Kwalitatieve content: de heilige graal?

brand

Marketing is een sector die de laatste decennia enorm veranderd is. Van offline marketing naar online marketing. Van het bedenken van een leuke advertentie voor in de krant tot contentcreatie voor websites. Van het bedenken van een hippe slogan tot rekening houden met SEO, SEA, CTA’s en nog meer van die heerlijke acroniemen. In de marketingstrategie van vandaag de dag is contentcreatie een onmisbaar gegeven om gevonden te worden door de klant. Jammer genoeg denken nog steeds veel te veel ondernemers en marketeers dat content an sich genoeg is. Duizenden teksten worden de wereld in gepompt zonder oog te hebben voor de kwaliteit van de tekst. Nochtans is kwalitatieve content één van de beste en gemakkelijkste manieren om winsten te boeken in jouw marketingstrategie.

Kwaliteit boven kwantiteit

Zo goed als elke onderneming met een online aanwezigheid heeft maar één doel: gevonden worden door de klant. Dat betekent ook content de wereld in sturen die hoog scoort in de zoekresultaten. Dat betekent ook voldoende content de wereld in sturen om telkens opnieuw gevonden te worden. Nochtans omvat een goede marketingtekst heel wat meer aspecten dan enkel ‘gevonden worden’. Zo is de click-through rate van groot belang, is het belangrijk dat je relevante informatie voor de eindgebruiker neerpent en zo bouwt een goede tekst ook vertrouwen op tussen klant en onderneming. Een kwalitatieve tekst die een antwoord geeft op de vragen waarmee de lezer kampt valt te verkiezen boven tientallen marketingteksten die volstaan met keywords maar daardoor ook quasi onleesbaar zijn. Bovendien wordt er veel vaker gelinkt naar kwalitatieve teksten. Deze backlinks verbeteren jouw positie bij de zoekmachines en zorgen ook voor een indrukwekkende duurzaamheid: één goede tekst kan jaren later nog in Google gevonden worden. Een dergelijke tekst kan overigens vele vormen aannemen. Van een blog tot een informatieve tekst. Ben je actief in de markt van de B2B? Dan toont een recente studie van Netline aan dat je het e-book best wat extra aandacht geeft.

Zo schrijf je de beste content.

De voordelen van kwalitatieve content

We weten ondertussen dat kwaliteitsvolle content wonderen doet voor de ranking in Google en voor interactie met de klanten. Daar komt nog eens bij dat kwaliteitsvolle teksten ook zorgen voor meer tractie op sociale media. De juiste tekst kan zomaar viraal gaan of op zijn minst een gesprek tussen jouw volgers op poten zetten. Hoe meer interacties deze onderling hebben hoe meer jouw brand in de aandacht en in hun leefwereld komt te staan. Ook is het zo dat je dankzij kwaliteitsvolle teksten jouw onderneming in de markt kunt zetten als een autoriteit binnen de sector. Dat helpt niet alleen voor de brand awareness maar zorgt er ook voor dat jouw bedrijf vertrouwen van de consument geniet. Je bouwt er met andere woorden een loyale klantenbasis mee op. Klanten appreciëren correcte informatie en klikken de volgende keer dat ze op zoek zijn naar info al meteen jouw links aan. Mooi meegenomen! Om maar te zeggen: het is het waard om even aandacht te schenken aan een goede contentmarketingstrategie.

Maak kwalitatieve content.

Hoe schrijf je kwalitatieve content?

Nu kan je natuurlijk lekker een beetje orakelen over kwalitatieve content schrijven. Maar hoe pak je dat nu het best aan? Net zoals bij alles hangt dat natuurlijk deels af van de sector en de exacte boodschap die je mee wilt geven. Dat gezegd zijnde zijn er absoluut enkele algemene raadgevingen om in het achterhoofd te houden bij kwalitatieve teksten. We zetten er een paar op een rij:

Het uiterlijk telt

De knapste content in een lelijk jasje zal niemand bekoren. Dat betekent dan ook dat er best wel wat aandacht mag gaan naar de omkadering. Een mooie afbeelding, alinea’s van een beheersbare lengte, correcte grammatica, het ontbreken van spellingsfouten en ga zo maar door. Het telt allemaal mee voor die eerste indruk. Een goede eerste indruk? Dat is onbetaalbaar. Een slechte? Dat is nauwelijks goed te maken.

On brand

Ieder bedrijf heeft een eigen persoonlijkheid en een eigen uitstraling. Je weet dat Werther’s originals teert op nostalgie en je weet dat Apple het moet hebben van prestaties en een strak design. Een goede en kwalitatieve tekst is dan ook volledig on brand met de rest van de content. Geen hippe taal wanneer je merk professionaliteit vereist. Geen droge tekst wanneer je mikt op die bevolkingsgroep die daar geen boodschap aan geeft.

Geef je antwoorden?

Klanten die doorklikken op content doen dat vanuit twee overwegingen. Of ze zoeken naar basisinformatie over een bepaald onderwerp of ze zoeken naar meer diepgaande informatie over datzelfde onderwerp. Een teken van een sterke content is als ze op jouw website beide vinden. Door enkel basisinformatie aan te bieden haakt een deel van het publiek af. Door enkel diepgaande informatie aan te bieden bouw je nooit een publiek op. Hou deze tweedeling dus altijd in de gaten!

Ben jij op zoek naar de beste tips en tricks om goede content te schrijven? Beschouw je jezelf als een content creator en wil je weten waar op te letten? Download dan dit naslagwerk voor de content coördinator. Zo sla je nooit meer een kemel bij het opstellen van jouw teksten. Zo geef je jezelf de beste kans om die ene goede tekst de wereld in te sturen.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *