4 marketing tips voor een print magazine in 2020
Gastblog door Daphne van Proefabonnementkrant.com
Hoewel de markt in print tijdschriften de laatste jaren drastisch is gekrompen, is er nog wel degelijk een plek voor fysieke bladen. Print is niet dood, zoals op bepaalde plekken wordt geroepen. Onderzoek heeft uitgewezen dat vooral de jongere generaties juist gaan voor een mix tussen offline en online content en bovendien de intentie hebben om meer in print te lezen. Verrassend? Wellicht. De vraag voor dit artikel echter is hoe je vandaag de dag je fysieke tijdschrift op de markt brengt. Met name als je hiermee de GenZ en millennials wilt aanspreken. Hier vier marketing tips voor een print magazine.
Strategische focus
De meeste magazines vallen in een bepaalde niche. Zorg er daarom voor dat je precies weet wie jouw doelgroep is en wie je met het blad hoopt te raken. Creëer persona’s en leef je in in de ideale lezer van jouw tijdschrift. Waar bevinden ze zich vooral, zowel offline als online? Welke onderwerpen en met welke invalshoek zien ze graag? Wat vinden ze belangrijk in het leven? En tenslotte hoe bereik je ze?
Wanneer je eenmaal de karakteristieken van je lezer hebt vastgesteld, is het een stuk makkelijker om hier je promotionele activiteiten op aan te passen. Richt je op de doelgroep via een specifieke advertentiecampagne op Facebook, of via relevante banners en betaalde zoekresultaten op Google. Door lukraak om je heen te slaan, in de hoop een geïnteresseerde lezer te raken, is vrijwel zinloos. Door gericht je doelgroep te bepalen en hier vervolgens strategisch op te focussen, zul je veel efficiënter te werk kunnen gaan.
Voordelen van offline lezen
Focus bij de marketing op een van de grootste krachten van een print magazine: het leest rustig en comfortabel. Het heeft iets blijvends. Vandaag de dag zitten we al zoveel online, dat het heerlijk kan zijn om even van een scherm weg te zijn en papier in handen te hebben. Een tijdschrift is makkelijk even mee de tuin in te nemen, waar de wifi misschien niet helemaal goed is. Of in bad, waar het niet zo erg is als er wat spatjes op komen. Of op vakantie, zonder kopzorgen over roaming of zakkenrollers.
Even met een tijdschrift kunnen zitten is vandaag de dag een luxe geworden, dus haal dit dan ook prominent naar voren in je marketing. Het leest rustiger, zonder afleiding van een Facebook notificatie of inkomende e-mail, en is dus prima geschikt om langere artikelen of verhalen tot je te nemen. Iets dat we offline hebben gelezen, blijft langer hangen dan iets waar we online voorbij scrollen.
Ook komen foto’s beter uit in print, iets wat modejournalisten maar al te goed weten. Tot slot heeft het simpelweg omslaan van een pagina iets. Het is waarom we ook in deze eeuw nog gewoon papieren boeken lezen. Met een tijdschrift verkoop je meer dan een blad met plaatjes en informatie, je levert een ervaring.
Creëer een merk
Mensen voelen zich van nature graag verbonden. Een tijdschrift is een ideaal medium om een tribe te creëren, iets waar mensen zich graag mee affiliëren. Denk dus goed na over het product dat je wilt leveren, over de boodschap die je als blad uitstraalt. Hier hangt alles vervolgens vanaf, van de tone-of-voice die je in je content gebruikt tot de advertenties die je in je tijdschrift toelaat. Promoot bijvoorbeeld geen producten die afdoen aan je imago als blad, maar laat het producten zijn die jouw doelgroep ook echt zou waarderen.
Hierin past ook het aangaan van samenwerkingen met organisaties die in de lijn van jouw tijdschrift liggen, en influencers die in jouw doelgroep zitten. Laat bijvoorbeeld een bekende Instagrammer een proefabonnement weggeven, of werk samen met een passend merk voor het welkomstcadeau bij een nieuw abonnement. Alles wat met jouw blad in aanraking komt, zal ermee geassocieerd worden. Zorg dus dat het goed gezelschap is.
Digitale content
Tot slot is een digitale versie van je tijdschrift niet meer weg te denken. Voeg dit automatisch toe bij een abonnement op het blad, zodat jouw lezer altijd en overal de laatste editie kan bekijken. Deze zet je achter een paywall, met (een gedeelte van) een oudere editie als gratis inkijkexemplaar. Zo kunnen potentiële abonnees alvast even in het blad bladeren om te zien of het wat voor ze is.
Verbind de digitale versie vervolgens met de overige online kanalen van het blad, zoals een interactieve Facebook pagina, een Twitter account, een Instagram feed, en uiteraard een complete en sprankelende magazine website. Dit zijn natuurlijk mooie plekken om tot abonneren uit te nodigen, maar ook mogelijke platformen voor bestaande abonnees om te interacteren.
Content uit het fysieke blad mag best op de site en sociale media verschijnen, maar wees wel voorzichtig dat je niet alles weggeeft. De longreads blijven voorbehouden voor het print magazine, terwijl de korte updates en nieuwtjes tussendoor bij uitstek op de site kunnen worden gezet. Zo kan de lezer mooi schakelen tussen de verschillende media, en zien ze online een mooie connectie met het blad dat ze in handen hebben.
Gastblog door Daphne van Proefabonnementkrant.com
Reacties