Vier cruciale tips voor de beginnende affiliate marketeer 

brand

In een eerdere blogpost besteedden we al eens aandacht aan het fenomeen affiliate marketing. Hierbij worden de producten of diensten van merk of bedrijf X aangeprezen of aangeboden op website Y. Affiliate marketing kan in eerste instantie klinken als een eenvoudige manier om als publisher snel geld te verdienen. Je gooit er wat marketingmiddelen tegenaan en vraagt voor iedere lead, bezoeker of sale een vergoeding. Simpel toch? Niet echt, want website-bezoekers zijn niet gek en goede affiliate marketing luistert nauw. Wie een goede conversie wil draaien en noemenswaardige inkomsten wil genereren, kan beter goed beslagen ten ijs komen. We helpen jou als affiliate marketeer op weg met vier cruciale tips.

Tip 1: Eerst onderzoeken, dan starten

Wanneer je zelf een (grote) aankoop gaat doen, doe je waarschijnlijk eerst enig onderzoek om te bepalen van welk merk of bedrijf je gaat kopen. Op dezelfde manier zou je moeten omgaan met de partijen waarmee je in zee gaat voor jouw affiliate marketing. Ken je de producten, diensten of merken die jij op jouw site wilt aanprijzen eigenlijk wel goed? Het is hiervoor zeer waardevol om in contact te treden met de bedrijven voor wie jij leads verzamelt. Leer ze kennen en raak bevriend. Een goede samenwerking is het halve werk en brengt ons bij…

Tip 2: Wees altijd actueel

De slechtste indruk die je kunt maken, is een achterhaalde. Als jij een modebedrijf aanprijst, wil je daarbij niet de collectie van vorig seizoen in beeld brengen. Het doet afbreuk aan je geloofwaardigheid en je weet één ding heel zeker: deze bezoeker zie je nooit meer terug. Sta dus vaak in contact met de merken die jij representeert en zorg ervoor dat je op de hoogte wordt gehouden van nieuwe campagnes, uitingen, merkstijlen of andere voor jou relevante zaken.

Tip 3: Doe waar je goed in bent

En in dit geval betekent dat vooral: doe niet waar je niet goed in bent. Je bent niet als publisher ‘aangenomen’ om klanten te adviseren of deals te sluiten. Je bent aangenomen om zo veel mogelijk warme leads door te sturen. Dat betekent dat je niet inhoudelijk met potentiële leads in gesprek gaat en dat je geen prijzen of tarieven benoemt. Leg de nadruk op de voordelen van het product of merk dat je aanprijst. Licht uit welke waarde het toevoegt aan het leven van de lead. En dan gauw verwijzen naar de plek waar hij meer informatie kan vinden: de website van de aanbieder.

Tip 4: Meet je succes en verbeter

Zoals bij alles in de online wereld kun je ook als affiliate marketeer alleen succesvol zijn als je weet hoe goed je het doet. Meld je aan bij een affiliate-netwerk (zoals DaisyCon) en maak gebruik van (één van) de vele affiliate marketing tools (zoals PrettyLink). Zorg dat je weet hoe jouw site presteert en vooral: waar je kunt verbeteren. Jij kunt die ene afbeelding nog zo mooi vinden – als er niet op wordt geklikt, moet ie het veld ruimen. Stel alles in dienst van de aantallen kliks. Mooie stukken proza zijn geweldig, maar leveren op zichzelf geen geld op. Doorgestuurde leads wel. Dát is je succes. Meet het, wees kritisch en verbeter continu.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

1 Reactie
  • Dennis Bueno de Mesquita schreef:

    Uitstekende site.

  • Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *