Zakelijk podcasten: hoe doe je dat?

Ondanks dat het fenomeen al zo’n vijftien jaar bestaat, is de populariteit de laatste jaren sterk aan het stijgen: de podcast. Een podcast – een samentrekking van de woorden iPod en broadcast – is een opgenomen audio-opname van enkele minuten tot soms enkele uren waarin soms één, maar vaak meerdere presentatoren en/of gasten met elkaar in gesprek gaan. Soms worden ook radio(praat)programma’s na de uitzending als podcast aangeboden.
Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten. Alleen al in Nederland zijn er duizenden verschillende te vinden. Sommige podcast-series lopen al jaren en zijn populair onder grote groepen volgers. Podcasts zijn te luisteren via je computer of uiteraard via je smartphone. Om ze eenvoudig te kunnen volgen en nieuwe afleveringen automatisch aangeleverd te krijgen, maken de meeste podcastluisteraars gebruik van apps waarin je je kunt abonneren op podcasts. Zo’n app maakt het eenvoudig om bijvoorbeeld onderweg van of naar je werk de nieuwste aflevering te luisteren. Zover podcasts beluisteren, maar een podcast maken: hoe doe je dat?
In het kielzog van de groeiende populariteit van podcasts hebben ook ondernemers de kracht van het medium langzaamaan ontdekt. Niet zozeer als vervanging van bestaande marketingmiddelen, maar vooral als onderdeel van een brede, gevarieerde contentmarketingstrategie.
Dat komt doordat de podcast bij uitstek een medium is waarmee je diepgang kunt aanbrengen in de content waarmee je je (potentiële) klanten aan jouw onderneming wilt binden. Anders dan een e-mail, of een folder, of een reclameboodschap op de radio of op tv, is een podcast een middel waarvoor de doelgroep – in dit geval de luisteraar – echt de tijd neemt. Maar niemand neemt uiteraard de tijd om eens wekelijks naar een uitgebreide reclameboodschap te gaan zitten luisteren. Dus hoe kun je podcasts dan wel inzetten?
Een belangrijk onderdeel van iedere contentmarketingstrategie is dat de (digitale) content die jij als onderneming aanbiedt, waarde moet toevoegen voor je doelgroep. Dat begint vaak met het bieden van interessante informatie of inzichten. Heb je bijvoorbeeld een beveiligingsbedrijf, dan is het voor veel van jouw klanten waarschijnlijk ontzettend interessant om eens per maand bijvoorbeeld een podcast te beluisteren over de laatste trends op het gebied van het beveiligen van je huis of je bedrijfspand en de nieuwste bedreigingen die daarbij komen kijken.
Je wilt daarbij niet direct jouw producten of diensten aanbieden – een podcast is géén radiocommercial – maar je wilt door middel van waardevolle content informatie aanbieden en ook jouw deskundigheid aantonen. Door actualiteiten in jouw branche te bespreken en hier als autoriteit iets over te zeggen, kun je de latente behoefte bij klanten en prospects prikkelen. Je zorgt ervoor dat men gaat nadenken over de onderwerpen die je in je podcast bespreekbaar hebt gemaakt.
Oké, dus je ziet het zitten, podcasts verwerken in je contentmarketingstrategie. Dan werpt zich de vraag op: hoe begin je? Voor het maken van je podcast zijn er vier zaken om te regelen:
Nu je je format, je presentatoren/gasten, alle benodigde apparatuur en de juiste hosting hebt, kun je in principe van start. Je eerste podcast zal (nog) geen juweeltje worden, en je zult je wellicht eerst nog willen verdiepen in tips en adviezen over hoe een podcast maken – een goede podcast maken – precies in zijn werk gaat, maar de basisbeginselen heb je nu in orde. Advies van het huis: ga eerst eens lekker spelen en proberen, en word door schade en schande wijs. Als je het leuk vindt, komt de kwaliteit vanzelf.
Gastblog door Robert van DeSoftware-vergelijker.nl Het managen van een project wordt door veel mensen als…
Miljoenen Europeanen hebben tegenwoordig hun eigen webshop. Dat is ook niet zo verwonderlijk, want met…
De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat veel personeel thuis is komen te zitten. Dat betekent…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: