samen sterk 

Als je jouw team betrekt bij het verzorgen van de content, zul je zien dat dit in meerdere opzichten voordelig uit kan pakken. Vaak vinden medewerkers het leuk om betrokken te worden bij inhoudelijke vraagstukken, je voelt je belangrijk en de onderlinge teamband wordt versterkt. Vergeet ook niet dat iedere speler uit je team andere specifieke kennis heeft, en daarmee een invalshoek of onderwerpkeuze kan opperen waar je zelf wellicht niet aan had gedacht. Tot slot spreid je de werkdruk als die door meer personen wordt gedragen. 

Wees creatief 

Er zijn altijd nieuwe manieren te bedenken om content aan te bieden. En elk onderwerp kent een ideale benadering, zoals ook elke doelgroep door een ander format wordt getrokken. Kijk bij de thema’s die je behandelt verder dan je neus lang is. Schrijf je bijvoorbeeld meerdere blogs over hetzelfde onderwerp? Dan kan het interessant zijn om deze te bundelen in een E-book. Of is een onderwerp lastig uit te leggen? Maak dan gebruik van bijvoorbeeld een infographic.  

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.