Onmisbare tips om offline op te vallen met je bedrijf
Het aantal bedrijven in Nederland groeit de laatste jaren. Het is met name sinds het begin van de coronacrisis dat steeds meer mensen besluiten om voor zichzelf te beginnen. Door de pandemie moesten veel mensen op zoek naar een nieuwe baan, waarbij een groot deel ervoor koos om een eigen bedrijf op te zetten.
Dat betekent dus ook dat er meer concurrentie op de markt te vinden is. Hoe zorg je er als ondernemer voor om alsnog op te vallen tussen het grote aanbod? In ieder geval door niet alleen te kijken naar online marketing, maar ook naar offline marketing. In dit artikel lees je enkele tips om offline op te vallen voor de potentiële klant, zoals t-shirts bedrukken en investeren in advertenties.
Relatiegeschenken bedrukken met bedrijfslogo
Veel ondernemers denken bijvoorbeeld niet aan het belang van gepersonaliseerde relatiegeschenken. Dit soort geschenken geef je niet alleen met het doel om jouw klanten aan je te binden, maar ook als een promotiemiddel. T-shirts, tasjes of mokken bedrukken zorgt er namelijk voor dat je én een attent cadeau geeft én direct een originele manier hebt om reclame te maken voor je onderneming. Op dergelijke bedrukte producten staat namelijk je bedrijfslogo, slogan en/of andere gegevens waaraan je jouw onderneming kunt herkennen. Extra tip: geef een cadeau dat goed bruikbaar is, zodat je zeker weet dat het gebruikt gaat worden. Een mok, muismat of waterfles is hier een goed voorbeeld van. Wat je ook kunt doen, is kiezen voor een hip gadget. Denk aan een gepersonaliseerde powerbank, draadloze oplader of misschien zelfs een koptelefoon.
Dagelijks opvallen op een praktische manier
Een ideaal middel om offline op te vallen voor veel mkb-bedrijven zijn kalenders met eigen logo. Met jouw logo en bedrijfsnaam prominent op elke pagina, zullen klanten en zakenrelaties dagelijks herinnerd worden aan jouw onderneming. Dit vergroot de merkbekendheid en versterkt de associatie met jouw producten of diensten. Een gepersonaliseerde kalender wordt vaak ingezet bij branches waar persoonlijk contact en positieve merkassociatie essentieel zijn bij regelmatige aankopen, zoals in de installatiebranche en de groothandel. Daarnaast zijn kalenders met eigen logo ook ideaal voor grote bedrijven die een professionele uitstraling willen behouden en tegelijkertijd hun naamsbekendheid willen vergroten. bovendien dienen ze niet alleen als een handig hulpmiddel om de dagen en maanden bij te houden, maar ook als decoratief element. Door een aantrekkelijk ontwerp en hoogwaardige materialen te gebruiken, straalt jouw kalender kwaliteit en betrouwbaarheid uit. Dit versterkt het imago van je bedrijf en maakt een positieve indruk op klanten en partners.
Investeer in een mooie reclamevlag bij bedrijfspand
Uiteraard kun je ook eens kijken naar de mogelijkheden bij het kantoor of bedrijfspand waar je werkt. Met de juiste aankleding kun je er daar voor zorgen dat je bedrijf opvalt; dat de aandacht van voorbijgangers wordt getrokken. Laat een kleurrijke vlag of banier samenstellen met gebruik van je eigen huisstijl en hang de vlag op een zichtbaar punt bij je bedrijf. Denk er goed over na wat je zoal op de vlag wilt hebben staan. Het is belangrijk dat voorbijgangers weten waar ze moeten zijn voor het afnemen van bepaalde diensten en/of producten. Wat daarnaast van groot belang is, is dat je écht opvalt. Ga dus even zitten met een designer en/of een marketeer om een toffe vlag of banier samen te stellen. Het maakt niet uit in wat voor soort pand je werkt; met zo’n opvallende vlag wordt het pand alsnog de eyecatcher van de straat.
Ga voor een ouderwetse advertentie in de (lokale) krant
Wat ook zeker niet mag missen op het gebied van offline marketing voor je bedrijf is een ouderwetse advertentie. Ja, een advertentie in een fysieke krant of magazine is wellicht duurder dan een online banner of advertentie maar het bereik is vaak ook een stuk groter. Wat misschien nog interessanter is om te weten, is dat de kans klein is dat je concurrenten dit óók doen. Moderne ondernemers kiezen vaak liever voor online marketing, waardoor ze de kracht van offline marketing totaal vergeten. Dat is zonde, want daar is écht nog veel te halen. Wanneer je online met offline marketing combineert, heb je het beste van twee werelden. Focus je dus op allebei in plaats van op één soort marketing om goed te kunnen scoren.
Creatieve en opvallende visitekaartjes voor offline marketing
Net als een fysieke advertentie mogen tot slot visitekaartjes ook zeker nog niet vergeten worden. Visitekaartjes zijn voornamelijk handig wanneer je regelmatig voor je werk onderweg bent en (potentiële) klanten of partners ontmoet. Ben je bijvoorbeeld voor je werk vaak aanwezig bij evenementen, beurzen en ander soort events? Zorg er dan zeker voor dat je een stapel visitekaartjes bij je hebt om uit te delen aan mensen die interesse hebben in een samenwerking of met wie je gewoon een leuk gesprek hebt gehad. Zo’n visitekaartje laat je het liefst in dezelfde stijl als je huisstijl maken zodat het geheel goed te herkennen is als jouw bedrijf. Let ook op een beetje extra creativiteit en originaliteit zodat jouw visitekaartje net even anders is dan die van je concurrent. Dat is naast mokken en t-shirts bedrukken of een vlag of banier laten maken een echte aanrader.
Reacties