Tekstschrijver, SEO-schrijver of content marketeer: wat zijn de verschillen?
Ben je op zoek naar een specialist voor het schrijven van (web)teksten? Waarschijnlijk ben je dan al verschillende beroepsomschrijvingen tegengekomen! De een noemt zich tekstschrijver, de ander een SEO copywriter of SEO-schrijver en weer een ander beschrijft zijn of haar functie als dat van een content marketeer. Zoom je echter verder in op de verschillende functies, dan zijn er een aantal belangrijke verschillen op te merken. In dit artikel beschrijven we deze verschillen. Zo geven we je een goed beeld van het type specialist welke past bij wat je zoekt! Een tekst van een tekstschrijver is namelijk niet hetzelfde als een tekst van een SEO-schrijver.
Verschillen tussen schrijvers en content marketeers
Om te beginnen: copywriter is Engels voor tekstschrijver. Copy staat voor tekst. Sommige menen dat het per definitie ook korte tekst betekent, maar dan heet het short copy. Langere teksten heten long copy. Door naar het Nederlands. Een belangrijk verschil tussen een tekstschrijver, SEO-schrijver en content marketeer is de breedte van het vak. Zo valt op te merken dat het beroep van een content marketeer veel breder is dan dat van een schrijver. Hoewel veel mensen bij content aan tekstuele content denken, zijn er meer vormen van content. Denk bijvoorbeeld ook aan foto’s die in de vorm van een groot fotoalbum aan bezoekers getoond worden. Of denk aan video’s met interessante content voor bezoekers. Een content marketeer houdt zich bezig met het volledige spectrum van content, en dat heet content marketing. Betekenis: het naar de markt brengen van je product of dienst middels content.
Tekstschrijvers en SEO-schrijvers houden zich enkel bezig met het schrijven van (web)teksten. Hierbij is de functie van een tekstschrijver breder dan die van een SEO-schrijver. Dit komt doordat een tekstschrijver ook teksten voor offline doeleinden schrijft. Een SEO-schrijver richt zich specifiek op het schrijven van teksten voor websites en webwinkels. De tarieven van tekstschrijvers en SEO-schrijvers worden vaak per woord in rekening gebracht. Een content marketeer rekent normaliter een uurtarief.
Tekstschrijver is geen SEO-schrijver
Een tekstschrijver zal ook geregeld SEO-teksten schrijven. Toch bestaan er diverse verschillen tussen deze functies. Een tekstschrijver schrijft bijvoorbeeld informatieve teksten met het doel om bezoekers te informeren. Dit kunnen teksten voor een flyer zijn, voor een compleet boek, maar ook voor op een website. Een SEO-schrijver richt zich echter specifiek op het verbeteren van de posities van een website of webwinkel in de zoekresultaten.
Dit betekent niet dat een SEO-schrijver enkel content schrijft gericht op een bepaald zoekwoord. Integendeel! Een SEO-schrijver probeert SEO-teksten te schrijven, die van meerwaarde zijn voor een bezoeker. Iedere tekst biedt een websitehouder namelijk de mogelijkheid om een bezoeker aan te zetten tot verrichten van een bepaalde handeling.
Kies een schrijver die bij je doel past
Kortom, wanneer je op zoek bent naar een schrijver of content marketeer dien je vooraf voor jezelf te bepalen wat het doel van je teksten wordt. Wil je een tekstschrijver inschakelen om je posities binnen de zoekresultaten te verbeteren? Kies in dat geval voor een SEO-schrijver. Zoek je een tekstschrijver om je eigen opvattingen op papier te zetten of om informatieve content te schrijven? Kies in dat geval voor een professionele tekstschrijver. Ben je op zoek naar iemand die zich bezighoudt met het gehele spectrum aan vormen van content? Nu is een content marketeer de meest geschikte optie.
Reacties