Een contentstrategie die organische traffic scoort?

brand
Contentstrategie toepassen voor organisch verkeer

Een contentstrategie die organische traffic scoort?

Elke website bestaat bij de gratie van traffic, oftewel: bezoekers. Je kunt nog zulke mooie aanbiedingen, content en producten online hebben staan, zonder verkeer naar jouw bedrijfswebsite zal niemand ze zien. Verreweg de meeste online traffic wordt op gang gebracht via zoekmachines, waarbij Google natuurlijk met stip op één staat. Met een goede contentstrategie kun je veel invloed uitoefenen op het binnenhalen van traffic via zoekmachines, onder meer door SEO toe te passen op je content.

Organische traffic is king

Verkeer dat je binnenhaalt vanwege een doordachte contentstrategie en succesvolle SEO, wordt organische traffic genoemd. Organische traffic betekent zoiets als: natuurlijke aanwas van bezoekers.

Daar tegenover staat niet-organische traffic. Dat zijn bezoekers die je binnenhaalt met betaalde advertenties (SEA of andersoortige advertenties, bijvoorbeeld via betaalde banners), via links die je deelt in nieuwsbrieven of op social kanalen, of via een tussenpersoon die je hebt betaald (bijvoorbeeld een vermelding op andermans website).

Voor niet-organische traffic geldt: zodra jij stopt met betalen, moeite doen of tijd investeren, stopt de traffic. Als jij de nieuwsbrief niet meer verstuurt, je SEA-budget stopzet of geen banners meer koopt, ben je je traffic kwijt.

Dat zit anders bij organische traffic: als je SEO eenmaal staat en bezoekers naar jouw site leidt, dan blijft het dat doen. Uiteraard moet je onderhoud plegen en continu bijsturen, maar in principe geldt dat organische traffic een meer duurzaam karakter heeft. De omstandigheden zijn kennelijk dusdanig dat veel mensen naar jouw site komen. Je hoeft niet voor elke bezoeker te betalen of te werken.

Onthoud de vuistregel: organische traffic werkt voor jou, terwijl jij moet werken voor niet-organische traffic. Organische traffic is king.

Organisch verkeer is het beste dat er is.

Zoekintentie: wat is het en hoe beïnvloedt het SEO en content?

Elke bezoeker die via een zoekmachine op organische wijze binnenkomt, begint vanuit hetzelfde startpunt: een zoekopdracht. Van fundamenteel belang als je wilt aansluiten bij zoekopdrachten, is de zoekintentie. Dat begrip valt het best samen te vatten als: het waarom van de zoekopdracht.

Als iemand ‘baktijd varkenshaas oven’ zoekt, is de zoekintentie redelijk helder: deze persoon wil weten hoe lang je een varkenshaas moet bakken in de oven. Maar wat als iemand ‘postzegels’ zoekt? Wil deze persoon postzegels kopen? Of juist opzoeken hoeveel postzegels hij nodig heeft? Of is hij op zoek naar uitleg over wat postzegels eigenlijk zijn en hoe ze werken?

Zoekintenties zijn op te delen in vier categorieën:

  • Iemand wil iets kopen (transactioneel)
  • Iemand wil kennis opdoen (informatief)
  • Iemand wil zich oriënteren op een mogelijke aankoop (commercieel)
  • Iemand is op zoek naar iets specifieks, zoals een foto of een feitje (overig)

Voor al deze categorieën zijn specifieke zoektermen kenmerkend (een mooie uitleg vind je hier). Het is van belang je hier enigszins in te verdiepen, voordat je met SEO op jouw website aan de slag gaat. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt, wil je dat bezoekers die bij jou binnenkomen vooral commerciële of transactionele zoektermen hebben gebruikt, en daar moet je rekening mee houden.

Organische traffic genereren met SEO.

Een goede SEO-contentstrategie gaat verder dan alleen zoekwoorden en links

Elke SEO-contentstrategie begint met zoekwoordenanalyse. Daarbij breng je in kaart met welke zoekwoorden traffic momenteel binnenkomt op jouw website. Je ziet daarbij ook vrij snel of de zoekwoorden die leiden naar jouw site wel aansluiten bij het doel van jouw site.

Als je wasmachines verkoopt, wil je dat mensen voornamelijk binnenkomen met ‘wasmachine kopen’, en niet met ‘handleiding wasmachine X’. Is dat laatste wel het geval, dan gaat er mogelijk iets mis in je SEO: Google denkt dat jouw site goed geschikt is om handleidingen te vinden en niet om wasmachines te kopen.

Goede zoekwoordenanalyse geeft je dus een beeld van de huidige situatie: met welke zoekwoorden komen mensen binnen, en met welke (nog) niet. Een aantal jaar geleden was het daarna de zaak om de door jou gewenste zoekwoorden gewoon zo vaak mogelijk in je websiteteksten te verwerken en je content stampvol links naar relevante andere pagina’s te gooien. En ja, het opnemen van zoekwoorden (vooral in titels en tussenkopjes) en samenhang tussen jouw pagina’s onderling en met pagina’s op andere (relevante) websites, het is nog steeds allemaal waardevol. Maar een goede SEO contentstrategie gaat tegenwoordig veel verder dan dat.

In vijf stappen naar een goede SEO contentstrategie

Hoe bouw je dan wel een goede SEO contentstrategie op waarmee je veel organische traffic binnenhaalt? Daarover zijn hele boekenkasten volgeschreven, maar om snel up to speed te raken hebben we een eenvoudig vijfstaps plan voor je opgesteld:

  1. Bepaal nauwkeurig je doelgroep.

Bijvoorbeeld aan de hand van een aantal gerichte persona’s. Die helpen je enorm om een concreet, tastbaar beeld van je doelgroep te vormen. En niet alleen jou, maar ook eventuele personeelsleden die je in dienst hebt en die namens jouw bedrijf content gaan produceren.

  1. Bepaal je doelstelling.

Wat wil je met je traffic? Wat moeten mensen doen op jouw site? Iets kopen, informatie kunnen krijgen, hun gegevens achterlaten voor later contact? Probeer één hoofddoel en één secundair doel te bepalen en zorg ervoor dat al je content in dienst staat van dat doel. Dan gaat Google ook snappen wat voor zoektermen bij jouw site passen.

  1. Leg vast welke informatie en bijbehorende zoekwoorden bij jouw doelgroep en doelstelling passen.

Wat voor soort content moet je hebben staan om jouw doelgroep die jouw doelstelling heeft ook van dienst te kunnen zijn? Die moet je gaan maken, met de bijbehorende zoekwoorden op de juiste, SEO-verantwoorde wijze erin verwerkt.

  1. Updaten, verversen en vernieuwen: aan de bak!

Heb je een berg mooie content staan, compleet met perfecte zoekwoorden op een fraaie website die helemaal tip-top in orde is? Dan is je volgende stap: verklaar alles achterhaald en ga direct aan de slag met verse content. Nee, je hoeft niets offline te halen, maar zorg ervoor dat je continu ververst en updatet. De meeste ondernemers hebben daar geen zin in en laten de boel de boel. Hun website veroudert, traffic loopt terug en ze doen er niets aan. De cyclus van contentvernieuwing begint letterlijk een dag nadat je je nieuwe content online hebt gezet.

  1. Meten en bijsturen

Die zoekwoordenanalyse doe je niet eenmalig. Die blijf je continu herhalen, om te zien of je SEO contentstrategie succesvol is. Komt er inderdaad traffic binnen op de zoektermen die voor jouw onderneming het meest relevant zijn? De meest relevante zoekwoorden moeten er qua volume uitspringen. Is dat het geval? Of moet je wellicht bijsturen? Meten en bijsturen is niet optioneel, maar een keiharde verplichting als je succesvol wilt zijn. Uit je metingen haal je aandachtspunten en verbeterpunten voor je toekomstige content, waarmee je snel aan de slag moet als je resultaat wilt boeken.

Een goede SEO contentstrategie is dus veel werk, maar onthoud: als je het eenmaal goed draaiende hebt en je site is populair en veelbezocht, gaat die organische traffic voor jou werken in plaats van dat jij continu voor je traffic moet werken.

https://youtu.be/7dR-6sHAfS8

Martijn Kroese

Hi! Ik ben Martijn, zzp'er en eigenaar van Kroese Tekst & Taal. Als academisch opgeleid neerlandicus zet ik me met mijn eenmanszaak in voor professionele content voor het mkb. U haalt met mij een secuur en snel werkende professional in huis met veel ervaring in[…]
Alle artikelen van Martijn Kroese

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *