Vakantieparken en online ontwikkeling
De afgelopen paar jaar zijn een interessante en uitdagende tijd geweest voor heel wat sectoren. Niet in het minst voor de sector van de vakantieparken. Naast de vele uitdagingen rond het aantrekken van bezoekers en het navigeren van de steeds veranderende regelgeving waren er echter ook opportuniteiten. Opportuniteiten om bijvoorbeeld in te zetten op online ontwikkeling. Die digitale gateway naar de klant werd immers belangrijker dan ooit en zal ook belangrijk blijven. We leven steeds meer online en dat is een trend die niemand ziet veranderen. Maar wat is eigenlijk de situatie van de online ontwikkelingen in de sector van de vakantieparken? Wat wordt er ondernomen om de klant te bereiken en te verleiden? We gaan even na welke trends in online marketing en beleving hier van toepassing zijn.
Mobile first
Het draait allemaal rond het mobieltje. De smartphone heeft ons bereikbaarder dan ooit gemaakt. Daarnaast heeft de smartphone er ook voor gezorgd dat we overal en altijd geconnecteerd met het internet zijn. Het is geen toeval dat het aandeel aan boekingen gemaakt met de mobiele telefoon jaar na jaar stijgt. Waarom wachten tot je thuis voor de laptop zit als je even vlot met jouw smartphone vlug dat reisje kunt boeken? Het is nooit gemakkelijker geweest om impulsief even tijdens het scrollen te boeken. Er is nooit meer incentive geweest om lekker lui in de zetel via de smartphone op reserveren te klikken in plaats van echt richting de computer te stappen.
Voor vakantieparken en andere aanbieders van reizen betekent dit in de eerste plaats dan de websites en boekingssystemen mobile friendly moeten zijn. Dat houdt in dat de website aangepast is aan mobiele gebruikers, dat er functionaliteiten specifiek voor de smartphone aanwezig zijn en dat het geheel overzichtelijk blijft op het kleine scherm. Hier te weinig aandacht aan besteden is een riskante zaak. Onderzoek wijst namelijk uit dat een slechte gebruikerservaring mensen doet afhaken of, nog veel erger, een concurrent doet bezoeken.
De app lawine
Als je vroeger op reis ging of ergens een verblijf boekte dan lagen de verwachtingen eigenlijk niet zo hoog. Gewoon een fijne kamer waar je lekker kon slapen en dat was het. Vandaag de dag is de consument net iets meer verwend. We zijn niet meer op zoek naar een verblijf maar wel naar een ervaring. Een deep dive in wat het vakantiepark je allemaal kan bieden. Een deep dive in wat de omgeving van het park allemaal te bieden heeft. Op reis gaan is de locatie waar je verblijft door en door leren kennen. Niet toevallig zijn systemen als Google local guides ontzettend populair.
Als dat een ver van jouw bed show lijkt als aanbieder dan is het tijd om dat idee te herdenken. Het is ook een aspect waar technologie heel goed bij kan helpen. Zo kan je als vakantiepark perfect apps aanbieden die het verblijf zelf meer de moeite maken. Denk bijvoorbeeld aan een informatieve app met een plattegrond van de omgeving. Informatie over waar je wat kunt vinden. Leuke weetjes over bepaalde locaties. Interessante verhalen over de geschiedenis van het vakantiepark en/of de omgeving. Een dergelijke app is niet enkel een enorme meerwaarde tijdens het verblijf maar is ideaal om op voorhand al even door te nemen. De voorpret richting een vakantie is vaak even belangrijk als de vakantie zelf. En wat is er prettiger dan op voorhand al even de meest interessante zaken over jouw verblijf te weten te komen?
Mik je echt op the next level? Dan bied je ook apps aan die de ruimere omgeving in kaart brengen. Dat betekent natuurlijk niet dat je ze zelf hoeft te ontwikkelen. Er is altijd ruimte voor partnerships of je kunt de meest interessante apps over de omgeving aanbevelen. Voldoende aandacht aan dit deel van het digitale luik besteden is één van de beste manieren om meer fysieke aanwezigheid in jouw vakantiepark te krijgen. En dat is natuurlijk het einddoel voor experts in vakantie- en bungalowparken zoals Parkvakanties.
Inzichten uit data
Het geniale aan de technologische ontwikkelingen van de laatste decennia vanuit het perspectief van de ondernemer laat zich in één woord samenvatten: data. Als aanbieder van reizen of vakantiehuisjes is het dan ook een gemiste kans als je geen gebruik maakt van de data die je hebt. Data driven is niet voor niets een fashionable term die de laatste tijd sterk in opkomst is.
Concreet betekent het dat je als organisatie klantgericht denkt en de data gebruikt om gepersonaliseerde ervaringen aan te bieden. Data helpt om slim te werken en om in te spelen op wat dat klant eigenlijk wilt. Je krijgt een inzicht in de motivatie van de klanten en je kunt zo ook het aantal keuzes tijdens het verblijf vergroten. Je weet bijvoorbeeld daar de verzamelde data uit het verleden dat mensen graag naar punt B trekken vanuit het vakantiepark. Maar welke route nemen ze? En nemen ze wel graag dezelfde route? Data kan hier een antwoord op bieden. Dit is ook een aspect van online ontwikkeling waar nog heel veel ruimte voor verbetering is bij vakantieparken. Het is een sector die lange tijd relatief stil is blijven staan. Dat betekent op dit moment vooral dat er met rasse schreden vooruitgang kan worden geboekt.
Duurzaamheid!
Iedereen weet dat duurzaamheid een trend is en iedereen is het waarschijnlijk al lang beu om het woord te horen. Nochtans is ook duurzaamheid iets waar je vlot op in kunt spelen door online ontwikkeling. Zo zijn meer en meer mensen op zoek naar een ecologisch te verantwoorden alternatief voor het traditionele reizen. Dat betekent huisjes die duurzaam zijn, dat betekent aandacht voor het milieu. Een initiatief als Ecohuisje.nl is iets dat daar heel handig op een online manier op inspeelt. Op deze website vind je duurzame vakantiehuisjes op één handige locatie. Dat is iets waar je op kunt inspelen of zelf kunt aanbieden of in de kijker zetten. Laten we immers wel wezen: ecologische verantwoordelijkheid is iets dat we niet zien verdwijnen in de komende jaren of nog ver erna. Dan kan je maar beter mee zijn met de trend!
Reacties