Datagedreven marketing en de keuze voor affiliate marketing

brand
Datagedreven marketing en de keuze voor affiliate marketing

Datagedreven marketing en de keuze voor affiliate marketing

Iedere business gaat online: B2C én B2B. Daar kun je alle kosten en baten helder meten en vergelijken, zodat je je marketing steeds beter in kan zetten. Hier op Bloeise vind je daarom uitleg over Adwords en Facebook Ads. Maar één belangrijke tak van sport kaarten we vandaag voor het eerst aan: affiliate marketing. Hierbij zet je een netwerk in van verschillende websites die zorgen voor verkeer naar je site, leads en omzet. Het mooie is: je betaalt alleen voor resultaten. Maar er zitten ook een paar addertjes onder het gras. In dit blog leer je precies wat affiliate marketing inhoudt en bekijken we een eigen praktijkvoorbeeld: mijn site Onbeperkt4g.com. 

Datagedreven marketing is dé manier van nu om je marketing te bedrijven. Het betekent dat je alle data zoveel mogelijk verzamelt en analyseert. Zoals je bijvoorbeeld Google Analytics inzet om je websitedoelen te meten én de conversie te verbeteren. Ieder contact met je potentiële klant wil je meten, zodat je direct kan zien of het ook zin heeft gehad en het geld waard was. Affiliate marketing doet precies dat: het geeft je heldere resultaten per stap in het klantproces. Als je alleen wilt betalen voor echte resultaten, dan ga je voor performance based: gebaseerd op prestaties.

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een vorm van performance based online marketing. Als adverteerder beloon je affiliates (publishers) voor de gegenereerde klikken, leads of verkopen die een publisher heeft geleverd. Publishers plaatsen daarvoor banners, links en content op hun website om een eigen publiek aan te trekken en door te verwijzen naar de adverteerder. Vergelijkingssites, nieuwsbrieven en cashbacksites zijn typische voorbeelden van publishers, maar ook de reisblogger of de beauty blogger kan een publisher zijn.

Affiliate-netwerken

spinnenweb met waterbolletjes - netwerk

Vertrouwen is een belangrijk punt bij affiliate marketing. Het affiliate verkeer waar je als adverteerder voor betaalt, moet jou natuurlijk wel wat opleveren. Andersom wil je als publisher wel je vergoeding ontvangen voor al die leads die je doorstuurt, en niet horen dat het toch niets werd. Daarom werken veel adverteerders en publishers met tussenpersonen. Affiliate-netwerken zoals Daisycon, Tradetracker en Awin (het vroegere Zanox) registreren alle klikken en zorgen voor een correcte financiële afhandeling. Daarvoor wordt typisch 30% vergoeding gevraagd. Affiliate-netwerken bieden voor adverteerders één interface waarin ze banners, links en content per campagne kunnen aanbieden aan een grote groep publishers.

In dit filmpje wordt affiliate marketing helder uitgelegd:

Waarom affiliate marketing? Wat levert het je op?

De waaromvraag is voor adverteerders belangrijk om bij ieder marketingmiddel te stellen. Ook voor publishers zelf is het een vraag om te stellen, want er zijn meerdere inkomstenbronnen waarop je kunt inzetten.

Waarom affiliate marketing voor adverteerders?

  • Je betaalt alleen voor resultaten
  • Je kunt kiezen welke publishers wel en niet bij je passen
  • Je kunt inzetten op het begin van de funnel (klikken), het midden (leads) en het einde (sales)
  • Kies je voor leads of sales, dan krijg je toch het verkeer en de naamsbekendheid
  • Je schakelt externen in en je kunt live gemakkelijk al je resultaten monitoren en optimaliseren

Waarom affiliate marketing voor publishers?

  • Je websiteverkeer zet je om in omzet zonder zelf een dienst of product te leveren
  • De instapkosten zijn erg laag, je hebt niet eens een website nodig. Je kunt bijvoorbeeld ook vanuit Twitter of Facebook zorgen voor affiliate-verkeer
  • Als je jouw website helemaal hebt ingericht op affiliate marketing en het Google verkeer is toegespitst op jouw doelgroep, dan kun je geld verdienen zonder verdere inspanningen.

Aandachtspunten bij de keuze voor affiliate marketing

Natuurlijk, bovenstaande redenen klinken perfect. Maar er zijn een aantal aandachtspunten. Uit mijn ervaring als adverteerder (voor VVV Texel, via Daisycon, Tradetracker en direct) en als publisher (voor Onbeperkt4g.com via Daisycon en Aweb) een aantal kernzaken die je moet weten:

Adverteerders

Het is niet: fire & forget. Na het opzetten van een campagne moet je meer doen dan alleen afwachten. Je moet publishers selecteren die echt bij jou passen, proactief benaderen en een specifiek aanbod doen en je campagnemateriaal bijwerken. Het loont om een band te bouwen met je publishers. Bied de top-publishers bijvoorbeeld een leuk dagje aan. En overleg met je affiliate-netwerk: wat kun je doen om meer resultaten te krijgen? Zij hebben de ervaring en weten wat werkt. Bij iedere campagne of actie die je doet, zul je ook banners (verschillende maten), links en teksten moeten aanbieden aan je publishers. Je doet het er niet even bij. Het is een extra functie, die van affiliate marketeer. Extra tip: wacht niet te lang met het accorderen van sales. Dat wordt erg gewaardeerd door publishers.

Publisher

Een website is net als een huis: het is nooit af. Google verliest interesse in jouw website als er geen nieuwe content meer bijkomt. En wat er al staat, moet bezoekers echt weten te boeien. Dat ziet Google in cijfers zoals de tijd op de website, en of er na het bezoeken van jouw site weer verder geklikt wordt in de zoekresultaten. Kwaliteit telt. De inzet van Google Adwords, Facebook Ads en e-mailmarketing wordt vaak door adverteerders aan banden gelegd. Dat is bij Adwords en Facebook Ads logisch, want anders ga je tegen elkaar opbieden in de advertentieveilingen en verdient niemand wat. En je kan niet zomaar wat teksten en plaatjes bij elkaar rapen: je moet een concept aanbieden. Een reden voor jouw publiek om jouw verhaal aan te horen.

Praktijkcase: Onbeperkt4g.com en Daisycon

Daisycon affiliate marketing - case Onbeperkt4g.com

Op Onbeperkt4g.com schrijf ik “Geenstijliaans”: enigzins bijdehand met straattaal, maar ook scherp op de inhoud.

Dus hoe werkt dat in de praktijk? Neem eerst even een kijkje op Onbeperkt4g.com. (en neem ook gerust een Onbeperkt 4G data abonnement! :-)) Deze site werd bedacht door Koen Reus, die ik weer ken via Smeders waar hij werkt en dat mijn website bouwde. Hij zag het product, onbeperkt 4G abonnement van Robin Mobile, merkte dat het domein Onbeperkt4g.com vrij was en er een affiliate-programma beschikbaar was. Hij is handig met websites en WordPress, maar niet met woorden of linkbuilding. Dus samen besloten we als publisher de site op te zetten in juni 2015:

  • HTTPS want beter voor Google-positie, en geoptimaliseerd op snelheid met de W3C Total Cache plugin voor WordPress;
  • Bloggen en gastbloggen voor regelmatig nieuwe content;
  • Toon en stijl op z’n Geenstijliaans: scherp en bijdehand, maar ook op de inhoud en relevant;
  • Linkpagina om links op uit te wisselen en linkbuilding;
  • MailMunch voor het vangen van nieuwsbrieflezers en af en toe een mailtje met nieuw aanbod sturen;
  • Koen’s bedrijf Tycoon ontvangt alle inkomsten op zijn zakelijke rekening, ik factuur hem de helft achteraf.

Wij stonden enige tijd op nummer 1 op het zoekwoord ‘Onbeperkt 4G’ in Google. Totdat T-Mobile en Tele2 én KPN zich ook begonnen te roeren in de markt van onbeperkte 4G abonnementen. En we niet alleen nieuwe productpagina’s moesten maken, maar ook extra concurrentie erbij kregen, waaronder van het befaamde Bellen.com. Met extra gastbloggen en linkbuilding zijn we terug op de topposities.

De keuze voor Daisycon

We kozen als publisher direct voor Daisycon. Koen en ik hadden beiden al goede ervaringen, en ze hebben het grootste aanbod campagnes en heldere rapportages. Uitbetaling gaat, na akkoord van adverteerder, lekker vlot. Onze Channel Manager destijds, Ramon Bekker, regelde direct voor ons een verhoogde vergoeding bij Robin Mobile, toen ze zagen dat we daar onze focus op legde. (“Dit komt mede door jullie prachtige ode aan Robin Mobile op de website 😉”)  Hij legde ons ook uit dat onze keuze voor de kant-en-klare vergelijkingstool geen (negatief) effect zou hebben op onze SEO ranking, want de links zijn allen no-follow.

Affiliate marketing in je online marketingmix

Affiliate marketing biedt marketeers een interessante aanvulling op hun online marketingmix. Kosten liggen typisch lager dan bij Google Adwords en je zorgt voor branding en omzet op websites waar jouw merk anders nooit zou komen. Affiliate marketing komt er typisch bovenop. En waar Google Adwords alleen werkt met betalen per klik, kun je bij affiliate marketing ook kiezen voor betalen per sales. Geef het alleen wel de aandacht die het nodig heeft, zeker in het begin bij het livegaan van je eerste campagne. Let er goed op dat je nadenkt over eventuele restricties, zoals adverteren op Google of Facebook. En investeer in de relatie met je publishers, want daar heb je alleen maar baat bij. Een goed affiliate-netwerk helpt jou als adverteerder op weg met praktische tips, zodat je direct een vliegende start maakt.

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.