Zo haal je meer uit je influencers in 2019 – 5 tips

brand
Influencer vlogt

Zo haal je meer uit je influencers in 2019 – 5 tips

Enzo Knol. Monica Geuze. Harm en Kees. Tegenwoordig zijn er steeds meer online bekendheden. Ze hebben een specifiek bereik en een grote invloed op een (jonge) doelgroep. Dat biedt kansen: ze kunnen je product bekender maken. Het is niet altijd gemakkelijk, want de influencer moet bij jouw campagne passen. Hoe boek je nu de beste resultaten met influencer marketing? Bloeise heeft vijf tips.

Tip 1: Bedenk wat je wilt bereiken

Als voor jezelf helder is wat je wilt bereiken, kun je je campagne ook aan de influencer uitleggen. Sta erbij stil dat je met een mens werkt en niet met een kanaal. Bij samenwerkingen met andere bedrijven vertel je altijd precies wat je doelen zijn, dus waarom niet bij een influencer? Vertel wat je uit je campagne wilt halen.

Een voor de hand liggend doel is het aantrekken van een nieuwe doelgroep. Stel dat je een jonge doelgroep wilt bereiken, omdat je een kledinglijn hebt met creatieve teksten op T-shirts. Een YouTuber zal in dit geval bij jouw campagne passen. De YouTuber zou bijvoorbeeld het shirt kunnen dragen in een van zijn video’s. Uiteindelijk bepaalt je doel je marketingstrategie. Zorg ervoor dat je doel realistisch en haalbaar blijft.

Tip 2: Zet een creatieve campagne op

Creativiteit is de sleutel naar succes bij marketingcampagnes. Je bent niet het eerste bedrijf dat een foto plaatst op sociale media. Een influencer aan je campagne toevoegen verandert daar niet veel aan. Bedenk daarom samen met de influencer een campagne die ook leuk is om naar te kijken en spraakmakend is.

Als je zelf niet zo creatief bent, kun je er ook voor kiezen om de campagne helemaal door de influencer op te laten zetten. Daar hoort meestal ook een bepaald prijskaartje bij. Daarnaast zul je duidelijke instructies moeten geven.

Tip 3: Pas je budget aan

Influencer zijn is tegenwoordig een gerespecteerd beroep. De influencer is ook ondernemer die zijn brood moet verdienen. Je kunt hem of haar daarom niet betalen met gratis spullen of met een uitnodiging voor een etentje. Er moet echt budget gereserveerd zijn om te investeren in een succesvolle campagne.

Wat je ongeveer betaalt, hangt af van de werkzaamheden van de influencer en van de grootte van het publiek. Vanzelfsprekend kost een nano-influencer (tot 5000 volgers) minder dan een mega-influencer (met meer dan een miljoen volgers).

Vrouw met media om haar heen: YouTube, Video, Facebook.

Hoe ga jij je doelgroep aanspreken? Bedenk alvast een strategie en stem deze strategie af met de influencer.

Tip 4: Kies je strategie

Waar bevindt de doelgroep zich? Wil je dat jouw bedrijf wordt gezien op billboards of in folders en kranten? Of kies je liever voor een YouTube-filmpje? Daarnaast moet je een keuze maken voor een samenwerking op de lange termijn of een samenwerking op korte termijn.

Zo zou je van een influencer een brand ambassador kunnen maken. Hij of zij werkt dan samen met jou op de lange termijn. De doelgroep krijgt op die manier meer vertrouwen in de boodschap van de influencer en krijgt indirect meer vertrouwen in jouw bedrijf. Een eenmalige samenwerking wordt vaak gebruikt als een merk net gelanceerd wordt, of als het om een korte, tijdelijke campagne gaat.

Tip 5: Kies voor de juiste influencer

Groter is niet altijd beter. Soms wil je juist een kleiner publiek aanspreken, omdat deze specifiek beter bij jouw product past. In sommige gevallen heb je ook meer kans dat een nano-influencer mee wil werken aan jouw campagne dan bij een mega-influencer. Grote influencers hebben complete verdienmodellen en zullen ‘kleine vissen’ afwijzen. Er zijn zelfs online beroemdheden met een eigen manager en agent. Je begrijpt dat je daar diep in de buidel moet tasten.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.