SEO specialist inschakelen? Dit mag je wel en niet verwachten in 2021

brand
seo specialist inschakelen

SEO specialist inschakelen? Dit mag je wel en niet verwachten in 2021

Online moeiteloos gevonden worden door jouw doelgroep en ‘bovenaan staan in Google’, dat wil elke ondernemer tegenwoordig wel. Uiteraard kun je eindeloos advertentieruimte kopen en je bedrijf op die manier in zoekmachines en op social kanalen in ieders blikveld wurmen, maar liever verzeker je jezelf op meer natuurlijke, organische wijze van traffic en online zichtbaarheid. Het is dan ook niet gek dat steeds meer bedrijven een SEO specialist inhuren, al dan niet op projectbasis. Maar wat je exact mag verwachten van zo’n specialist, daar lopen de meningen van veel ondernemers nogal eens over uiteen. Wat pakt een SEO specialist voor je aan? Wat voor effecten kun je tegemoet zien? En wat zijn praktische tips om rekening mee te houden zodra je met een SEO specialist in zee gaat? Dat leggen we je graag uit.

SEO verandert continu

Maar eerst: waarom blijft SEO nou zo’n essentieel, terugkerend onderdeel van ondernemerschap? Ondernemers worden weleens moedeloos van de hoeveelheid tijd en aandacht die ze moeten steken in het SEO-proof maken én houden van hun website. Dat heeft twee oorzaken.

Ten eerste is SEO niet iets dat je eenmalig even fixt of laat fixen. Eenmalig een freelance SEO specialist inhuren voor een klusje van een week en daarna de rest van je ondernemerschap de vruchten plukken, dat gaat dus niet gebeuren. SEO gaat immers ook over het continu verzorgen van een aanwas van nieuwe, frisse content en het inspelen op de nieuwste trends. SEO doe je er dus niet even bij, of regel je niet eenmalig, maar verweef je in je algehele marketingstrategie.

Ten tweede: wat vijf jaar geleden prima was op het gebied van SEO, is inmiddels alweer achterhaald. Het is continu in ontwikkeling. Je moet dus up to date blijven, wil je SEO goed kunnen uitvoeren. Daarvoor is het werken met freelance SEO specialisten dan wel weer goed geschikt, mocht je geen fulltime SEO’er kunnen of willen aannemen: op projectbasis kan zo’n freelancer op gezette momenten de SEO-strategie van jouw onderneming weer helemaal op de rails zetten. Maar wat mag je nu precies van zo’n SEO specialist verwachten?

Drie assen: content, links en techniek

SEO drie assen

SEO specialisten werken over het algemeen op drie assen: content, links en techniek. We behandelen ze één voor één.

Als het gaat om content, houdt dat in dat de teksten, illustraties en andere content op jouw website en andere online kanalen zo SEO-vriendelijk mogelijk worden gemaakt. Dat houdt uiteraard in dat zoek- en kernwoorden veelvuldig terugkomen in die teksten, dat titels en tussenkopjes relevante woorden bevatten en dat de juiste zoekwoorden dicht bij elkaar worden gebruikt.

Een ontwikkeling die hier in de laatste jaren bij is gekomen, is het steeds meer geraadpleegde informatieblokje in Google. Je kent het vast wel als je een vraag in Google typt: je krijgt helemaal bovenaan een kant-en-klaar antwoord op jouw vraag, afkomstig van een andere website dan Google zelf.

Ongeveer één derde van de gebruikers van Google klikt op het bovenste zoekresultaat na een zoekopdracht. Bij zo’n ‘antwoordblokje‘ is het percentage doorklikkers nog groter. Het is dus van groot belang om in ieder geval een goede kans te maken ook, uiteraard bij relevante zoekopdrachten (in dit geval: vragen), in zo’n blokje te verschijnen. Een SEO specialist kan daarvoor zorgen, door concrete ‘Wat is’- en ‘Hoe werkt’-vragen in jouw content te verwerken, bijvoorbeeld in tussenkopjes. De antwoorden op Google bedragen vaak veertig tot zestig woorden – daar houdt een SEO specialist dus ook weer rekening mee.

Wetende dat het aantal mensen dat gewoon hele vragen in Google typt in plaats van zoekwoorden jaarlijks groeit, kun je je voorstellen hoe belangrijk dit soort ontwikkelingen zijn. Een goed voorbeeld van iets wat een SEO specialist in scope heeft en voor jou in orde kan maken.

Dan is er uiteraard het belang van links. Een hyperlink die naar jouw website verwijst, telt voor Google mee als een stem op jouw site: hier moet je zijn. Maar niet elke stem weegt even zwaar, want Google is geen democratie. Dat was tien jaar geleden wel anders. Google heeft talloze omvangrijke updates geïmplementeerd, met als gevolg dat er nu meer dan tweehonderd factoren zijn dat bepalen hoe zwaar een backlink (dus een link die verwijst naar jouw content) meetelt.

Een goede SEO specialist weet welke impact de meest recente Google-update heeft gehad en hoe je jouw SEO-strategie daar optimaal op laat inspelen. In het huidige landschap wordt de kwaliteit van de backlinks naar jouw content steeds belangrijker ten opzichte van de kwantiteit. Eén hoog-autoritaire backlink weegt dus veel zwaarder dan een kruiwagen vol linkjes van onbeduidende blogs of websites. Google’s Matt Cutts geeft je in de volgende video vijf praktische tips voor het bouwen van links:

Tot slot helpt een SEO specialist met de techniek achter je website. Dat je https nodig hebt in plaats van http en dat de meeste websites tegenwoordig via mobiele apparaten worden bezocht in plaats van via computers, dat weten de meeste ondernemers nu wel. Onder de techniek achter jouw website wordt dan ook nog veel meer verstaan dan alleen dit soort basiselementen. Je hebt het dan over laadtijd, mobile first in plaats van mobile friendly, aanwezigheid van dode links, redirects, coderingskwaliteit, tags en metadescriptions… Een heel scala aan technische eigenschappen dus, waaraan Google een oordeel verbindt. Hoe lager dat oordeel, hoe verder weg je staat in de zoekresultaten.

Een goede SEO specialist licht je website van A tot Z door op dit soort eigenschappen en maakt een technische analyse. Je zult versteld staan wat voor laaghangend fruit je allemaal kunt wegnemen en hoeveel profijt je daar op korte termijn al van kunt hebben.

In zee met een SEO specialist? Tips!

Tips voor seo specialist selecteren

Overweeg je een SEO specialist in te huren, of wellicht zelfs in dienst te nemen? Dan hebben we, tot slot, nog een drietal praktische tips voor je.
  1. 1. Zorg dat je data hebt over de prestaties van je website en bepaal waar je naartoe wil. ‘Meer geld verdienen’ is dan overigens geen heel concreet antwoord. ‘Ik krijg nu 100 pageviews per maand via Google en dat moeten er 1000 worden’, da’s al wat concreter. Zorg er in ieder geval voor dat je weet waar je staat en wat je wilt bereiken. Zonder doel is goed beleid uitzetten onmogelijk.
  2. Bepaal hoe vaak en hoe intensief je dit wilt doen. Een freelancer inhuren op projectbasis is goed om een strategie neer te zetten en ‘een keer iets met SEO’ te doen, maar de houdbaarheid is beperkt. Wil je elk kwartaal een SEO-update? Wellicht zelfs iedere week een check-up? Bepaal hoe belangrijk je dit vindt en laat je ook adviseren – liefst door meerdere verschillende kandidaten/bureaus.
  3. Volg advies op. Dat klinkt ongelooflijk simpel, maar nog steeds zijn er tal van bedrijven die specialisten inhuren voor advies en vervolgens dat advies in de wind slaan en compleet de andere kant opgaan. Dat geldt in het bijzonder voor advies op het gebied van communicatie, contentmarketing en dus ook SEO. SEO is voor veel ondernemers geen hobby, maar het kost nu eenmaal tijd en aandacht: accepteer dat en neem het advies dat je krijgt dus aan en doe er iets mee.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *