Creëer engagement met user generated content (UGC)
Het kan soms lastig zijn om als merk alsmaar nieuwe inhoud te moeten maken, maar met user generated content word je een handje geholpen door de gebruikers zelf. Wat is er belangrijker dan een goede binding met je publiek, als je een product of dienst wil promoten? Met user generated content zorg je ervoor dat gebruikers zich betrokken voelen bij je merk. Maar er zijn tal van andere voordelen te noemen, daarover zul je in dit artikel lezen. Eerst wordt er uitgelegd wat user generated content precies is, en we kijken ook hoe je het zelf kunt aanwenden om de binding met je publiek te verbeteren.
User generated content, wat is het?
Met user generated content wordt, zoals de naam al doet vermoeden, alle mogelijke content bedoeld die op het internet staat en is gemaakt door een gebruiker voor een merk. Dat kan op alle mogelijke manieren. Een gebruiker kan een klant zijn die een bericht op social media post over je bedrijf, of een fan die over haar favoriete kledingstuk schrijft dat ze bij jou kocht. Het kan ook gaan om een samenwerking tussen het merk en de gebruiker. Maar in de kern is user generated content dus content met betrekking tot jouw merk, die door een gebruiker is geplaatst.
Waarom is UGC zo belangrijk?
De komst van user generated content was een game-changer in de marketingwereld. Opeens ligt de nadruk weer op de klant, en wat die klant te zeggen heeft over jouw product of dienst. Dat is erg belangrijk, omdat het grootste deel van de consumenten zich door UGC laat beïnvloeden in hun aankoop. Wat iemand anders heeft te zeggen over jouw product of merk, wordt gezien als een graadmeter van de betrouwbaarheid en kwaliteit. Je maakt vaak gebruik van subtiele promotie die gepaard gaat met meer authenticiteit, gegoten in een creatieve vorm.
Publiek
Het grootste verschil met traditionele marketingstrategieën is dat je met UGC niet iets creëert vóór je publiek, maar mét je publiek. Naast betrokkenheid heeft dit meer voordelen. Zo kun je ook nieuwe inzichten verwerven, omdat een gebruiker vanuit een uniek perspectief je merk benadert. Dit kan je een nieuwe kijk op de dingen geven. Met interactieve campagnes krijg je ook de mogelijkheid je publiek te mobiliseren, en bijvoorbeeld een schare fans te vormen. Dit alles kan je een hoop tijd, moeite en geld besparen. De gebruiker doet tenslotte het grootste deel van het werk.
Voordelen voor publiek
Ook voor het publiek zelf zitten er natuurlijk voordelen aan het gebruik van UGC. Een gebruiker voelt zich gezien en gewaardeerd als hij of zij via UGC onderdeel uitmaakt van een proces, en daarbij ook bijvoorbeeld een mening mag geven. Je wordt gevoelsmatig bijna een mede-eigenaar, wat de band met het merk versterkt. Het publiek krijgt tot op bepaalde hoogte ook een soort van zeggenschap, want er kunnen altijd goede ideeën of adviezen worden aangebracht.
Vormen
Zoals je ziet is user generated content een gigantische bron aan informatie voor zowel jou als het publiek, die de reputatie van je bedrijf ten goede kan komen. Er zijn veel verschillende vormen waarin je publiek UGC kan plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan een blog of forum waarop mensen hun mening geven. Ook posts op social media zijn een welkome vorm van UGC. Als iemand je product de hemel in prijst, kan het de moeite waard zijn om dit te retweeten. Dit geldt natuurlijk voor alle positieve recensies en reviews die worden geschreven door je publiek.
Samenwerking
Het kopiëren van positieve uitlatingen over je merk of product, is een erg makkelijke vorm van UGC. Je kunt ook investeren in een samenwerking, bijvoorbeeld met een bekende influencer. Die kan een tutorial maken, of een recensie schrijven. De promotie kan natuurlijk veel subtieler. Je hoeft niet eens je product of merk te noemen. Soms kunnen een bepaalde levensstijl of specifieke waarden overlappen met hetgeen waarvoor je publiek staat, waardoor de link naar jouw merk toch wel wordt gemaakt.
Altijd communiceren
Waar het bij UGC vaak fout gaat, is de vrijheid die bedrijven nemen om content van andere gebruikers in te zetten voor hun eigen gewin. Te vaak ontstaan er conflicten omdat een video of afbeelding, of een stuk tekst, te pas en te onpas is gekopieerd door een merk. Probeer dus altijd de auteur te achterhalen en daarmee in contact te komen, zodat je zeker weet dat je toestemming hebt om ermee te werken.
Manieren om UGC te stimuleren
Hoe moet je als bedrijf te werk gaan als je gebruik wil maken van UGC? Er zijn verschillende strategieën om de binding met je potentiële klanten te vergroten. Klantonderzoek is een van de meest nuttige investeringen om te achterhalen wat de behoefte van je klant is, en wat diegene ergens van vindt. Je kunt niet alleen inzichtelijke informatie inwinnen, maar je krijgt ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld peilingen te doen of juist een uitgebreid specifiek vraagstuk neer te leggen. Je kunt bijvoorbeeld kijken welke klantgegevens je al bezit als bedrijf, en hoe je die kunt inzetten om meer te weten te komen.
Deskundigen interviews
Door zelf interviews met specialisten en experts binnen jouw vakgebied af te nemen, kun je gebruikmaken van je eigen netwerk om klanten te informeren. Bovendien haal je de banden met de branche op deze manier aan, en je breidt je eigen kennis ook uit. Vergeet ook niet dat je het publiek van de geïnterviewde eveneens bereikt, en daarmee je netwerk wellicht uitbreidt.
Wedstrijden
Wat veel bedrijven doen om het publiek voor hun merk te interesseren, is wedstrijden organiseren. Dit gebeurt veelal op social media, en vaak zijn de wedstrijden simpel van vorm. Er wordt bijvoorbeeld een foto gedeeld waarbij een gebruiker dan een vriend of vriendin moet taggen. Dit vergt minimale moeite en een zeer kortstondige interactie. Je bent meer gebaat bij een wedstrijd die creativiteit van het publiek vereist, of in ieder geval een unieke manier om een bijdrage te leveren.
Samenwerken met publiek
Je kunt er ook voor kiezen om een samenwerking aan te gaan met je publiek, waarbij je iets aanbiedt dat zowel voor jou als de gebruiker van belang is. Denk bijvoorbeeld aan de filmpjes waarin je jouw hoofd kunt gebruiken op het lichaam van verzonnen karakters, die bijvoorbeeld een dansje doen. De verzonnen karakters en de technologie levert een bedrijf, de gebruiker levert vervolgens eigen input en verbindt zich aan het merk.
Klanten zijn verhalen
Je kunt ervoor kiezen om het verhaal van een klant niet te laten stoppen bij de aankoop, maar in een bredere context te plaatsen. Je merk kan een grote of een kleine rol spelen in het leven van een klant. Maar bovenal zorgt achtergrondinformatie voor een menselijk verhaal, of een andere duiding bij je product of dienst.
Reacties