Zakelijk podcasten: hoe doe je dat?

brand
Zakelijke podcasts maken tips en hosting

Zakelijk podcasten: hoe doe je dat?

Ondanks dat het fenomeen al zo’n vijftien jaar bestaat, is de populariteit de laatste jaren sterk aan het stijgen: de podcast. Een podcast – een samentrekking van de woorden iPod en broadcast – is een opgenomen audio-opname van enkele minuten tot soms enkele uren waarin soms één, maar vaak meerdere presentatoren en/of gasten met elkaar in gesprek gaan. Soms worden ook radio(praat)programma’s na de uitzending als podcast aangeboden.

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten. Alleen al in Nederland zijn er duizenden verschillende te vinden. Sommige podcast-series lopen al jaren en zijn populair onder grote groepen volgers. Podcasts zijn te luisteren via je computer of uiteraard via je smartphone. Om ze eenvoudig te kunnen volgen en nieuwe afleveringen automatisch aangeleverd te krijgen, maken de meeste podcastluisteraars gebruik van apps waarin je je kunt abonneren op podcasts. Zo’n app maakt het eenvoudig om bijvoorbeeld onderweg van of naar je werk de nieuwste aflevering te luisteren. Zover podcasts beluisteren, maar een podcast maken: hoe doe je dat?

Zakelijke podcasts

Zakelijk podcasten - contentmarketingstrategie

In het kielzog van de groeiende populariteit van podcasts hebben ook ondernemers de kracht van het medium langzaamaan ontdekt. Niet zozeer als vervanging van bestaande marketingmiddelen, maar vooral als onderdeel van een brede, gevarieerde contentmarketingstrategie.

Dat komt doordat de podcast bij uitstek een medium is waarmee je diepgang kunt aanbrengen in de content waarmee je je (potentiële) klanten aan jouw onderneming wilt binden. Anders dan een e-mail, of een folder, of een reclameboodschap op de radio of op tv, is een podcast een middel waarvoor de doelgroep – in dit geval de luisteraar – echt de tijd neemt. Maar niemand neemt uiteraard de tijd om eens wekelijks naar een uitgebreide reclameboodschap te gaan zitten luisteren. Dus hoe kun je podcasts dan wel inzetten?

Waarde toevoegen, deskundigheid aantonen, latente behoefte prikkelen

Beginnen met zakelijk podcasten - tips

Een belangrijk onderdeel van iedere contentmarketingstrategie is dat de (digitale) content die jij als onderneming aanbiedt, waarde moet toevoegen voor je doelgroep. Dat begint vaak met het bieden van interessante informatie of inzichten. Heb je bijvoorbeeld een beveiligingsbedrijf, dan is het voor veel van jouw klanten waarschijnlijk ontzettend interessant om eens per maand bijvoorbeeld een podcast te beluisteren over de laatste trends op het gebied van het beveiligen van je huis of je bedrijfspand en de nieuwste bedreigingen die daarbij komen kijken.

Je wilt daarbij niet direct jouw producten of diensten aanbieden – een podcast is géén radiocommercial – maar je wilt door middel van waardevolle content informatie aanbieden en ook jouw deskundigheid aantonen. Door actualiteiten in jouw branche te bespreken en hier als autoriteit iets over te zeggen, kun je de latente behoefte bij klanten en prospects prikkelen. Je zorgt ervoor dat men gaat nadenken over de onderwerpen die je in je podcast bespreekbaar hebt gemaakt.

Beginnen met podcasten, hoe pak je dat aan?

Podcast maken tips

Oké, dus je ziet het zitten, podcasts verwerken in je contentmarketingstrategie. Dan werpt zich de vraag op: hoe begin je? Voor het maken van je podcast zijn er vier zaken om te regelen:

  1. Allereerst heb je een podcast format nodig. Een format wil zoveel zeggen als: de terugkerende structuur. Denk aan het radiojournaal: men opent met het grootste nieuws, daarna nog twee of drie kleinere berichten, gevolgd door file-informatie en tot slot het weer. Die structuur noemen we een format. Een format helpt luisteraars om je podcast van kop tot staart te volgen en maakt je podcasts voorspelbaar – en dat is iets goeds. Het zorgt ervoor dat mensen je podcast uitluisteren en het geeft luisteraars een idee van hoe ver ze zijn in de podcast. Je kunt je format altijd nog tweaken, maar denk er wel eerst goed over na.
  2. Daarna zijn er uiteraard een of meerdere goede presentatoren vereist, liefst minimaal twee. In je eentje een podcast volpraten, dat valt namelijk echt tegen en het luistert ook minder prettig. Je kunt naast vaste presentatoren ook werken met gasten. Dat is zelfs zeer aan te bevelen, want door gasten uit te nodigen groeit je netwerk, wint je podcast aan bekendheid en krijg je elke aflevering frisse inzichten. Het kost je wel meer tijd, want je moet die gasten regelen en je bent van hun beschikbaarheid afhankelijk.
  3. De derde stap is het aanschaffen van de benodigde apparatuur. Je hebt goede microfoons en een klein mengpaneeltje nodig, uiteraard samen met een laptop of computer met wat laagdrempelige montage-software. Klinkt allemaal ingewikkelder dan het is. Een kleine online zoektocht zal je helpen om een starterskit voor podcasters samen te stellen en dat kost echt geen duizenden euro’s. Investeren in duurdere spullen kan altijd later nog. Let op: ga niet te amateuristisch te werk, want een podcast met slechte geluidskwaliteit, die gaat niemand luisteren.
  4. Wat veel startende podcasters vergeten, is dat je podcast hosting nodig heeft. Hij moet ergens online worden geplaatst, en dat is niet louter jouw bedrijfswebsite. Je volgers moeten zich namelijk kunnen abonneren op je podcast, dus moet ie op een podcast-platform gehost worden. Er zijn er diverse, maar vergeet deze vierde stap niet te fixen voordat je start.

Begin gewoon met podcasten

Beginnen met zakelijk podcasten

Nu je je format, je presentatoren/gasten, alle benodigde apparatuur en de juiste hosting hebt, kun je in principe van start. Je eerste podcast zal (nog) geen juweeltje worden, en je zult je wellicht eerst nog willen verdiepen in tips en adviezen over hoe een podcast maken – een goede podcast maken – precies in zijn werk gaat, maar de basisbeginselen heb je nu in orde. Advies van het huis: ga eerst eens lekker spelen en proberen, en word door schade en schande wijs. Als je het leuk vindt, komt de kwaliteit vanzelf.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

1 Reactie
  • Lisanne Hermens schreef:

    Interessant stuk om te lezen. Podcasten is een heel aparte marketingsstrategie. Er zijn vele mensen die podcasts beluisteren dus op deze manier kun je mensen ook informeren over jouw product. Vooral nieuwe producten kunnen een mooie reclame maken via podcast.

  • Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.