Social Media: welk kanaal kies je?
Je wilt aan de gang op social media. Je hebt voor jezelf duidelijk waarom. De 10 redenen waarom je niet met social media zou moeten beginnen, heb je overwogen. Maar welk kanaal kies je vervolgens? Een aantal praktische manieren om je op weg te helpen.
Het medium is je boodschap
Hoe een boodschap aankomt, kan verschillen per medium. Een bekend voorbeeld is het debat tussen John F. Kennedy en Nixon, die volgens de radioluisteraars was gewonnen door Nixon en volgens de TV-kijkers door John F. Kennedy. Op TV zagen mensen Nixon met een griep en geen goede visagist. Kennedy was jong en energiek. Op de radio hoorde de mensen een Nixon die sterke argumenten en feiten bracht. Wat betekent dat voor social media? Twitter heeft maar 140 karakters, Facebook werkt vooral met foto’s, net als Pinterest. Past jouw boodschap bij een zakelijke omgeving ( Linkedin) of meer in een privé / lifestyle omgeving? (Facebook)
Kies het medium dat bij je boodschap past
“… but will it blend?” Wie kent de filmpjes niet waarin golfballen, knikkers of de nieuwste iPhone worden geblenderd? Het bedrijf Blendtec koos hiermee Youtube als het medium dat past bij hun boodschap. Ze verkopen dure blenders. Ze wilde laten zien wat hun blenders kunnen, en doen dat op een virale en onderscheidende manier. Een fotograaf kiest al snel voor Facebook, en iemand die het vooral van zijn netwerk moet hebben, kiest voor Linkedin. Is kennis en expertise belangrijk? Kies dan voor een blog.
Vis waar de vissen zijn
Je weet wie je klanten zijn. Maar weet je ook via welke media je ze het beste kan bereiken? Zitten je klanten wel op Twitter? Dit kan een lastige vraag zijn om te beantwoorden. Kijk eens naar je concurrenten: op welke kanalen zijn ze aanwezig? Waar zie je ze succes hebben en waar niet? Vraag het je klanten: via welk kanaal kun je ze het beste informeren? En kijk eens naar je branche: wat zijn de huidige ontwikkelingen? Welke middelen worden nu ingezet?
In het algemeen geldt: de meeste mensen zitten op Facebook, (maar jongeren steeds minder), iedereen kijkt wel eens op Youtube, Twitter is vooral voor je branche interessant maar minder voor klanten, Pinterest wordt (beperkt) gebruikt door vrouwen, Google+ heeft iedere Google gebruiker maar wordt nog heel weinig dagelijks gebruikt.
Welke middelen heb je beschikbaar?
Dagelijks bloggen is niet voor iedereen haalbaar. Social media komt er weer bij als taak. Voor een klein bedrijf geldt daarom: focus je op één social media en doe dat goed. Kijk hoeveel tijd je echt iedere week in kan zetten… Ongeacht hoe druk je het hebt. Wat is je budget? Kun je een video laten maken? Banners en graphics? Heb je de tijd om te leren of heb je het geld voor een cursus? Als je gaat voor kwaliteit… en ik raad je aan om dat ook te doen, kies dan voor een medium dat past bij je beschikbare middelen.
Wat is je doel?
Wat wil je uiteindelijk bereiken? Dat kan zijn: bezoek naar je website, bezoek naar je winkel, een online aankoop…. maar het kan ook een stuk naamsbekendheid zijn, verbeteren van je imago, het veranderen van de houding van je klanten. Of wil je informeren: over een oplossing voor een veelvoorkomend probleem, wat jouw product of dienst kan betekenen voor je klanten… Wanneer je je doel helder hebt, volgt al snel de vraag hoe je je voortgang gaat meten. Aan beiden hangt de keuze voor je social media kanaal. Twitter zorgt sneller voor siteverkeer dan Facebook. Berichten op Linkedin worden beter gelezen dan op Facebook. Facebook geeft je mooie inzage in het publiek dat bereikt. Youtube laat zien via welk kanaal je video gevonden is en waar mensen in de video weer wegklikken.
Probeer bovenstaande brillen om een helder beeld te krijgen welke social media het beste bij je past. En als je al actief bent op een social media kanaal, hoor ik graag in de reacties: hoe ben je tot die keuze gekomen?
Reacties