Bronvermelding voor bloggers: zo voorkom je fake news en “wij van WC-eend”

brand
Bronvermelding bloggen

Bronvermelding voor bloggers: zo voorkom je fake news en “wij van WC-eend”

Steeds meer organisaties kiezen voor het bijhouden van een zakelijk blog op hun website. Daarmee krijg je nieuwe bezoekers naar je website via Google, houd je klanten betrokken bij je onderneming en positioneer je jezelf als kennisspecialist. Door wekelijks een nieuwe post toe te voegen, zullen bezoekers sneller bij je terugkeren. Het schrijven van blogberichten is helaas niet altijd even gemakkelijk. Het gaat om het vinden van onderwerpen die bij jouw bedrijf passen én die je doelgroep ook wil lezen. Je moet de juist schrijfstijl kunnen vinden, foutloos kunnen schrijven én wat je vertelt, moet ook kloppen. Je wilt immers niet door de mand vallen met je verhaal. Bronvermelding kan nogal een ding zijn, hier lees je hoe je hier als blogger mee omgaat. Voornaamste tip: vermeld je bronnen. Informatie wilt gedeeld worden.

Wat is een bronvermelding?

Een bronvermelding benoemt de bron voor de informatie die je gebruikt. Dat kan direct bij de informatie of in een bronnenlijst onderaan. Bronnen kunnen andere artikelen zijn, maar ook interviews of boeken. Met een bronvermelding kan de lezer verifiëren waar de informatie vandaan komt, zoals bij een bewering, en meer informatie lezen. In een blog is het plaatsen van een hyperlink gebruikelijk.

De noodzaak van een bronvermelding bij je blogs

Bronvermelding bloggen waarom

Er zijn vier redenen om een bronvermelding te gebruiken:

  1. Wettelijk ben je verplicht bij een citaat de bron te vermelden. Een citaat is wanneer je tekst letterlijk overneemt. Want bij het controleren op plagiaat (het kopiëren van iemands anders informatie zonder verwijzing), smaad (iemands eer aantasten) en laster (iemand zwartmaken) zorgt een bronvermelding ervoor dat duidelijk is wie wat heeft geschreven of gezegd. Bron? Artikel 15a Auteursrecht.
  2. Je verhaal geloofwaardiger maken. Denk bijvoorbeeld aan de onderzoeken die je in een blogbericht aanhaalt. Wanneer deze onderzoeken door een bekend onderzoeksinstituut of onderzoeker zijn uitgevoerd, maakt dit je blog waardevoller voor lezers. Op deze manier voorkom je daarbij dat bezoekers je blogberichten aanzien voor fake news.
  3. Je lezer beter informeren. Blogberichten moeten een hoge informatieve waarde hebben. Een bezoeker wil immers iets leren of zijn kennis vergroten tijdens het lezen van je blogbericht. Door een bronvermelding toe te voegen voorkom je dat een bericht een hoog “Wij van WC-eend”-gehalte krijgt. Het is immers niet erg om toe te geven dat andere partijen, zoals onderzoeksinstituten, een grotere kennis over bepaalde onderwerpen hebben. De lezer kan daar meer achtergrondinformatie vinden.
  4. Google houdt van autoriteit. Je blogt ook om goed gevonden te worden in Google? Google waardeert (volgens vele SEO-specialisten) naast inkomende links óók de uitgaande links. Vooral als deze naar pagina’s gaan met veel autoriteit, zoals een veelgenoemd onderzoek.

Zo vermeld je bronnen bij je blogs

Bronvermelding via link - deeplink

Wanneer je een goede bron gevonden hebt, kun je deze op verschillende manieren in je blogbericht vermelden:

  1. Vermelding. Veel mensen kiezen voor het gebruik van een getal achter de zin, waarin de bron is aangehaald. Denk bijvoorbeeld aan ‘[1]’, wat je ook in wetenschappelijk literatuur veel terugvindt. Onderaan het blogbericht plaatst men in dit geval een lijst met referenties die voor het schrijven van het artikel gebruikt zijn. Een goede hiervoor is Google Scholar, dit is een openbare database, waarin je een groot aantal wetenschappelijke artikelen vindt. Bij ieder artikel vind je een knop ‘Citeren’, waarmee je de referentie in een keer kunt kopiëren. Zo weet je zeker dat je referentie goed is! Er zijn meerdere stijlen mogelijk, waarvan de APA-stijl (American Psychology Aassociation) en de Harvard-stijl de meest bekende zijn.
  2. Deeplinken. Je kunt ook direct op een woord of zin doorverwijzen naar de achterliggende bron. Idealiter link je door op de instantie of onderzoeker, zoals Forrester, of op de bewering die je hiermee maatstaaft. Je kunt ook onderin in de bronnenlijst doorlinken. Tip: noem de datum van raadpleging. Zodat wanneer de link opeens doodvalt, je in ieder geval wel juist doorverwijst.

Afbeeldingen werken anders

Let op: je mag niet iedere afbeelding gebruiken zolang je maar een bronvermelding erbij hebt. De stelregel is dat je een afbeelding niet mag gebruiken totdat jij zeker weet dat je die wel mag gebruiken. Anders kun je zomaar een gepeperde rekening verwachten van de fotograaf. Er zijn allerlei programma’s gratis beschikbaar die een afbeelding kunnen opsporen. Zoals Google Images met zoeken op afbeelding.

Gebruik rechtenvrije afbeeldingen. Pixabay.com bijvoorbeeld biedt gratis foto’s aan zonder enige rechten; de afbeeldingen in dit blog komen daar bijvoorbeeld vandaan. Die kun je commercieel gebruiken en aanpassen. Vind je een mooie foto op Flickr.com? Daar gelden altijd rechten op, ook onder common creatives. Op z’n minst zul je een bronvermelding moeten doen, vaak mag je de afbeelding alleen in zijn geheel gebruiken zonder aanpassing.

Een andere oplossing is het vrijkopen van de rechten. Je kan een professionele fotograaf bijvoorbeeld de opdracht geven om een serie foto’s bij jou op kantoor te schieten.

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *